Caldea, el centre termal d'Andorra, avança en la remodelació integral dels seus espais i a finals de juliol inaugurarà la gran llacuna central —la icona de les instal·lacions— amb una bateria d'espectacles per commemorar el seu 30 aniversari de la creació del complex, situat en el nucli urbà de les Escaldes-Engordany. La zona reformada serà l'atractiu per tancar el 2024, un any "atípic", justament pel tancament d'aquest espai termos lúdic entre abril i juliol. No obstant això, les previsions apunten a un creixement de les vendes del 5% perquè els ingressos assoleixin 22,5 milions, i sostenir el cash-flow en els 5,1 milions d'euros, en finalitzar el 2024. Aquesta inauguració culminarà la primera fase del projecte, que es completarà en dos anys i mig, perquè "no podem tancar i detenir el negoci, cal compaginar els serveis amb les obres", exposa el director general del centre, Miguel Pedregal.

Quan la reforma i ampliació ja està en rodatge, Caldea aspira a facturar 30 milions el 2030, amb un creixement del 40% en set anys, i a multiplicar per dos el resultat operatiu (ebitda) fins als 10 milions, "perquè les millores i modernització general despertarà nous atractius i desestacionalitzarà l'oferta", explica el director general del centre, Miguel Pedregal. El projecte de remodelació té un pressupost de 30 milions d'euros que es finança al 50% amb recursos propis i crèdit bancari.

Les projeccions es basen en l'increment del nombre de visitants, però també en l'augment del tiquet mitjà per visitant "perquè es podran pujar lleugerament les tarifes i oferir molts més serveis complementaris". Però la peça clau de tota la reforma és la construcció d'un hotel de 4 estrelles a la torre de vidre -obra del reconegut arquitecte francès Jean-Michel Ruols- de l'edifici actual, amb una cinquantena d'habitacions, que contribuirà a desestacionalitzar la demanda i a obrir-la a visitants que provinguin de fora de Catalunya. "Confiem a superar el 5% d'increment constant anual que hem registrat en les vendes en els últims anys i en el negoci complementari d'uns 3 milions d'euros anuals addicionals amb l'obertura de l'hotel, a mitjans de 2026," manifesta Pedregal.

L'hotel servirà per desestacionalitzar la demanda, que actualment se centra en les èpoques més turístiques del país, com l'estiu -amb un públic molt familiar- o la temporada d'esquí, principalment. Disposar d'un allotjament propi "ens obrirà la porta de la resta d'Espanya, amb mercats com el de Madrid, o ser més atractius per al viatger de França". Aquestes són àrees d'interès per als gestors del centre, que opera la societat Semtee (Societat d'Economia Mixta del Centre Termolúdic d'Escaldes-Engordany), que té d'accionistes al Comú d'Escaldes-Engordany, amb un 25%, els bancs andorrans Creand i Andbank amb un altre 20% i accionistes privats fins al 45% restant. "És un mix de propietaris que ens proporciona un equilibri molt sa perquè no és únicament una visió financera o pública, sinó una combinació d'ambdues", concreta el director de Caldea.

Durant els últims 10 anys, Caldea ha registrat un creixement sostingut de les seves vendes, en les seves dues línies de negoci, amb més de 400.000 persones a l'any que passen per les instal·lacions. D'una banda, el 70% dels ingressos prové de la venda d'entrades a les zones de benestar (wellness) que solen atreure els viatgers que visiten Andorra per anar de compres o passar uns dies de vacances. A data d'avui, "el 70% dels clients són catalans que estan de passada per Andorra", encara que també es desplacen persones des de València, Aragó o les illes Balears.

D'altra banda, Caldea funciona com club esportiu per als residents del país, amb 3.000 socis -el triple que fa 10 anys- que paguen una quota mensual de 105 euros al mes, per tenir accés als gimnasos, amb més de 1.000 m², i piscina, activitats dirigides i pistes de pàdel, a més de la zona d'aigües termals, que contribueixen en un 15% de la facturació. Això significa girar 3,5 milions d'euros el 2023. Aquest mercat "està consolidat i tenim una llista d'espera", afegeix Pedregal. Una altra part significativa dels ingressos, un 15%, prové dels serveis per a la cura i benestar personal amb diversos tractaments, de la restauració -amb dos restaurants, un de gestió directa i un altre en concessió- i la botiga del centre. Queda pendent definir quina oferta gastronòmica es donarà a l'hotel.

El 2025, en una segona fase d'obres que també s'intentarà programar a la mateixa finestra temporal, es reformaran altres àrees de banys i s'introduiran noves atraccions, es reambientarà el restaurant i es construirà un pont sobre el riu, que connectarà la cara sud de l'edifici amb el centre de la ciutat.