Los Cabos s'ha consolidat com a destinació del turisme de luxe i d'alt nivell a Amèrica Llatina. Tanmateix, el 75% dels seus vivistantes procedeixen dels Estats Units, per això, des d'aquest municipi de l'estat mexicà de Baixa Califòrnia Sud s'han proposat atreure més turistes europeus. Actualment, només hi ha una companyia aèria que connecta el Vell Continent amb el paradís mexicà, es tracta de Condor Flugdienst, que ho fa des del mes de novembre passat a través de la ruta Frankfurt-Los Cabos.
És per això que el Fideïcomís de Turisme de Los Cabos s'ha proposat intensificar les negociacions amb les aerolínies espanyoles perquè aterrin al país, com ja ho estan fent les hoteleres. Meliá i Riu estan operant, Iberostar ultima la seva arribada, mentre que Palladium i Iberostar l'estan estudiant, revela el seu director, Rodrigo Esponda, en una entrevista amb ON ECONOMIA.
Quin és el principal atractiu de Los Cabos?
La destinació té una proposta de valor diferencial, no és només sol i platja. Els espanyols tenen d'això per avorrir i nosaltres oferim bon clima tot l'any, cultura, gastronomia, naturalesa, sofisticació, aventura... A Los Cabos trobes un ecosistema diferent a què pot oferir la resta de Mèxic. Té dos mars, el Pacífic i el mar de Cortés, tens el desert i la muntanya, tot en un rang de 60 quilòmetres que fan que sigui molt fàcil moure's.
Durant els propers tres anys, Los Cabos preveu l'obertura de set nous hotels de marques com Hyatt o Hilton. Com és l'oferta hotelera espanyola?
Meliá i Riu ja tenen hotels. Melia en té dos i Riu tres, són al corredor turístic que és Cap San Lucas. Però hi ha dues empreses espanyoles més que sabem que tenen terra adquirida i estan en procés de desenvolupar el projecte, es tracta de Palladium i Iberostar. Iberostar en la part del Cap de l'Est i Palladium al Pacífic, hi ha molt interès d'empreses espanyoles. El grup Barceló va vendre una propietat, però ara tenen interès a recuperar-la, així que estan veient opcions.
Si les grans cadenes continuen obrint hotels, la destinació pot continuar sent sostenible?
Està regulat, hi ha un model de desenvolupament en marxa on hi ha limitacions d'espai i només hi pot haver cert nombre d'habitacions per espai. En concret, només pots tenir 10 habitacions per hectàrea. I si vols tenir 10 habitacions necessiten 100 hectàrees, que és un espai molt gran. A més, hi ha límits d'altura per no trencar amb l'entorn urbà i també s'ha de tenir una àrea verda àmplia, com una reserva o un camp de golf. També hi ha molt esforç perquè el Mar de Cortés, que és patrimoni de la humanitat, es mantingui. O Cap Pulmo, que és una àrea natural protegida.
Los Cabos se situa com la segona regió de Mèxic amb més viatgers després de Cancún, com és la connectivitat amb Europa i en concret amb Espanya?
Vam tenir dos anys el vol amb Ávoris de manera directa des de Madrid a Los Cabos, ja no, però estem en converses amb ells i també amb World2Fly i altres empreses per tenir a futur una connexió directa des d'Espanya. Hi ha espai perquè el mercat europeu en general visiti més Los Cabos i trobi tota la diversitat.
L'any passat van rebre més de 3,74 milions de passatgers, volen incrementar la xifra?
No, el nostre objectiu és rebre el mateix nombre de visitants, l'enfocament està en la qualitat i no en la quantitat. Els nord-americans ocupen el 75% dels nostres visitants, per proximitat. Dels 3,7 van ser 2,4 milions procedents dels EUA i d'ells, 100.000 van arribar en aviació privada, el que denota que és d'un perfil de més alt nivell. I després està Canadà i Alemanya, que ha crescut amb la ruta directa fins a convertir-se en el tercer mercat.
Prevén creixement de turistes espanyols?
Sense el vol directe és impossible. El turista espanyol que arriba a Los Cabos ho fa via Ciutat de Mèxic. I encara que les xifres creixen, encara hi ha quatre vegades més de mexicans que visiten Espanya que espanyols que visiten Mèxic. Som el segon aeroport més ben connectat de Mèxic amb 32 connexions i volem vol directe a Espanya.
Quina és la data de més demanda a Los Cabos?
Tenim poca estacionalitat. D'agost a setembre és la temporada més baixa perquè a l'octubre comencen els tornejos de pesca esportiva i llavors arrenca la temporada alta. Mentre que el març és el mes de més afluència turística perquè hi ha períodes de vacances als Estats Units. A partir de maig comença a baixar, encara que en aquesta data la destinació és molt forta també en viatges de congressos, convencions i incentius.
Quant en gasta un viatger que visita Los Cabos?
El viatger mitjana internacional que arriba a Mèxic gasta 1.100 dòlars, el que arriba a Los Cabos en gasta 2.200, el doble. Això en hotel, menjar i excursions, descomptant la tarifa aèria. Dels 24 milions de visitants aeris que arriben a Mèxic, nosaltres captem el 10,5%. Encara que el benefici més gran que nosaltres generem és el tipus de visitant que atraiem, perquè té un perfil diferent i cada vegada repeteix més, el 40% torna i alguns ho fan fins a cinc vegades a l'any, principalment el que tenen una casa.
"El viatger de Los Cabos gasta el doble"
Quin és el perfil de viatger?
Sorprèn que cada vegada és més jove, millennial. Abans el 37% dels visitants era baby-boom, però des de la Covid la tendència es va invertir i ara és més jove. L'edat mitjana en general és de 35 anys.
Ofereixen una àmplia proposta gastronòmica, s'està convertint també en una destinació gastronòmica?
Fem entrevistes a la sortida del país per tenir tot el perfil del visitant que viatja a Los Cabos i l'evolució ha estat destacable. Avui dia, el 16% dels visitants tenen com a raó principal la gastronomia i el 85% va sortir fora del seu lloc d'hostalatge almenys una nit a un restaurant. El perfil que viatja per gastronomia és una mica més gran que el perfil general del viatger.
Quin tipus de turista us visita, parelles, famílies o amics?
Hi ha tres perfils de viatgers, els de 55 més, que són parelles sense fills o fills grans i busquen sofisticació. Un altre de joves millennials que estan buscant activitats com a busseig o experiència gastro en grup. I per últim, famílies que busquen activitats de snorkel o senderisme. Los Cabos no és una destinació per estar 14 dies en un hotel. Fa falta que s'entengui que no és el Carib, ni és un substitut. És una destinació que ofereix una oferta totalment diferenciada i segura per a un visitant que busca un valor afegit en les seves vacances.
Quins són els plans i reptes del 2025?
L'enfocament està posat en la qualitat i no en créixer. En la qualitat de les experiències, en la seguretat i en la gastronomia. Hem detectat que com més activitats amb la naturalesa fa el turista més satisfet se'n va i és una altra de les coses que estem fomentant.