Dia avança trimestre a trimestre per tornar a ser rendible, però encara ha de resoldre diferents aspectes estratègics per donar la volta per complet a la situació financera dels últims anys. La cadena de supermercats continua augmentant les seves vendes, reduint pèrdues i amortitzant deute, mentre accelera en la renovació de la seva xarxa de botigues a tots els mercats on opera i impulsa el model de franquícies com a eix del seu creixement.
En aquest procés, les desinversions són un pilar fonamental per poder tornar a xifres positives, com la recent operació de venda de la totalitat del negoci a Portugal a Auchan (matriu d'Alcampo). En el cas d'Espanya, Dia ha completat la venda de 223 botigues i dues plataformes logístiques a Alcampo que li han permès tancar el primer semestre de l'any, reduint les seves pèrdues en un 35,8%. No obstant això, la seva altra gran desinversió prevista per a aquest any, la de la cadena de perfumeries Clarel, ha acabat fracassant.
El grup va cancel·lar a finals de juliol el traspàs al fons de capital risc C2 Private Capital per no complir algunes condicions suspensives. La venda, anunciada a finals de l'any passat, contemplava 1.015 botigues repartides per tot Espanya i tres centres de distribució per un total de 60 milions d'euros. Martin Tolcachir, conseller delegat de la companyia, ha assegurat que busquen "activament" una alternativa per trobar un comprador de Clarel.
Donar sortida a aquest negoci és una de les prioritats del grup per arribar a la rendibilitat i, si bé Tolcachir no ha posat data concreta per obtenir xifres positives en aquest aspecte, el grup assegura que arribarà "tan aviat com sigui possible". Per la seva part, la desinversió de les 489 botigues sota la marca Minipreço i MaisPerto i les tres plataformes logístiques que vendrà a Auchan li reportarà 155 milions. Tanmateix, encara ha de passar els filtres dels reguladors i determinades condicions suspensives que tenen de data límit el 31 de març de 2024.
El Brasil llasta els resultats del grup
El grup justifica els traspassos com a part de la seva estratègia per centrar-se en el nucli del negoci i als mercats amb veritable potencial de creixement. D'aquesta manera, els ingressos de Dia només es generaran a Espanya, l'Argentina i el Brasil en el futur, ja que ha descartat sortir de cap d'aquests països pròximament. Tanmateix, el mercat brasiler és encara un dels més endarrerits quant a expansió i creixement, a més d'haver llastat les vendes del grup en els sis primers mesos de l'any.
En aquest sentit, la facturació de les botigues al país entre gener i juny van patir un descens important, segons recullen els comptes publicats per la companyia. Les vendes netes al Brasil s'han contret un 23% en el segon trimestre, fins als 182,8 milions d'euros, principalment pel canvi en el mix que està implementant des de començaments de 2023 enfocat a reduir el pes de categories amb menor marge i allunyades del concepte de proximitat que tant porta treballant.
La companyia també atribueix la caiguda per la contracció d'un 2% a la xarxa de botigues, així com per la reducció "molt rellevant" en els preus de les matèries primeres al país. En aquest sentit, Dia ha renovat en aquests mesos un total de 9 botigues fins a comptar amb 15 establiments que ja operen sota el nou model centrat en la proximitat. Per la seva part, les vendes netes en el conjunt del primer semestre van descendir un 15,9%, mentre que les vendes comparables van caure un 8,6% en el mateix període.
Així mateix, el nombre de tiquets també ha patit un descens del 6,4% als establiments del país sud-americà, al mateix temps que el marge brut es va desplomar un 5,9%. Es tracta d'una caiguda del negoci fruit de la transició cap a un model més rendible impulsat per un assortiment i una proposta de valor alineada amb el concepte de proximitat que ha finalitzat a Espanya i l'Argentina.
La devaluació del pes argentí passa factura a les vendes
I és a l'Argentina on es troba un altre dels reptes que presenta la companyia per a la segona meitat de l'any, que té a veure amb el context econòmic que es viu al país, segon mercat més important per al grup. Malgrat que la inflació és un factor que pot jugar a favor de les distribuïdores i l'Argentina en presenta uns dels nivells més elevats del planeta, l'efecte devaluador de la seva moneda local, el pes argentí, ha acabat passant factura a Dia.
El primer semestre de l'any, el pes argentí es va devaluar un 31% davant el dòlar, sent la quarta divisa del món que més valor va perdre sol per darrere de la lliura libanesa (-89,93%), la naira nigeriana (-39,1%) i el kwanza angolès (-38,84%). Amb aquest context, les vendes netes del grup a l'Argentina van caure un 1,4% en el segon trimestre de l'any, fins als 360,7 milions d'euros, i les vendes comparables també van patir un descens del 2% en el mateix període.
De la mateixa manera, aquests últims mesos han llastat les vendes comparables del primer semestre, que s'han contret un 0,8%. A l'informe de resultats també s'aprecia la caiguda de vendes brutes sota ensenya, "doblement penalitzades en no considerar-se la inflació entre els dos períodes, però sí l'efecte devaluador", segons va explicar la companyia. Una situació que "evidencia el complex context macroeconòmic que travessa el país i que afecta el sector de la distribució totalment". Malgrat tot això, Dia assegura haver guanyat quota de mercat a l'Argentina, on també ha completat canvi estratègic en el seu model de botigues.