Les empreses del sector food delivery acusen la inflació el canvi dels hàbits de consum després de la tornada a la normalitat. Encara que els preus s'han moderat en els últims mesos, les tensions inflacionistes continuen pressionant la butxaca del ciutadà. Una circumstància a què s'afegeix el descens progressiu del consum de menjar a domicili després de diversos anys de gran demanda per la pandèmia de la Covid i les restriccions que va suposar per a la població.
Empreses com Just Eat i Deliveroo estan donant mostres de la desacceleració: cau el nombre de comandes i cada vegada tenen menys clients. Una cosa que per a empreses amb un marge de guanys molt ajustat pot suposar un gran problema si no aconsegueixen adaptar-se a les necessitats del seu públic objectiu.
Si bé el 2022 ha suposat l'any de la tornada als bars i restaurants i la recuperació del consum presencial, la tendència s'ha continuat mantenint durant l'inici d'aquest any. La consultora Kantar assenyalava en un recent informe sobre el sector que la tornada a la normalitat està deixant uns hàbits de consum diferents als que coneixíem abans de la pandèmia, així com la desacceleració de tendències molt marcades a causa de la limitació de moviment.
Entre aquestes tendències destaca el delivery, que, després de tres anys en auge, "ha començat a notar cert alentiment, en començar a tornar poc a poc compradors al consum a l'establiment". Una conjuntura social a què se suma el context econòmic, protagonitzat encara per l'elevada inflació. I és que, a molts dels països en els quals operen aquestes empreses de repartiment, els preus de consum segueixen encara en nivells que superen el 5%, el 7% i fins i tot el 10% en territoris com el Regne Unit.
A Espanya, encara que la inflació ha descendit el 3,3% l'últim mes, el preu dels aliments continua la seva espiral alcista i se situa actualment en el 16,5%. La mescla d'ambdós factors, l'encariment dels preus dels aliments i el cost de la vida al costat de la menor despesa a domicili, és provocant caigudes els lliuraments registrats i un descens en el nombre de clients entre empreses com Just Eat i Deliveroo.
Just Eat cau en ingressos, comandes i usuaris
Així ho confirmen els seus últims comptes de resultats, on es pot observar el mateix patró en ambdues companyies. Respecte a Just Eat, la companyia holandesa ha patit una contracció de les seves comandes del 14%, passant dels 263 milions de lliuraments en el primer trimestre de l'any anterior als prop de 228 milions en el període comprès entre els mesos de gener i març de 2023.
Per mercats, la caiguda és més voluminosa a Amèrica del Nord (-17,3%) i al Sud d'Europa, Austràlia i Nova Zelanda -on s'emmarca Espanya- amb una caiguda del 17,7%. Això s'ha traduït en una caiguda dels seus ingressos del 7% i un descens considerable en el GTV (valor brut de les transaccions), per la qual cosa a l'empresa que dirigeix Jitse Groen li continua passant factura l'elevat cost de la vida i el canvi d'hàbits entre els consumidors.
L'empresa de repartiment a domicili ha ampliat la caiguda de comandes i clients, però es tracta d'una situació que ja venia patint mesos abans. El 2022, la plataforma holandesa que opera a Espanya va processar un total de 984 milions de comandes, el que suposa un 9% menys que l'any anterior, i va tenir 90 milions de consumidors actius, davant els 99 milions que va registrar el 2021. Però la situació no dista gaire de la reportada per Deliveroo en el primer trimestre de l'any.
Deliveroo perd 500.000 consumidors
La companyia britànica, que va cessar les seves operacions a Espanya el 2021 i posteriorment va fer el mateix als Països Baixos a causa de la seva falta de rendibilitat, també ha atribuït el seu descens en comandes i usuaris a les tensions inflacionistes. D'aquesta manera, Deliveroo ha tancat els tres primers mesos de 2023 amb una caiguda del 9%, passant des dels 78,8 milions als 72,1 milions de lliuraments.
Així mateix, la contracció també s'observa en el nombre de clients que ha obtingut l'empresa de delivery. Segons les seves dades, l'aplicació de Deliveroo va comptar de gener a març amb una mitjana de 7,1 milions d'usuaris actius, la qual cosa significa que ha perdut entorn del 7% dels mateixos d'un any per a l'altre, o el que és el mateix, entorn de 500.000 usuaris han deixat d'utilitzar la seva plataforma per demanar menjada a domicili.
No obstant això, Deliveroo sí que ha aconseguit millorar la seva xifra d'ingressos, així com el valor brut de les transaccions. Si bé és cert que, en aquest últim punt, la millora no ha estat substancial i així ho han destacat des de la mateixa companyia. "El creixement dels ingressos del 4% i el GTV pràcticament pla representen un acompliment resistent, particularment en el context de les pressions inflacionàries i l'actual crisi del cost de vida i sobre una base de difícil comparació", va explicar el conseller delegat de l'empresa, Will Shu.
La pròxima companyia del sector del repartiment a domicili en públiques els seus comptes serà Delivery Hero, la firma alemanya que va comprar l'espanyola Glovo pocs minuts abans de l'inici de 2022. D'aquesta manera, el proper 27 d'abril publicarà els resultats del tercer trimestre de l'any, després d'un 2022 en el que va aconseguir pèrdues de més de 600 milions d'euros, llastada pel forat de Glovo. El seu informe trimestral dirà si s'uneix al descens en lliuraments i usuaris de les seves homòlogues o ha sabut esquivar la crisi actual.