El proper 19 de novembre, CaixaBank presentarà al mercat el seu nou full de ruta a tres anys davant d'inversors i analistes. La presentació del Pla Estratègic per al període 2025- 2027 serà el tret de sortida de la nova etapa a què s'enfronta el banc català, que fins i tot comptarà a partir de l'1 de gener amb un nou president, Tomás Muniesa, després de la renúncia voluntària de José Ignacio Goirigolzarri aquest dimecres.

Goirigolzarri, de fet, ha volgut tancar la seva etapa en CaixaBank (on va arribar després de l'absorció de Bankia) després de gairebé quatre anys en el càrrec, en considerar que s'han complert els objectius proposats pel banc en l'últim Pla Estratègic, el corresponent al 2022-2024, que es va definir després de la fusió.

El lema del Pla 2022-2024 va ser "A prop dels nostres clients" i es va presentar només un any després d'integrar Bankia i després de presentar l'ERO més gran del sistema financer espanyol, que va acabar amb la sortida de més de 6.000 treballadors i la pèrdua de milers de clients, com sol ocórrer en les integracions. El mateix tenia tres prioritats: creixement del negoci, un model d'atenció més eficient (adaptat a cada perfil de client) i ser referent en sostenibilitat, promovent la inclusió financera i liderant l'impacte social positiu.

Però el context macroeconòmic i la situació de mercat esperada per CaixaBank el maig del 2022, quan es va presentar aquest pla, ha canviat significativament. L'elevada inflació va portar a la pujada de tipus d'interès més ràpida en la història a Europa i la banca va disparar el seu marge d'interessos, rendibilitat i benefici. En paral·lel, es va veure afectada per una menor demanda de crèdit.

Com a resultat d'això, CaixaBank ja havia complert bona part dels objectius del pla estratègic el 2023 i ha hagut de revisar aquest any alguns d'ells a l'alça. Entre l'actualització dels objectius per a 2024, el banc amb seu a València es va comprometre a obtenir un ROTI per sobre del 15% (davant el 12% anterior) i una capacitat de distribució de capital acumulat en el període 2022-2024 de 12.000 milions d'euros (abans eren de 9.000 milions d'euros) mantenint una posició forta en capital, amb una ràtio CET1 d'entre l'11,5% i el 12%.

CaixaBank espera complir els nous objectius ja que el context econòmic ha estat, de nou, millor a l'esperat. Les baixades de tipus han impulsat la demanda de crèdit, però al seu torn ha continuat la repreciación de la cartera de crèdit i la morositat, continua controlada, per la qual cosa obtindrà un resultat rècord també el 2024. Amb l'inici del nou any, el banc deixarà enrere una etapa marcada per la fusió i integració de Bankia, i que l'ha convertit en entitat financera més gran del país, amb 18 milions de clients i quotes de mercat del 25%.

Entrarà així en un nou cicle amb Tomás Muniesa al capdavant com president no executiu i Gonzalo Gortázar com conseller delegat, en qui se centraran en els nous reptes i desafiaments que ara enfronta el sector financer. Entre altres objectius, CaixaBank vol potenciar la banca de particulars i realitzarà una nova segmentació de clients. També està valorant introduir la venda de criptomonedes quan la llei MiCA entri en vigor, seguirà desplegant la Intel·ligència Artificial generativa i avançant en la digitalització del banc amb més canvis tecnològics.

El banc, de fet, està immers ja en un canvi tecnològic important que tindrà impacte a tots els seus canals digitals. El projecte ha prioritzat l'app mòbil, que ja s'ha renovat aquest mes d'octubre, però la seva intenció és anar renovant altres canals. Uns canvis, que CaixaBank detallarà durant l'Investor Day, que se celebrarà a Madrid en tot just tres setmanes.