L’Associació d’Elaboradors de Cava, Aecava, ha dissenyat el pla director de les actuacions que vol dur a terme en els pròxims dos anys perquè el sector augmenti el seu prestigi dins i fora de Catalunya. Per poder desenvolupar aquesta tasca, “determinant per al futur d’un sector amb reptes importants al davant”, és imprescindible saber i fer saber el significat i l'impacte del sector, per la qual cosa, la patronal ha decidit crear un observatori que serà l’encarregat de xifrar el pes socioeconòmic del sector, en el seu conjunt. El president de l’organització, Joaquim Tosas, exposa que l’activitat dels cavistes i de tota la cadena de valor de la producció s’ha de fer valdre perquè és un sector que aporta molt a la societat i que cal difondre “quin pes tenim en l’economia, en el PIB del territori, quin nombre de famílies depenen d’aquest negoci directe i indirectament, o com és d'important el nostre paper en el sector exportador català i espanyol”. El cava “és important dins del panorama vitivinícola català, perquè suposa el 60% del volum i el 65% del valor; a més de ser un dels principals exportadors amb el 50% del volum i el 55% del valor del negoci a l’exterior”, recorda Tosas.
Conèixer el pes socioeconòmic al detall serà una eina per millorar la reputació del cava i, per tant, per incrementar els rendiments econòmics de tota la cadena de valor en aquesta activitat que aglutina de petites a grans empreses, però amb una característica determinant: és un sector ultra atomitzat, recorda Tosas. Per aconseguir aquest objectiu, la patronal proposa generar un document únic compartit amb la DO Cava, on s'establiran els indicadors clau d'èxit i les fonts de mesura. En aquesta tasca es treballa amb el Consell Regulador de la DO Cava, on la patronal té sis vocals. Així mateix, es proposa crear un comitè de seguiment del pla estratègic format per professionals de perfil tècnic, financer i comercial. L’associació agrupa 80 empreses que representen el 80% del volum del sector i el 90% del valor del negoci.
El pla director d’Aecava -aprovat en l'última assemblea de la patronal- també incideix en vetllar per la competitivitat de les empreses elaboradores de cava, per mitjà de la col·laboració entre les empreses en benefici de tothom, “perquè la competència s’ha de fer en el mercat, però els reptes de futur s’han de combatre de forma conjunta”, ha recalcat Tosas, alhora director general del grup Sumarroca. Així mateix, es proposen mesures com ara l'agrupació de necessitats puntuals de compres de matèries i material i la creació de canals específics per vertebrar propostes vinculades a la innovació, la sostenibilitat i la digitalització.
Temes com la sostenibilitat, el canvi climàtic, la sequera, “s’han de resoldre de manera conjunta entre tots els actors del sector”, però també amb entitats específiques, centres de recerca, universitats, escoles de negocis... “Ens hem marcat una agenda de treball amb contactes continus amb diferents actors per tractar temàtiques clau de l'associació”, comenta i insisteix en el rol representatiu de la patronal, “en el paper de lobby, que potser caldria fer més intensament, en concret davant de les administracions públiques” i d’aquells que prenen les decisions, és a dir les formacions polítiques, en matèries com el sòl agrícola o els sistemes hídrics, entre altres.
El president d’Aecava també augura que l’associació “creixerà en nombre de socis” i advoca per fomentar la unió dins el sector perquè, tot i els diferents models de negoci, “hi ha més coses que ens uneixen que no pas ens separen”, ja que el cava “forma part del territori i de la seva manera de fer”. Per això, cal tenir cura de “la primera matèria: la vinya” i s’ha de fer vetllant pel medi ambient i la sostenibilitat. A la patronal tenen equips de treball de caràcter tècnic i del vessant vitivinícola, formats per experts de les empreses, que analitzen i posen en comú actuacions que es poden dur a terme en diferents àrees de la producció, per millorar-la.
El 2023 es presenta “bé” per al sector, després de les pors amb què es va iniciar l’anyada per l’episodi de sequera. Però després d’un mes de maig “que ha plogut el que calia, el que venia sent normal en altres anys”, i si el clima també es comporta a l’agost amb pluges regulars, “podrem tancar la campanya amb una reducció de la collita d’entre el 30% o el 35% sobre els volums dels últims sis anys”, avisa Tosas, qui reconeix que comercialment els últims anys han estat “molt bons”. “Estem veient una vinya que està sanitàriament bé, té bona salut, i farà que la qualitat sigui bona, malgrat que es reduirà el volum”, concreta. Respecte a l’evolució dels preus, el president d’Aecava insisteix en el fet que cal créixer per valor mitjà del producte, no pas per volum, i que cal incidir en l’expansió i comercialització de les gammes de més valor.