CaixaBank es defensa de les queixes de la seva plantilla, que aquest divendres, durant la celebració de la junta general d'accionistes a València, deixava clar el seu malestar amb les relacions laborals del banc. Una desena de sindicats van fer ús del torn de paraula i van expressar el malestar que es viu a les oficines físiques, on hi ha "pressió desmesurada" per vendre i objectius comercials "inabastables i insostenibles" que han elevat els riscos psicosocials dels treballadors.
Tanmateix, el conseller delegat de l'entitat catalana, Gonzalo Gortázar, assegurava que cada any prenen nota d'aquestes queixes i que a l'últim exercici han dut a terme millores per resoldre la situació. Entre elles, contractar més personal. En paraules del CEO, durant els últims dos anys s'han incorporat al banc 1.776 nous empleats i la major part, d'ells, 1.151, s'han afegit a l'entitat el 2024.
Però a més, el banc va anunciar en la presentació del seu pla estratègic al novembre el compromís d'incorporar a 3.000 persones menors de 35 anys abans de 2027, recordava Gortázar. És a dir, que en tot just dos anys, s'hauran unit a CaixaBank un total de 4.776 treballadors, la qual cosa suposa recuperar més del 70% de la plantilla que va perdre amb l'ERO de Bankia.
El juliol de 2021, després de tancar la fusió amb Bankia, CaixaBank va pactar amb els sindicats la sortida voluntària de 6.452 persones. La integració va provocar el tancament de milers d'oficines i serveis duplicats, i amb això, dels seus treballadors. L'ERO de CaixaBank, que a més va ser el més gran del sistema financer espanyol, es va produir en un context marcat per milers d'acomiadaments en altres entitats com el Santander, el BBVA, Sabadell i Unicaja, que també van posar en marxa, els seus respectius acomiadaments col·lectius.
Només CaixaBank i BBVA han recuperat milers de llocs de treball des dels ERO
Tanmateix, CaixaBank i el BBVA són els únics bancs que (després de tancar els ERO) han vist créixer les seves plantilles de manera considerable en els últims anys. Segons les dades recollides per ON ECONOMIA, CaixaBank va tancar l'últim any 2024 amb un total de 46.014 empleats a Espanya des dels 44.863 treballadors d'un any abans, això són 1.151 més. I el BBVA va acabar l'últim exercici amb 28.854 persones en plantilla des de les 27.410 d'un any abans, en total, 1.144 mes en dotze mesos.
Per la seva part, Sabadell España va assolir els 14.040 fets servir a tancament de 2024, 150 més que l'any anterior, i Bankinter va augmentar la plantilla en 120 persones, fins als 6.661 treballadors. En Unicaja, tanmateix, el personal va descendir lleugerament fins als 7.508 (uns vint menys), ja que el 2024 es van produir les últimes sortides de l'ERO de Liberbank. Mentre que el Santander va perdre 733 empleats i va tancar l'any amb 23.900 treballadors aquí.
Els bancs que han començat a contractar després dels ERO busca perfils més joves i digitals, que són precisament els que està buscant ara el banc català. La previsió de CaixaBank és incorporar unes 3.000 menors de 35 anys en el període 2025-2027, la major part, tècnics. En la mateixa línia, Unicaja ha posat en marxa aquest any un pla de prejubilacions per a 150 persones, al qual seguirà un altre de contractacions d'unes 300 persones, enfocades a les tasques més digitals.
Exigència responsable
Quant a les nombroses queixes que el banc va rebre en la junta d'accionistes per la pressió comercial (i que comencen a ser habituals a tots els bancs des que es van iniciar les retallades i hi ha menys personal) el CEO de CaixaBank va assegurar que al banc "sempre" han arribat a acords amb els sindicats i que "la pressió desmesurada i les males formes" que denuncien, no poden tenir lloc en l'entitat.
"És inadmissible", afegia el conseller delegat, que insistia que s'estan realitzant canvis en les relacions laborals, però "evidentment, tot canvi implica un període" abans que es vegin els resultats. Fins i tot amb això, Gonzalo Gortázar explicava que els treballadors han de ser exigents amb si mateixos si volen ser "els millors del mercat", però entén que aquesta exigència s'ha de practicar "de forma responsable".