CaixaBank, Santander o BBVA, els tres bancs més grans del país per actius totals i per clients, no han volgut augmentar la seva base de clients pagant pels dipòsits, malgrat les contínues pujades de tipus d'interès i que sí que ho han fet altres entitats. Al seu lloc, cada banc ha posat en marxa una campanya de captació de clients diferent, on han ofert des de comptes remunerats, fins a diners per domiciliar la nòmina, passant també per regalar un televisor els qui van portar els seus ingressos. I cada una d'aquestes campanyes ha tingut una acollida diferent, segons reflecteixen els seus comptes.

Segons les dades recollides per ON ECONOMIA, BBVA és qui es posiciona com a líder del mercat, ja que ha aconseguit captar més de mig milió de clients en els sis primers mesos de l'any. Recentment, Peio Belausteguigoitia, responsable del banc a Espanya, va revelar que en els primers cinc mesos de 2023 havien entrat al banc 476.000 nous clients, però a tancament de juny ja superaven els 500.000, segons indiquen fonts financeres.

La xifra està en línia amb l'objectiu que s'havia marcat el banc. BBVA va anunciar a finals de 2021, en la presentació del nou pla estratègic, l'objectiu de sumar 10 milions de clients fins a 2024 i que 3,6 milions fossin a Espanya. Ara, el banc posa en relleu que ja porta 7,8 milions a nivell grup. A Espanya, l'entitat va tancar l'any 2022 amb més d'un milió de nous clients, la qual cosa el va situar com a líder de captació, amb una quota del 19,4%. Això suposa, segons Belausteguigoitia, que un de cada cinc clients nous o que canvien d'entitat elegeix BBVA.

A nivell grup, el banc tancava juny amb 69,6 milions de clients, 5,8 milions més que fa un any i 2,3 milions més que al desembre. BBVA ha modificat les xifres de clients que donava fins ara, el desembre de 2022 va declarar que comptava amb una base de clients propera als 90 milions, ara diu que són gairebé 70 milions. Abans incloïa el total de clients (actius i no actius), des d'ara només donarà xifres de clients actius, és a dir, d'aquells que no només tenen un compte obert. També domicilien els seus ingressos o rebuts i fan ús de la targeta.

Santander guanya 362.000 clients a Espanya

Santander és més gran que BBVA en nombre de clients, a nivell grup compta amb gairebé 164 milions (davant els 160 milions de desembre, i els 161,1 milions de març) i s'ha marcat com a objectiu assolir els 200 milions el 2025, en tot just un any i mig. Tanmateix, en clients actius (vinculats) la xifra és més baixa, són 99 milions, la qual cosa suposa un increment de 2 milions en els últims 12 mesos.

A Espanya, durant els últims dotze mesos, el banc que presideix Ana Botín ha captat un total de 738.000 nous clients. Només de gener a juny, ha sumat 362.000 el que li fa tancar el semestre amb un total de 14,68 milions a Espanya i 8 milions són actius (tenen vinculació amb el banc). D'aquesta manera, l'entitat acumula set trimestres consecutius de captació positiva.

El Santander, per tant, es manté com el segon banc més gran per nombre de clients a Espanya, per darrere de CaixaBank i per davant de BBVA. Però té encara més clients al Regne Unit, allà supera els 22,37 milions, després de créixer un altre 1% l'últim any, segons posa en relleu el seu informe financer. També creix a Polònia, un 3% i s'apropa ja als 6 milions de clients, però perd un 4% al país veí. Santander Totta, la seva filial portuguesa, tanca el semestre amb 2,8 milions.

CaixaBank perd uns altres 100.000 clients

CaixaBank ha tancat juny amb 20,1 milions de clients, una xifra pràcticament similar a la que registrava a tancament de l'any passat. L'entitat ha guanyat clients a Portugal, on és present a través de BPI, però ha tornat a perdre a Espanya, una cosa que ocorre de manera freqüent des de la fusió amb Bankia. Malgrat això, continua sent el banc més gran del país per nombre de clients. En concret, compta amb 18,21 milions de clients, uns 100.000 menys que al principi d'any.

La seva filial portuguesa, tanmateix, puja dels 1,86 milions de clients de desembre als 1,88 milions a tancament de juny. El banc que presideix José Ignacio Goirigolzarri va assolir els 21,1 milions de clients el març de 2021, quan va tancar la fusió amb Bankia, des d'aleshores ha perdut un milió de clients i de nou, la caiguda es produeix a Espanya, ja que, segons van dir llavors, allà van concentrar 19,2 milions a Espanya i ara són 18,21 milions. Mentre que a Portugal, es mantenen més o menys estables.