La CNMC ha multat a Booking.com amb 413 milions d'euros per abusar de la seva posició de domini i infringir els articles 2 de la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de Defensa de la Competència (LDC) i 102 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, segons ha informat aquest dimarts l'organisme regulador. Segons la nota de la CNMC, la companyia ha comès dos abusos de la seva posició de domini des de, almenys, l'1 de gener de 2019 fins a l'actualitat en imposar diverses condicions comercials no equitatives als hotels situats a Espanya que fan servir els seus serveis d'intermediació de reserves i restringir la competència d'altres agències de viatges en línia que ofereixen els seus mateixos serveis. Es tracta de la major multa imposada per la CNMC.

Booking.com actua com una agència de viatges en línia i intermèdia, a través del seu web, entre els hotels, que ofereixen les seves habitacions, i els clients, que busquen un hotel, comparen preus i realitzen les seves reserves. Per això, cobra una comissió a l'hotel calculada sobre l'import de les reserves a través de Booking.com i disposa d'un inventari hoteler, el qual és proveït directament pels hotels en virtut d'unes Condicions Generals de Contractació que han de subscriure els hotels amb Booking.com. Adherir-s'hi és obligatori per figurar al web i l'aplicació de Booking. Altres agències, com eDreams o Lastminute, tenen inventaris hotelers proveïts per altres agències de viatge o, en el cas de Logitravel, per proveïdors a l'engròs, segons informa la CNMC en el seu comunicat.

Quotes del 90%

La quota de Booking.com a Espanya ha oscil·lat durant el període investigat entre el 70 i el 90%. En 2021, l'Associació Espanyola de Directors d'Hotel i l'Associació Empresarial Hotelera de Madrid van denunciar la companyia per abusar de la seva posició de domini. L'octubre de 2022, la CNMC va iniciar un expedient sancionador la instrucció del qual acredita que Booking.com va cometre les següents pràctiques anticompetitives:

1 Abús de posició de domini explotativo

En imposar diverses condicions comercials no equitatives als hotels situats a Espanya; en concret, una clàusula de preus que impedeix oferir les seves habitacions als seus propis webs per sota del preu que ofereixen en Booking.com, alhora que Booking.com es reserva el dret a rebaixar unilateralment el preu que els hotels ofereixen a través del web o aplicació de Booking.

Diverses clàusules per les quals només té valor jurídic la versió en anglès de les Condicions Generals de Contractació (GDT) de Booking.com, el Dret aplicable a les GDT és el dels Països Baixos i els tribunals competents són els d'Amsterdam en cas de conflicte entre les parts.

Falta de transparència en la informació sobre l'impacte i rendibilitat de subscriure's als programes Preferent, Preferent Plus i Genius. Aquests programes permeten als hotels que els subscriguin millorar el seu posicionament en la classificació predeterminada de resultats de Booking.com, a canvi d'una comissió més alta o d'oferir descomptes a l'habitació més venuda o en la més barata que l'hotel tingui en Booking.com.

2 Abús de posició de domini exclusionario

En restringir la competència que poden exercir altres agències de viatges online, competidores mitjançant diverses fórmules com l'ús del nombre total de reserves d'un hotel a través de Booking com criteri de posicionament en la llista de resultats predeterminada de Booking.com. Això incentiva als hotels a concentrar les seves reserves online únicament a través de Booking.com, impedint que competidors puguin entrar o expandir-se al mercat.

L'ocupació, com a criteri per accedir i romandre en els programes Preferent i Preferent Plus, d'un requisit de rendiment basat fonamentalment en la rendibilitat de cada hotel per a Booking.com. Això promou que els hotels que vulguin accedir o romandre en els programes segueixin una política de preus i de disponibilitat que els condueix a concentrar les seves vendes a la plataforma, en perjudici d'altres agències competidores.

Efectes de les conductes

La CNMC assenyala que les "condicions comercials no equitatives" impedeixen als hotels d'oferir preus més barats de les seves habitacions als seus propis webs, mentre que Booking.com sí que es reserva la possibilitat de rebaixar el preu de l'habitació que l'hotel publica en Booking.com. En cas de conflicte sobre les Clàusules Generals de Contractació (GDT), no poden acudir als tribunals espanyols i han de fer servir el Dret dels Països Baixos, el que els genera costos de litigació inequitatius.

La falta de transparència els impedeix prendre decisions informades sobre la subscripció o no als programes Preferent, Preferent Plus i Genius, molt rellevants per als hotels situats a Espanya. L'ús total de reserves de l'hotel a Booking, com a criteri de posicionament en la classificació predeterminada de resultats de Booking.com, i el d'un requisit de rendiment -rendibilitat que suposa cada hotel per a Booking -per accedir o romandre en Preferent i Preferent Plus, restringeixen la competència d'altres agències de viatges en línia i redunda que els hotels no puguin accedir a millors condicions comercials en la prestació de serveis d'intermediació de reserves online.

Sancions i obligacions

La CNMC imposa a Booking.com dues multes de 206 milions d'euros per cada una de les infraccions úniques i continuades d'abús de posició de domini: la imposició d'una sèrie de condicions comercials no equitatives als hotels situats a Espanya i la restricció de la competència d'altres agències de viatges en línia a l'hora d'oferir serveis d'intermediació en línia de reserves als hotels situats a Espanya, respectivament. La sanció total és de 413 milions d'euros.

A més, li imposa diverses obligacions de comportament per garantir que ni les conductes que van donar lloc a les infraccions, ni altres que puguin produir un efecte equivalent, no prossegueixin en el futur. Contra aquesta resolució podrà interposar-se directament recurs contenciós administratiu davant de l'Audiència Nacional en el termini de dos mesos a partir de l'endemà al de la seva notificació.