La Comissió Europea continuarà aplicant els aranzels a la importació de vehicles elèctrics des de la Xina, després que els governs europeus hagin estat incapaços aquest divendres de sumar una majoria suficient ni a favor ni en contra dels aranzels. Els aranzels, que s'estan aplicant de forma provisional des de juliol, entraran ara en vigor de forma definitiva, encara que Brussel·les vol continuar negociant amb Pequín per intentar arribar a un acord que permeti revertir una mesura que divideix als estats membres. En la votació celebrada aquest divendres, 10 països han votat a favor, 5 en contra i 12 s'han abstingut. Una decisió que afecta cotxes de fabricants europeus que són muntats a la Xina, però venuts al mercat comunitari. Entre els models afectats hi ha el Cupra Tavascan del grup Seat.
Davant del risc a entrar en una guerra comercial amb la Xina, la divisió entre els Veintisiete ha anat en augment en els últims mesos, que s'ha evidenciat amb una fractura de l'eix franco-alemany, ja que París ha votat aquest divendres a favor, i Berlín, en contra. Alemanya, de fet, ha endurit la seva postura, ja que en una primera votació no vinculant a mitjans de juliol, va decidir abstenir-se. Espanya també ha mogut fitxa, i ha passat de votar, sí, els aranzels, a l'abstenció. Aquest dijous, el govern espanyol ha sol·licitat a la Comissió Europa continuar negociant amb la Xina "fins a l'últim moment" en el marc de l'Organització Mundial del Comerç (OMC), segons la carta que el ministre d'Economia, Carlos Cuerpo, enviament al vicepresident de la Comissió Europea i responsable de Comerç, Valdis Dombrovskis.
El canceller alemany, Olaf Scholz, va insistir aquest dimecres en la necessitat de continuar les negociacions amb la Xina per evitar l'augment d'aranzels de la Unió Europea als seus vehicles elèctrics, i va alertar que cada vegada s'estreny més el cercle de socis comercials amb mesures proteccionistes contra la Unió Europea.
La Xina respon als aranzels
Brussel·les va decidir al juliol aplicar aranzels fins al 36,3% al fabricant SAIC, del 19,3% a Geely i del 17% a BYD, per considerar que reben subvencions que danyen els fabricants de la UE. Uns aranzels que també afecten les importacions dels fabricants occidentals que produeixen a la Xina, com Telsa, Daci o BMW, que serien gravades amb un 21%.
En resposta als aranzels, la Xina ha iniciat una investigació a les importacions de carn de porc i productes lactis de la UE, que per a Espanya representen una factura d'exportacions de gairebé 1.900 milions d'euros en el primer cas i de 91 milions en el segon. Brussel·les va decidir impugnar la setmana passada davant de l'Organització Mundial del Comerç (OMC) la investigació xinesa als productes lactis.
Seat "corre perill" per l'impacte dels aranzels europeus
Seat està mantenint aquest divendres reunions amb la direcció del Grup Volkswagen per estudiar la situació, segons confirmen fonts del grup espanyol a ON ECONOMIA. Aquestes mateixes fonts assenyalen que la decisió adoptada pels 27 aquest divendres no farà canviar l'estratègia de l'empresa, la qual cosa suposa que continuaran portant els Cupra Tavascan (fabricats a la Xina) i comercialitzant-los a Espanya i la resta d'Europa. Encara que, l'aplicació d'un aranzel del 10% (genèric a tots els cotxes fabricats en xinesa), més el suplement del 20,6% afegit ara, suposi que cada unitat que es vengui, porti perdudes per a Seat.
El vicepresident de Compras de Seat, Marc Riera, va insistir aquest dimarts en què els aranzels que la UE ha imposat als vehicles elèctrics fabricats a la Xina "no són la millor solució i posen seriosament en risc el futur de la companyia". Riera va afegir que Seat està en converses "intenses" amb la Unió Europea per fer-los canviar de postura respecte a aquests aranzels. El conseller delegat de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ja va advertir començaments d'aquest mes que la companyia "corre perill" per l'impacte dels aranzels europeus als cotxes elèctrics xinesos, ja que, amb el nivell actual, la venda del seu model Tavascan (fabricat a la Xina) és "a pèrdues".