El president de Repsol, Antonio Brufau, ha carregat durament aquest divendres contra els plans de descarbonització i d'energies renovables del govern espanyol i de la UE, que va qualificar de "desitjos aspiracionals" per no ajustar-se a la realitat. Si bé va indicar que no parlava en to de crítica, va desgranar dades que posen en evidència la planificació. Per exemple, va apuntar que el govern espanyol planeja que hi hagi 5 milions de vehicles elèctrics el 2030, quan ara amb prou feines n'hi ha 400.000, el que significa que, per complir aquest objectiu, només s'haurien de comprar models elèctrics.

En la seva intervenció en el desè Fòrum Global d'Enginyeria i Obra Pública i del primer Fòrum Camins Cerdà, que es va celebrar aquest divendres a Barcelona, Brufau va reclamar que els plans governamentals de descarbonització i de desplegament de les energies renovables es caracteritzin per la "consistència" i no siguin només desitjos aspiracionals. Va realitzar aquests comentaris després de la retirada de l'impost especial a les energètiques i de l'amenaça, que després es va aixecar, de paralitzar una inversió en Tarragona de 1.100 milions d'euros.

Vehicle elèctric. Sobre la recent actualització del Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima (PINIEC) per al període 2023-2030, Brufau va demanar "consistència" i "coherència" en les decisions que es prenen en el conjunt de la UE i per part dels 27 països membres. En aquest punt es va referir als plans del govern espanyol perquè hi hagi en circulació 5 milions de vehicles elèctrics el 2030, davant els 400.000 actuals: "Això significa que després de sortir d'aquí ja heu de començar a comprar vehicles elèctrics i res més que vehicles elèctrics", va indicar.

Hidrogen verd. Va recordar que el full de ruta del govern de Pedro Sánchez preveu que Espanya disposi de 12.000 MW generats per hidrogen verd el 2030, quan ara hi ha tot just 15 MW. En to irònic, va indicar que "el món ha d'estar preparat per fer electrolitzadors per a Espanya" perquè ara encara no estan disponibles.

Energia eòlica. Brufau va posar en dubte les previsions governamentals en generació eòlica, que preveuen doblar la capacitat, de 31 GW a 62 GW, quan "cada any s'incorpora al voltant d'1 GW" d'aquesta font de generació renovable.

UE. "Critico jo el pla estratègic? No. Em preocupa que els 27 (països socis) facin aquest tipus de desitjos aspiracionals", va indicar Brufau, per afegir que "en una empresa no hi ha desitjos o objectius aspiracionals, hi ha objectius i cal complir-los". Va afirmar que la resta de països europeus també han dissenyat els seus plans de descarbonització a partir d'"aspiracions", amb ànim de veure "qui surt millor a la foto", i es va preguntar si actors públics i privats han "de començar a invertir com a bojos" en generació renovable "quan sabem que no pot ser", o en hidrogen verd, "quan no tenim un proveïdor que ens doni un electrolitzador fins a d'aquí a set anys". "Si us plau, consistència en els plantejaments públics que afecten a la descarbonització", ha reclamat.

D'altra banda, Brufau va assegurar que Repsol coincideix en molts aspectes amb el diagnòstic formulat per Mario Draghi al seu recent informe elaborat per a la Comissió Europea. Durant la jornada, tant Brufau com el president de Enagás, Antonio Llardén, han fet una defensa de la col·laboració publicoprivada.

En aquesta mateixa jornada, la consellera d'Economia de la Generalitat, la socialista Alícia Romero, ha garantit que promourà la col·laboració publicoprivada des del Govern i es va oferir a les empreses. Sobre la seva intervenció, el president de l'Institut Cerdà, Salvador Alemany, va afirmar que des de "fa temps" no veia un discurs polític "menys acomplexat" en matèria de col·laboració amb el sector privat.