La cadena barcelonina de tèxtil i decoració per a la llar|casa Calma House arribarà al desè aniversari de la seva fundació el 2025 amb "una marca i estil consolidats" i l'inici d'"una nova etapa centrada en l'obertura de botigues de gran format". "És la tendència de futur del retail", assegura María Manchón, directora executiva i cofundadora del projecte, juntament amb la seva germana Clara, actual directora creativa.
Les tres botigues que han obert des del gener passat ja s'ajusten a aquest gir en l'estratègia empresarial. Les noves ubicacions a Sitges, Barcelona -en el centre comercial L'Illa Diagonal- i Eivissa així ho constaten. Amb aquests establiments i uns altres dos que es preveu obrir en els pròxims mesos, la firma invertirà més de mig milió d'euros en l'expansió de la xarxa que, en finalitzar el 2024, tindrà 16 tendes pròpies.
Les vendes esperades per a aquest any reflectiran un increment d'entre un 30% i un 40% gràcies a les noves botigues, que permetrà superar els 5 milions d'euros al tancament de l'exercici; un 60% de la xifra de negoci prové de la venda directa en tendes. "Calma House sempre ha tingut resultats positius", assegura la cofundadora i directora executiva.
"Volem operar amb establiments més grans i que estiguin ubicats en punts estratègics d'alt trànsit comercial", afirma Manchón i admet que ara per ara l'expansió s'ha fet Barcelona i ciutats properes a la capital catalana, però que "si es troba una ubicació amb un local adequat, considerem que com a marca consolidada hauríem de tenir una implantació a Madrid, perquè a més les nostres vendes online demostren que tenim clients interessats en els nostres productes". Amb la consolidació de la marca i el pla d'expansió en marxa, "tampoc ens tanquem a la fórmula de les franquícies o a un soci inversor", comenta amb ON ECONOMIA el director financer, Carlos Cánovas.
En l'actualitat la xarxa té 12 botigues repartides entre Barcelona ciutat (sis), Mataró, Sant Cugat del Vallès i Sitges, Girona ciutat, Palafrugell i Eivissa. La xarxa acapara el nombre més gran d'empleats de la marca, unes 40 persones, i unes altres 15 treballen a les oficines centrals de Calma House, a Badalona (Barcelona) i als magatzems.
Internacionalització amb venda directa i a tercers
Els plans d'expansió de les botigues físiques aniran semblants a la internacionalització de Calma House. L'empresa exporta els seus productes a detallistes de l'àmbit de la decoració i del tèxtil de més de 50 països a través de la venda B2B. Els seus principals mercats són França, Alemanya, Regne Unit, Itàlia, Grècia, Portugal, Polònia, Montenegro, Jordània, Estats Units, Canadà, Xile, Argentina, Uruguai, Costa Rica, Sud-àfrica i Austràlia, entre altres.
Aquesta línia de negoci inclou des de botigues multimarca, restaurants, hotels o distribuïdors a l'engròs -molt habitual en països com Xile o el Canadà- i aporta un 30% del negoci total.
Una altra de les apostes del grup se centra en la internacionalització mitjançant la venda directa online. "Les nostres col·leccions -dues a l'any dissenyades pels equips de l'empresa a Badalona- transmeten la calidesa que caracteritza a la Mediterrània, el seu entorn i el seu clima, a través dels seus materials, els seus colors i els seus estampats" exposa Maria Manchón. Segons ella, l'èxit de Calma House rau justament en la diferenciació que els proporciona tenir "el disseny com a part fonamental de la companyia i ajustar la qualitat a uns preus molt assequibles". "El caràcter mediterrani de tots els nostres productes és el que ens defineix i som més arriscats, juvenils i despreocupats que la competència", argumenta la directora.
El 'Made in Barcelona' ven
La història de Maria i Clara Manchón és la de dues generacions de la mateixa família unides pel disseny. Ambdues van unir la seva formació i experiència per seguir els passos dels seus pares Carlos Manchón i Isabel Criado, fundadors de Textura, la també firma de decoració i moda tèxtil per a la llar. De fet, Calma House va sorgir com a marca per dissenyar i produir coixins. "Fins al catàleg de coixins actual, que és tan ampli que no el té cap altra marca de tèxtil per a la llar," presumeix.
Deu anys més tard ofereix roba de llit, plaids i mantes, catifes, joc de taula, llits per a mascotes, il·luminació, tovalloles i catifes de bany i complements. "Les tendes de gran format ens permetran augmentar les famílies de producte, dins sempre de la decoració per a la llar, però no únicament tèxtil", reconeix Maria Manchón i els exemplifica amb l'èxit que encadena la línia de productes per a mascotes en tan sols dos anys d'existència. "Com més producte tinguem, més fidelitzem el client i més compradors podem atreure", admet. Ara per ara, el perfil del client estàndard de la cadena és una dona d'entre 35 i 55 anys, amant de la decoració, que té un poder adquisitiu mitjà i mitja-alt.
Les col·leccions de Calma House estan elaborades de forma artesanal i amb materials naturals d'alta qualitat (80%) i estan regides per principis de responsabilitat social i ambiental. Totes les peces es dissenyen a Badalona, "amb un Made in Barcelona que dona molta imatge a l'exterior", però es fabriquen a l'Índia, principalment, amb "socis que segueixen els nostres valors i que compten amb les certificacions internacionals GoodWeave, Amfori i BCI" per garantir el control sistemàtic de les condicions de treball en les plantes de fabricació.