La multinacional holandesa de parament de la llar Brabantia ha anunciat un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) que afectarà 15 dels 45 empleats que el grup manté a les instal·lacions de la marca Lékué, especialitzada en estris de cuina -molts d'ells de silicona i aptes per cuinar al microones o com recipients per a la carmanyola (on the go)-, a les instal·lacions de La Llagosta (Barcelona).
La mesura, que ha estat anunciada aquest dimecres als sindicats, suposarà el tancament de la nau logística que la marca té en el municipi, la qual operativa serà traslladada als centres de distribució que la multinacional té a Bèlgica, segons ha informat CCOO. La resta de la plantilla es continuarà ocupant de l'administració i àrea comercial de la marca, encara que a curt o mig termini està previst que se'ls traslladi a unes oficines a Barcelona.
César Palaus, responsable d'Acció Sindical de CCOO d'Indústria del Vallès Oriental, ha explicat a ON ECONOMIA que la direcció de la companyia no ha exposat les raons per les quals ha pres aquesta decisió i que els acomiadaments es preveuen per causes objectives "per la qual cosa, estem parlant d'indemnitzacions de 20 dies per any treballat". El rebuig dels sindicats a aquesta mesura és completa i s'ha sol·licitat "més informació a la multinacional sobre els acomiadaments, però també sobre què passarà amb la resta d'empleats, ja que els trasllats s'haurien de negociar i és necessari saber de quins terminis estem parlant", ha insistit Palacios. Ara s'obre un període de quinze dies per entaular negociacions entre la direcció i els treballadors.
Per a CCOO, aquesta deslocalització de l'activitat logística de la planta vallesana en una fàbrica que el grup té a Bèlgica no està justificada i "únicament respon a una decisió empresarial per incrementar el seu marge de beneficis". CCOO exigeix a la direcció de Lékué la retirada de l'expedient i la continuïtat de la planta i llocs de treball. Aquest dijous està previst que la plantilla mantingui una reunió amb l'alcalde de La Llagosta, Óscar Sierra (PSC), per demanar suport institucional al consistori en defensa de la planta i l'ocupació.
Brabantia va adquirir Lékué el desembre de 2021, quan la marca estava molt ben posicionada als mercats del sud d'Europa, després del seu llançament fruit de l'aliança entre l'emprenedor Xavier Costa i José Llorente, un empresari que des de 1980 tenia un taller que fabricava productes de cautxú per a tercers. A què es va unir el grup d'inversors Espiga Central. Lékué fabricava a la Xina i en la Llagosta, on ocupava un centenar de persones. Amb la compra, Brabantia va ampliar el seu pes als mercats del sud d'Europa i va millorar la seva penetració als països del nord amb l'entrada de la marca Lékué, amb productes molt innovadors.
Caiguda de la demanda o competència?
Segons els treballadors, Lékué arrossegava alguns exercicis en pèrdues, "encara que mai no s'han concretat les xifres, que ara reclamarem a la direcció de la companyia," manifesta César Palaus. Marques com Lékué que en el seu moment van ser innovadores han vist sorgir una gran competència d'articles similars que també donen solució a la demanda dels consumidors que opten per productes de food enjoyment (per gaudir del menjar) i on the go. I, també, com el teletreball ha arruïnat el seu negoci de recipients hermètics per a la carmanyola.
En aquesta mateixa línia, aquest dimecres s'ha conegut que la icònica marca de recipients hermètics de plàstic Tupperware s'ha declarat en fallida, als Estats Units. Asfixiada pels deutes i la caiguda de vendes, els seus responsables han iniciat voluntàriament un procés judicial per intentar salvar la marca com sigui. En un comunicat, l'empresa nord-americana assegura que s'han acollit a aquest procés judicial per salvar la marca i avançar cap a un model digital i més tecnològic.