CaixaBank ha perdut l'arbitratge que tenia pendent amb Mapfre des de fa any i mig. De manera que el banc haurà de pagar a la companyia d'assegurances uns altres 53 milions d'euros més per l'acord en bancassegurances que tenia amb Bankia, segons s'ha conegut aquest divendres. La Cort d'Arbitratge de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Serveis de Madrid ha donat la raó a l'empresa que presideix Antonio Huertas, qui reclamava al banc que presideix José Ignacio Gorigolzarri el seu dret a percebre el 120% del valor de mercat dels negocis de vida i no vida que la companyia d'assegurances tenia amb Bankia i van passar en mans de CaixaBank amb la fusió.
A finals de 2021, CaixaBank va acordar pagar a Mapfre 570,8 milions per quedar-se amb el negoci de bancassegurances que mantenia la companyia d'assegurances amb Bankia des de feia 20 anys. Les parts van arribar a un acord pel qual CaixaBank compraria a Mapfre el 51% de la societat Bankia Vida per 323,7 milions d'euros, un import equivalent al 110% del valor de mercat del negoci de vida que va determinar Oliver Wyman (un expert independent designat per ambdues parts) i a més, uns altres 247,1 milions d'euros d'indemnització per haver d'acabar el contracte.
Tanmateix, Mapfre i CaixaBank van decidir sotmetre a arbitratge la discrepància sobre si la companyia d'assegurances havia de percebre, a més, un 10% addicional del valor dels negocis de vida i no vida inclosos en l'aliança. Aquest 10% serien aquests 53 milions que ara haurà d'abonar CaixaBank, dels quals 29 milions pel negoci de vida i 23 milions pel negoci de no vida.
Mapfre ha explicat en un comunicat remès a la CNMV que aquests 53 milions d'euros (10% de l'esmentat valor de mercat, més interessos i costes), tindrà un efecte net en resultats de 47 milions d'euros. En la presentació de resultats de CaixaBank, el conseller delegat, Gonzalo Gortázar, s'ha pronunciat sobre el laude arbitral. "Les parts ens vam sotmetre al laude amb bon criteri, per a això existeixen els arbitratges. Teníem confiança a tenir raó, però són les normes del joc. El procés ha seguit el camí que havia de seguir", comentava el CEO.
La disputa de les dues companyies no acaba aquí. Doncs, d'altra banda, Mapfre també té una demanda als jutjats de Madrid contra Oliver Wyman per la valoració que va fer del seu negoci amb Bankia. La companyia d'assegurances defensa que era "incorrecta" i es va fixar un preu més baix del que deuria per trencar l'acord en bancaseguros que tenien Mapfre i Bankia des de feia dues dècades. Alguns el valoraven en gairebé 700 milions.
Mapfre redueix el seu benefici
Aquest divendres, Mapfre també ha presentat resultats del primer semestre. La companyia d'assegurances de l'IBEX 35 ha obtingut un benefici de 317 milions d'euros entre gener i juny, un 6,1% menys que en el mateix període de l'any passat. El resultat s'ha vist impactat pel negoci d'automòbils i el terratrèmol de Turquia.
La companyia d'assegurances explica al mercat que el terratrèmol a Turquia del mes de febrer passat ha estat l'esdeveniment catastròfic més rellevant del semestre. Al tancament de juny, ha estimat un impacte de 104 milions en el resultat, afectant principalment Mapfre Re (amb 99 milions) i, encara menys, la companyia d'assegurances local (amb 5 milions), sense que s'esperin comunicacions addicionals de danys rellevants en els mesos vinents.
Respecte al negoci d'assegurances d'auto, Fernando Mata, director financer de la companyia, explicava en la presentació de resultats que s'ha vist impactat per una forta pujada de la sinistralitat (accidents) després de la tornada a la normalitat després de la pandèmia de Covid-19 i això, en un context dels alts costos per la inflació. Una situació que està vivint tot el sector.
En aquest context, Mapfre ha hagut de pujar les primes de l'assegurança d'automòbil un 5,5% al mercat d'Iberia, encara que no a tots els clients, ha aclarit el CFO. "Continuem adaptant les tarifes, però estem veient un escenari més positiu que el que hem vist en trimestres anteriors", indicava. Línia Directa i Mútua Madrilenya, les competidores més fortes en el negoci d'auto, també han pujat tarifes per compensar la pujada de costos i la sinistralitat. El que ha fet que la primera comença ja a perdre clients.