La indústria de l'automòbil ha guanyat molts diners durant aquest primer semestre -59.100 milions d'euros. Tanmateix, no està gaire contenta, perquè venent uns quants cotxes menys, els seus beneficis nets han minvat un 10% respecte als 65.750 milions del primer semestre de l'any. Però, almenys, tots els grans grups han tancat el semestre amb beneficis. Alguns són els factors que han causat aquest descens més gran: primer, la contenció dels preus producte d'una forta competència empès pels fabricants xinesos, però també per l'esgotament després de fortes pujades en els quatre últims anys. Una demanda en caiguda per a molts grups que, encara que escassa, es veu engrandida perquè els cotxes que s'adquireixen aquest any són models més barats -i menys rendibles-, en part pel creixement de les flotes de lloguer.

Però les incerteses entre els fabricants al mercat dels elèctrics estan passant igualment factura. Les marques han realitzat fortes inversions que no tenen retorn per la baixa demanda dels electrificats, davant els híbrids normals, el que explica la potència en els últims anys dels japonesos de Toyota. A més, molts fabricants europeus i americans han hagut de tornar a destinar diners als motors de combustió, perquè el mercat continua pròsper i els xinesos han vingut no només amb les seves versions elèctriques.

Guanyadores

Encara que no totes les marques han patit per igual. Toyota (Toyota i Lexus), el grup coreà Hyundai/Kia, el nord-americà General Motors (GMC i Chevrolet), i les japoneses Honda i Mazda (amb dades del seu primer trimestre fiscal -abril a juny-) se salven de la crema i incrementen els seus beneficis. Mazda, al capdavant, els augmenta un 34%; seguit per Toyota, un 21%, que amb 16.700 milions de beneficis està a molta distància del segon, el grup Volkswagen (Volkswagen, Volkswagen comercials, Skoda, Seat-Cupra, Audi, Porsche, Bentley i quatre marques de camions i autobusos), que guanya en el semestre 10.100 milions, per sota del passat 2023. Entre els quals creixen; General Motors incrementa els seus guanys un 14,3%; els coreans Hyundai/Kia un 11,5% i Honda guanya un 8,7% més que en el primer trimestre de l'any passat.

Perdedores

La gran perdedora del primer semestre, en termes econòmics, ha estat la japonesa Nissan (Nissan i Infiniti), que no acaba de trobar el seu camí. Aquest primer semestre ha guanyat 175 milions d'euros, davant els 645 de 2023, un descens del 73%. Stellantis (Peugeot, Citroën, DS, Opel, Jeep, Fiat, Alfa Romeu, Lancia, Dodge i Maserati) també ha sortit malparada des de començament d'any, si es té en compte que els seus beneficis nets s'han reduït a la meitat, de 10.900 milions en la primera part de 2023 a 5.650 el 2024.

Renault (Renault i Dacia) va a continuació, amb un descens del 35% en els seus beneficis nets; Mercedes ha publicat un descens de beneficis del 20,5%; BMW (Bmw i Mini) guanya un 14,6% menys en els sis primers mesos de l'any; Ford, el 14% i el grup Volkswagen obté 1.200 milions menys que en el primer semestre de 2023, la qual cosa suma un 10,6% menys.

Menors rendiments

Uns descensos que no només s'explica en el descens de les vendes, ja que tots aquests grups han venut pràcticament el mateix nombre de vehicles que l'any anterior, amb un mínim descens conjunt del 0,2%. Fins i tot hi ha marques que, havent venut més unitats, han registrat caigudes en els seus beneficis. Encara que també a la inversa. Toyota guanya un 21% més, incrementant les seves vendes un 10% i el grup Hyundai-Kia, els beneficis del qual creixen un 11,% venent sol un 0,3% de cotxes més. Fins i tot, hi ha fabricants que, venent menys cotxes, han augmentat els seus beneficis: General Motors s'embutxaca un 14,3% més, venent un 1,9% menys; els rendiments nets d'Honda pugen en el semestre un 8,7% i les vendes baixen un 3,4% i, finalment, Mazda guanya un terç més que el 2023, matriculant el mateix nombre de cotxes. El que implica que tots ells han fabricat i venut de forma més eficient.

El que no ha succeït amb els altres grans fabricants. Les vendes cauen un 0,5% en el grup Volkswagen (Seat-Cupra és de les poques marques que han incrementat des de començament d'any) i, tanmateix, els seus beneficis s'esfondren un 10%. Stellantis matricula un 12% menys, però els seus beneficis cauen a la meitat; Mercedes, amb una caiguda del 5,6% en les vendes, deixa de guanyar un 20% respecte a 2023. Encara que la palma se l'emporta Nissan, que amb un lleuger descens de tres dècimes en les seves matriculacions, veu com els seus beneficis es desplomen el 73%.

Algunes d'altres, repetint, i fins i tot guanyant en vendes, veuen minvar els seus beneficis nets. BMW redueix els seus guanys un 14%, encara que ven pràcticament els mateixos cotxes que en el primer semestre de 2023; i, fins i tot, Renault, que amb un increment de l'1,9%, descendeixo els seus guanys un 35% i Ford, amb un augment del 0,6%, guanya un 14% menys.

Menys pel mateix cotxe

Els preus continguts expliquen en part aquests sorprens resultats. Com ha reconegut Tesla, després de la baixada dels preus per fer davant la competència que ve d'Àsia, per cada cotxe que ha venut la nord-americana aquest any ha guanyat 7.000 dòlars menys que en el primer semestre de 2023. Els seus mals resultats han fet replantejar-se els preus. Així i tot, les marques xineses estan guanyant quota mundial. Només SAIC ha baixat les vendes el 2024 (un 11,6%), però BYD les ha augmentat un 29%; Geely, el 41% i Volvo, a mans xineses, ha augmentat les seves matriculacions un 13,6% el 2024.