El Grupo Hotusa preveu créixer el 2023 per sobre del 10% en facturació i ebitda després de tancar l'any passat amb un augment de l'1,5% de les seves vendes (en aquest cas no sobre 2020, sinó sobre 2019), quan els seus ingressos consolidats van ser de 1.269 milions d'euros, segons ha explicat en una entrevista a EFE el seu president, Amancio López. En espera de les dades definitives de tancament de 2022 el grup turístic espanyol, que opera a més de 130 països, preveu també un ebitda consolidat proper al de 2019 (162 milions) any que -atesa l'excepcionalitat dels exercicis de 2020 i 2021 per la pandèmia- la companyia utilitza com a referència comparativa per evidenciar que el 2022 va ser l'any de la recuperació als nivells anteriors a la COVID.
El 2022 es va produir un rebot de la demanda en especial des de l'estiu
Aquests resultats es van basar en el rebot de la demanda, especialment a partir de l'estiu passat, i en la millora de les ràtios d'eficiència, que van permetre a la companyia continuar creixent en la seva àrea d'explotació hotelera i entrar a nous mercats com va ser el cas d'Eslovènia, on es va convertir al primer operador hoteler espanyol en entrar en aquest país. Quant a la millora de l'eficiència, López ha destacat que la clau principal d'aquest factor resideix en la cohesió i el compromís dels equips, ja que considera que "els equips fan créixer les empreses quan les persones poden créixer dins d'elles".
La companyia, que compta amb una plantilla de 5.000 persones, s'organitza en tres unitats de negoci: la de serveis a hotels, integrada sota el paraigua de la marca Keytel; la de distribució, que opera com Restel; i l'àrea d'explotació hotelera, Eurostars Hotel Company, que suma més de 250 establiments a 17 països.
Totes les divisions de la companyia han registrat creixements durant el passat exercici i en el cas de Keytel, l'àrea de serveis a hotels, López ha destacat que, per desè any consecutiu, va encapçalar el 2022 el rànquing de consorcis d'hotels independents del món, segons la classificació realitzada per la revista especialitzada nord-americana Hotels Magazine. López ha explicat que Grupo Hotusa vol continuar creixent el 2023 a la seva cadena hotelera, Eurostars Hotel Company, tant a Espanya com en la resta d'Europa i Llatinoamèrica, a més de sondejar, de manera prospectiva, possibilitats de negoci a l'Àfrica i al mercat asiàtic, on la companyia no té presencia.
Hotels d'autor
I ho farà principalment mitjançant contractes de gestió i arrendament, alhora que seguirà la seva expansió en l'àrea de serveis a hotels i distribució. Quant a la seva divisió hotelera, continuarà incidint en la seva línia de potenciar la marca com a sinònim de referència en oferta de turisme cultural, després d'haver creat l'any passat la marca Aurea, que agrupa als seus hotels d'autor ubicats en edificis històrics o emblemàtics.
D'altra banda, la companyia va incorporar a finals d'any a la seva cartera el conegut hotel La Pleta a Baqueira Beret, si bé López assegura que es tracta d'una operació puntual per reforçar el seu segment de gamma alta, però que el grup continua enfocat en la seva oferta urbana i cultural. "Cal estimular el turisme de qualitat, perquè és el que deixa ingressos i genera riquesa i ocupació respectant l'entorn i els valors", afirma el president de Grup Hotusa.
Respecte a l'impacte de la COVID, ha assegurat que va causar una gran preocupació a tot el sector turístic, però que veu el futur amb optimisme perquè "és un sector que no es pararà, perquè viatjar és la indústria de la felicitat i és l'aspiració més gran de la humanitat."
Un impacte que va suposar el tancament de molts establiments entre 2020 i 2021, encara que molts han anat obrint les portes al llarg de 2022 i durant el present any amb un canvi de gestors.