Aquest dilluns s'ha celebrat a Madrid l'onzena edició del fòrum Hotusa Explora, que com cada any es produeix a l'avantsala de Fitur, que engega aquest dimecres 22 de gener a la capital. Pel fòrum han passat desenes d'empresaris i líders polítics del sector, com a ministres, exministres o hotelers. Encara que hi havia una taula que centrava l'atenció de tots els espectadors, la del transport aeri, en la qual participaven, entre altres, Maurici Lucena, president d'Aena, i Eddie Wilson, conseller delegat de Ryanair.

Lucena i Wilson són en el focus mediàtic perquè en els últims dies han protagonitzat una intensa disputa, iniciada per la low cost, qui acusa a Aena de cobrar a les aerolínies tarifes "excessives" per operar als aeroports espanyols i que fins i tot l'ha portat a anunciar una reducció de vols a Espanya per a aquest estiu (eliminarà 12 rutes i 800.000 seients de la seva programació) i a demanar la CNMC que anul·li les pujades de taxes corresponents a 2024, ja pagades.

La decisió, a més, ha anat acompanyada de diversos comunicats pujats de to en ambdós sentits. De Ryanair a Aena i d'Aena a Ryanair, en els quals hi ha hagut acusacions de diferent tipus, els últims, de fet, es van enviar a última hora de divendres. I en aquest context, l'atenció estava posada aquest dilluns en aquesta taula rodona, on es produïa un primer cara a cara, i on Lucena i Wilson no tardaven a embolicar-se de nou.

El president d'Aena era el primer en intervenir i ho feia amb ironia. "Avui, per les turbulències molt artificials que va introduir la setmana passada Ryanair, la conferència pot ser molt interessant". Lucena destacava la bona marxa de l'economia espanyola el 2024 i les xifres rècord de turistes que han registrat els seus aeroports per continuar dient "que els aeroports estan funcionant molt bé, sobretot si es comparen amb altres aeroports europeus" i per això, és "gravi el desafiament que una línia àrea ha plantejat al sistema aeroportuari espanyol".

Allò de Ryanair és "un xantatge en tota regla"

"El puc denominar de moltes formes, però el que la passada setmana va anunciar Ryanair és molt difícil no interpretar-ho com un xantatge en tota regla... El sistema aeroportuari espanyol ha de ser equilibrat i pot atendre una heterogeneïtat de models de negocis de diferents aerolínies i no només pot servir a l'interès, molt particular i segons la meva opinió, curtterminista, d'una empresa com Ryanair", carregava l'executiu de l'Ibex-35.

El CEO de Ryanair assegurava que el model d'Aena no funciona perquè els aeroports regionals dels quals marxa o on ha reduït vols, "són buits". I fins i tot feia una advertia, "si l'aerolínia líder et diu que tens un problema a nivell regional, cal ser creatius i cal decidir com fer que funcioni". Eddie Wilson creu que no té sentit, per exemple, que La Rioja, que és la marca més famosa de vins fora d'Espanya, no tingui connectivitat aèria. "No es pot arribar allà. Aena ha de tenir una altra visió sobre això".

El to anava pujant segons passaven els minuts i Lucena fins i tot li demanava a Eddie Wilson que recuperi "les bones maneres, el decòrum i la cortesia" perquè durant una època Aena ha vist créixer Ryanair i fins i tot el divertia que fossin una empresa "irreverent" però creu que amb la posició que tenen ara no els ho poden permetre. "Ara a Espanya sou els que teniu una quota de mercat més gran i segons la meva opinió exigeix qualitat en el nivell d'interlocució. I no dir coses que no són veritat". Responia així a l'acusació de monopoli que Ryanair tornava a fer a Aena.

Maurici Lucena, Aena al fòrum Hotusa.
Maurici Lucena, president de Aena, al fòrum Hotusa.

El de Ryanair continuava explicant que farà una visita pels aeroports regionals per veure com ha afectat que vagin a deixar d'operar per culpa de les taxes d'Aena i fins i tot convidava a Lucena a acompanyar-lo, la qual cosa ha acabat d'encendre el català, que l'interrompia per preguntar-li, en to irònic, "si ho farà com a empresari o per què es vol presentar les eleccions".

Per a desgràcia d'Aena, el de Ryanair no era l'únic que criticava la tasca de la companyia. També Carlos Bartomeu, president d'Air Nostrum, criticava la gestió i instava l'empresa a accelerar inversions en determinats aeroports perquè ja estan col·lapsats. La trobada, que ha estat tensa per als ponents i els espectadors, una mica fora del comú, es relaxava en la part final quan el de Ryanair decidia donar una treva.

I és que, malgrat que Wilson insistia que Aena té un enorme repte amb els aeroports regionals, perquè el que està fent "no és suficient", assenyalava també que avui havia après que Aena no és un monopoli o que les tarifes no havien pujat. Lucena, tanmateix, acabava dient que "quan alguna cosa funciona, no se l'" ha de tocar i com els seus aeroports són viables, espera seguir amb el model actual. El de Ryanair posava fi a aquesta xerrada, donant primera una encaixada al d'Aena, per acabar amb una foto grupal en la qual fins i tot li ha fet una abraçada.