Herminia ha portat un fort temporal de vent, pluges i neu al nord de la Península i algunes illes, que està afectant, de ple al trànsit aeri. Aena, de fet, ja va confirmar el diumenge que s'havien cancel·lat 54 vols i s'havien desviat uns altres 28, dels 266 previstos als aeroports de Galícia, Astúries, Cantàbria i Bilbao (País Basc). I adverteix aquest dilluns de "meteorologia adversa" a l'aeroport de La Palma.
Des de la plataforma de serveis legals, Reclamador.es, indiquen que el vent i la pluja es prolongaran fins dimarts, però l'AEMET alerta fins i tot que podria arribar una nova borrasca dimecres, amb més força i neu. Per tot això, expliquen què poden fer els passatgers si els seus vols pateixen retards o són cancel·lats per aquesta raó, ja que moltes connexions aèries amb Madrid han estat suspeses a primera hora d'aquest dilluns i Barajas és l'aeroport més transitat del país.
Segons el Reglament Europeu 261/2004, que regula els drets dels passatgers, hi ha certs casos en els quals no es podrà reclamar compensació si existeix una causa de força acreditada major. Aquesta normativa exonera les companyies aèries de responsabilitat quan la incidència d'un determinat vol és provocada per circumstàncies extraordinàries que no podrien haver-se evitat fins i tot si s'haguessin pres totes les mesures raonables.
Per això, un temporal com el de la borrasca Herminia, que s'escapa del control de les aerolínies, es considera una causa de força major i les aerolínies queden exonerades d'abonar les compensacions d'entre 250 i 600 euros que estableix el Reglament Europeu 261/2004. Ara bé, hi ha coses que el passatger afectat pot reclamar.
És el cas de les incidències que es produeixin amb l'equipatge. Sigui pèrdua, retard o danys. Reclamador recorda que completar el PIR (Part d'Irregularitat d'Equipatge) és imprescindible; També està l'overbooking. Si es denega l'embarcament al passatger perquè l'aerolínia ha sobrevenut seients, no hi ha vinculació amb el temporal, per tant, es pot reclamar una compensació de fins a 600 euros.
En els casos de força major, agrega Reclamador, es mantenen la resta de les obligacions que els imposa la normativa l'aerolínia: obligacions d'assistència, informació i oferir al passatger el reembors o la conducció fins a la destinació final en condicions de transport comparables, el més ràpidament possible.
Si això s'incompleix, el passatger pot reclamar l'import del bitllet cancel·lat i a més el sobrecost suportat si s'ha vist obligat a comprar un transport alternatiu per arribar a destinació pels seus propis mitjans, davant de l'absència d'assistència i propostes de reubicació el més ràpid possible per part de l'aerolínia.
A més de totes les despeses assistencials fins a arribar a destinació, com a menjar i beguda durant l'espera, allotjament fins a la sortida del vol o despeses de transport a l'aeroport. En aquest sentit, insisteix Reclamador, és molt important que es conservi tota la documentació acreditativa de les despeses que s'hagin d'afrontar, per poder adjuntar-los a la reclamació.