CaixaBank ha presentat aquest dimarts el seu nou Pla Estratègic 2025-2027, després de deixar enrere un trienni marcat per l'absorció i integració de Bankia, que l'ha convertit en el banc més gran del país per actius, clients i quota de mercat. D'ara endavant, el grup se centrarà en tres pilars: accelerar el creixement, impulsar la transformació i inversió en el negoci i consolidar la seva posició en matèria de sostenibilitat.
D'una banda, el banc que dirigeix Gonzalo Gortázar comunica al mercat que el seu objectiu és assolir una rendibilitat (mesura en ROTE) de més del 16% al tancament del 2027 i que la mitjana 2025-2027 sigui superior al 15% per potenciar el creixement del crèdit a empreses i famílies.
Aquesta nova etapa estarà presidida per Tomás Muniesa que agafa el relleu l'1 de gener de José Ignacio Goirigolzarri. El banc aspira en aquest període a continuar remunerant als seus 558.000 accionistes, incloent-hi el FROB (l'Estat) i la Fundació "la Caixa", gràcies a aquesta rendibilitat. Es compromet a repartir en dividends entre el 50% i el 60% del benefici i distribuir l'excés de capital CET1 per sobre del 12,5%.
Així mateix, per créixer durant el nou Pla Estratègic, el banc català posarà el focus en la captació i la vinculació de clients amb una millora en les propostes de valor. També, impulsarà les contractacions digitals amb el llançament de nous productes i serveis.
Inversió de 5.000 milions en tecnologia durant tres anys
Per continuar amb la transformació, que persegueix donar suport al creixement del negoci, l'entitat invertiran més de 5.000 milions d'euros en tecnologia durant el desplegament del pla, desenvoluparà les capacitats comercials i de servei de la mà de la intel·ligència artificial generativa (IA) i renovarà canals i infraestructures per garantir la resiliència del Grup en el futur, segons explica en un comunicat.
En aquest context, la previsió de CaixaBank és incorporar 3.000 joves en el període 2025-2027, la major part amb perfils tècnics, per poder dur a terme aquesta transformació.
El pla també contempla la modernització i el redisseny dels canals digitals del banc per millorar l'experiència del client, impulsar les vendes digitals i construir noves capacitats. Aquest canvi s'ha iniciat recentment amb l'evolució i el redisseny de l'app de l'entitat, i l'adopció de nous avenços perquè sigui més ràpida, simple i efectiva i que alhora capturi nou trànsit de clients.
CaixaBank explica que Imagin continuarà sent prioritària per continuar captant-los i interaccionant-hi. Amb més de 3,5 milions de clients, té un posicionament i una alta capacitat per continuar liderant la innovació i la creació de valor.
Principals objectius financers i de capital
A més de l'objectiu d'assolir una rendibilitat ROTE de més del 16% al tancament del 2027, CaixaBank preveu situar la ràtio d'eficiència lleugerament per sobre del 40% i que la taxa de morositat baixi fins al voltant del 2%.
També espera un creixement de costos del 4% aquests tres anys, així com un augment del volum de negoci del 4%. En concret, aspira a un creixement de la cartera hipotecària de 2%, del 5% a empreses i del 6% crèdit al consum. També contempla un 3% de creixement en dipòsits, del 4% en recursos de clients i de 6% en gestió patrimonial.
Amb el nou Pla Estratègic 2025-2027, el banc amb seu a València aspira a mantenir estable el marge d'interessos al final del període, encara que l'escenari sigui de reducció dels tipus d'interès.
Negoci Internacional
CaixaBank buscarà consolidar-se com a banc referent en mercats internacionals, desenvolupant el negoci a les sucursals a l'estranger i potenciant el creixement orgànic a Portugal mitjançant la seva filial BPI.
Sobre BPI, el banc portuguès 100% propietat de CaixaBank, el banc explica que posarà al centre de la seva estratègia la captació de clients, l'impuls a la digitalització, les eines d'intel·ligència artificial i el progrés al voltant de la sostenibilitat.
El grup preveu que BPI obtingui un increment del 4% en recursos de clients i crèdits, en línia amb l'ambició de CaixaBank.
Sostenibilitat
En el marc de la seva aposta per la sostenibilitat, CaixaBank fixa un nou repte de mobilitzar entre 2025-2027 més de 100.000 milions d'euros en finances sostenibles.
L'entitat buscarà capturar l'oportunitat en eficiència energètica i mobilitat neta en particulars. Els eixos principals seran: disposar d'un ecosistema digital amb una plataforma integradora de serveis lligats a la llar eficient; d'un ventall ampliat de productes verds; un servei d'assessorament en reformes energètiques; i, finalment, potenciar les aliances amb fabricants de cotxes elèctrics.