La Comissió Europea (CE) va imposar aquest dijous una multa de 797,72 milions d'euros a Meta per incomplir les normes antimonopoli de la Unió Europea en vincular el seu servei d'anuncis classificats en línia Facebook Marketplace a la seva xarxa social Facebook i per imposar condicions comercials deslleials a altres proveïdors de serveis d'anuncis en línia. Brussel·les va precisar en un comunicat que a Facebook Marketplace els usuaris poden vendre i comprar productes. No és la primera tecnològica en el punt de mira de Brussel·les. Apple ha aconseguit salvar-se d'una sanció de 1.800 milions després d'acceptar les condicions de la CE; Intel ha estat multada amb 376 milions i Glovo s'enfretan a uns altres 400 milions. Altres sectors també han passat per les investigacions de la CE: per exemple, el fabricant de galetes Oreo.

Va agregar que la seva investigació va concloure que Meta és dominant al mercat de xarxes socials personals, així com als mercats nacionals de publicitat gràfica en línia a les xarxes socials. L'Executiu comunitari va subratllar que Meta va abusar de la seva posició dominant en vincular Facebook Marketplace a Facebook, de manera que tots els usuaris de la xarxa social tenen automàticament accés i queden regularment exposats al seu servei d'anuncis classificats en línia vulguin o no.

La Comissió va concloure que els competidors de Facebook Marketplace poden veure's exclosos, ja que el vincle atorga a Facebook Marketplace "un avantatge de distribució substancial que els competidors no poden igualar". Segons Brussel·les, Meta també va abusar de la seva posició dominant en imposar unilateralment condicions comercials deslleials a altres proveïdors de serveis d'anuncis classificats en línia que s'anuncien a les plataformes de Meta, en particular, a Facebook i Instagram.

"Això permet a Meta utilitzar les dades relacionades amb anuncis generats per altres anunciants en benefici exclusiu de Facebook Marketplace", va detallar la CE. La Comissió va afirmar que ha ordenat a Meta posar fi a la seva conducta i abstenir-se de repetir la infracció o adoptar pràctiques "amb un objectiu o efecte equivalent en el futur". En imposar el nivell de la multa, l'Executiu comunitari va tenir en compte "la durada i la gravetat de la infracció", així com el volum de negoci de Facebook Marketplace a què es refereixen les violacions. Brussel·les també va considerar el volum de negoci total de Meta.