El contracte d'instal·lació de plaques fotovoltaiques o el d'aerotèrmia amb l'empresa catalana cotitzada Solarprofit inclou tots els serveis: manteniment, garantia, reparacions i gestió burocràtica de les subvencions. Però la seva recent caiguda, amb un ERO del 90% de la seva plantilla i un preconcurs de creditors que finalitza a l'octubre, ha deixat a centenars de clients sense serveis i amb tota mena de problemes, alguns d'ells després d'haver invertit més de 20.000 euros, que estudien portar jutjats amb una demanda col·lectiva per incompliment de contracte.
Bateries que no funcionen, subvencions no demanades, legalitzacions d'accés a la xarxa per resoldre, instal·lacions a mig completar o reparacions sense ningú a qui acudir són algunes de les problemàtiques recollides al web d'afectats. Les comparteixen també alguns dels 474 membres del grup de Whatsapp d'afectats de Solarprofit, en el qual també hi ha tècnics, enginyers i empreses que s'ofereixen a solucionar alguns dels problemes.
"Se suposava que t'ho tramitaven tot. És tot molt caòtic. Es van desentendre de tramitar-me la subvenció i tampoc no han legalitzat la instal·lació d'autoconsum de manera que jo pugui vendre l'excedent de llum a la xarxa", narra David, un dels afectats de Barcelona, que encara i així apunta que hi ha "gent que està molt pitjor" i que a ell, almenys l'han acabat atenent perquè s'ha plantat a la seu central de l'empresa a Llinars del Vallès. "Qui viu lluny el té més complicat", remata.
Solarprofit, empresa especialitzada en autoconsum fotovoltaic fundada el 2007 per Óscar Gómez i Roger Fernández, que cotitza en el BME Growth des de 2021, va registrar unes pèrdues de 36 milions d'euros el 2023, després d'haver guanyat un milió el 2022, i es troba immersa en un preconcurs de creditors, prorrogada fins al 28 d'octubre, per buscar un inversor que la tregui a la superfície.
Fallen les bateries i les subvencions
La caiguda va haver de veure, segons la mateixa empresa, amb una reducció de la demanda d'autoconsum el 2023, en part propiciada pel gran repunt de 2022 provocat per la pujada dels preus del gas que va provocar la guerra d'Ucraïna i que va afectar el preu de la llum. L'empresa està "en negociacions amb un potencial inversor", però ara per ara ha passat de tenir 361 empleats a només 41, insuficient per fer front a tots els clients.
Els afectats, agrupats en una comunitat amb 28 grups diferents segons la Comunitat Autònoma i el tipus de problema que presenta, comparteixen en els grups vies per solucionar els seus problemes. Comercialitzadores que poden ocupar el lloc de Solarprofit en aquesta part, contacte directe amb SAJ, proveïdora de l'inversor solar, o fins i tot els serveis d'un parell de tècnics que han estat acomiadats per l'empresa i ofereixen els seus serveis com a autònoms.
Un d'ells és Adrián, que explica a ON ECONOMIA que ja han contactat amb ell uns 200 clients a través de la plataforma. Va ser acomiadat a l'Expedient de Regulació d'Empresa (ERO) d'aquest any de Solarprofit i li deuen l'últim mes de nòmina i la liquidació. Ara, com a autònom, ajuda els clients afectats.
"Faig el manteniment que l'empresa ha deixat de fer. Alguns criden perquè la instal·lació no funciona, o bé la bateria, gent que s'ha quedat a mitges sense la subvenció. Estan una mica perduts. Els sorgeix un problema i no saben a qui recórrer", explica el tècnic, que aclareix que de vegades altres tècnics o empreses "no coneixen el producte" i no poden ajudar de la mateixa manera que ell, que ha treballat allà.
Adrián, que va entrar a Solarprofit l'agost de 2022, ja va detectar a l'estiu de l'any passat símptomes que la cosa no anava bé. "Per aconseguir una broca o una eina, tardaven un mes i deien que no podien perquè estaven en números vermells", relata.
Víctor, un altre tècnic que està treballant amb afectats, es mostra incrèdul davant de la garantia de 25 anys que oferia l'empresa. "Tu et pots creure que anaven a complir tants anys?", es pregunta.
Creixement desmesurat
Quant a l'evolució de l'empresa, va detectar que "va créixer massa ràpid, van fer massa malbaratament en equipament" i després va venir la punxada.
"Als clients els falla de tot. El que més falla és la bateria, moltes d'elles es van vendre ja obsoletes i gairebé tots són problemes. Existeix un problema de programari, altres vegades no carrega... També hi ha casos de persones a qui els van deixar els equips d'aerotèrmia, però no se'l van instal·lar", narra Víctor.
Contactes de tècnics com Adrián o Víctor, excels per tramitar les subvencions que l'empresa es va comprometre a sol·licitar, contactes d'empreses que puguin solucionar la barrabassada creada per Solarprofit o fotos i vídeos amb els problemes a les instal·lacions perquè algú amb coneixement expliqui com solucionar-lo són alguns dels desenes de missatges diaris que omplen els grups de Whatsapp dels afectats.
Caiguda en Borsa
L'empresa, mentrestant, va emetre una informació privilegiada el passat dia 25 de juliol anunciant que està desenvolupant un nou pla de reestructuració amb les entitats financeres "que permeti la continuïtat de la societat, equilibrant el balanç i permetent la sostenibilitat de la companyia a curt, mitjà i llarg termini." La seva capitalització en Borsa ha passat d'un màxim de 194 milions el 2021 a 11,5 milions, més de 10 vegades menys, a 30 de juliol d'aquest any. El preu de l'acció era de 9,9 euros en aquell moment i és ara de 0,58 euros.
Advocarà Solarprofit ara per la "simplificació del negoci i maximització del valor afegit" i treballa per "adaptar-lo al nou volum d'activitat i la volatilitat de la demanda". "El resultat d'aquesta adaptació és un model de costos pràcticament 100% variable", acabaven, apuntant al tancament de divisions i delegacions que generaven pèrdues o poc valor afegit i consumien "gran volum de recursos".
La venda, finalment, de la filial portuguesa FV Mondego Solarprofit, "ha permès una primera entrada de caixa per reduir els deutes anteriorment esmentats", apuntava l'empresa, que no explica que, presumptament, no és capaç de respondre pels seus propis contractes i es mostra sobretot preocupada per la seva pròpia subsistència, mentre els clients s'organitzen davant del buit que ha deixat amb el seu daltabaix.