"Les entitats financeres reforçaran la comunicació amb els seus clients i transmetre amb claredat que poden amortitzar la hipoteca de forma anticipada o canviar de tipus variable a fix de forma gratuïta durant 2023", assegurava aquest dijous la vicepresidenta del Govern i ministra d'Economia, Nadia Calviño. En els últims dies, ha transcendit que algunes entitats no estarien deixant clares als seus clients que si s'acullen al Codi de Bones Pràctiques poden fer aquest canvi sense cost, per això, l'Executiu ha demanat en una reunió amb la banca que siguin més transparents i informin d'aquesta possibilitat.
Així ho ha explicat Calviño en la roda de premsa posterior a la reunió, que a més de les patronals bancàries AEB, CECA i UNACC, ha explicat amb la participació del Banc d'Espanya, l'Associació d'Usuaris Financers (ASUFIN), la Plataforma de Majors i Pensionistes (PMP) yl Carlos San Juan, l'impulsor del moviment "Soc gran, no idiota".
En ser preguntada sobre si la banca està complint amb el firmat en adherir-se al Codi Bones Pràctiques, i per tant no cobrant per canviar les condicions de la hipoteca -com ja apunten alguns polítics- la vicepresidenta ha confirmat que "efectivament", durant la reunió s'ha tractat "aquesta qüestió" i les entitats s'han compromès a "reforçar la comunicació", per si no l'estaven deixant clar.
També ha revelat que entre gener i febrer, 9.000 persones s'han acollit a aquest Codi i, per tant, "s'ha multiplicat per 15 sota l'acollida que va tenir el Codi anterior". Així mateix, Nadia Calviño considerava que l'abril o el maig, la banca i el Govern espanyol "tindran més informació sobre com s'estan comportant les hipoteques", després de la següent pujada de tipus d'interès, prevista per al 16 de març i amb Euríbor, fregant el 4%.
Per això, es reunirà amb el sector financer de nou el juny, "per fer una avaluació nova". La ministra d'Economia té clar que "el gruix" de persones que s'acolliran a les mesures que ha posat en marxa la banca per ajudar els hipotecats de classe mitjana o baixa més vulnerables, "es produiran el 2023", encara que estarà disponible també durant 2024. Encara que puguin semblar poques sol·licituds (el Govern va estimar que hi ha un milió d'hipotecats vulnerables) "va ser positiu que ens anticipéssim, abans que pugés la mora," afegia.
Sobre això explicava també que, quan van firmar l'acord hipotecari amb la banca a finals de 2022, hi havia una elevada "incertesa econòmica", però des d'aleshores han millorat les previsions del PIB i l'ocupació. "Atès que es tracta d'una qüestió molt important i després d'una pujada molt ràpida dels tipus d'interès, que afecta milers de famílies de classe mitjana i en situació de vulnerabilitat, havíem d'anticipar-nos".
També en aquesta compareixença, Patricia Súarez presidenta d'ASUFIN, ha assegurat que en l'Associació sí que han registrat casos de clients que la banca ha fet pagar per canviar-se d'hipoteca o amortitzar-la. "Hem advertit els clients que no els poden cobrar. No són gaires, però hi ha hagut casos d'entitats que ho han fet".
Per la seva part, la presidenta de l'Associació Espanyola de Banca (AEB), Alejandra Kindelán, recordava que la transparència "és un compromís assumit per tots els bancs en el Codi de Buenas pràctiques" i assegurava que no té "constància" de cap cas on l'entitat no estigui explicant bé les condicions als seus clients o estigui denegant el canvi d'hipoteca.
Es compleix un any del protocol dels grans
Respecte a l'acord al qual va arribar la banca i el Govern el febrer de 2022 per garantir una millor atenció als grans i que incloïa el compromís de les entitats d'adoptar diferents mesurades per garantir-los un millor accés als serveis financers, Calviño i les patronals han posat de manifest que les mesures adoptades "estan resultant útils" i per exemple, l'últim any s'ha duplicat el nombre d'oficines amb horari presencial ampliat, beneficiant més de 6,3 milions de clients grans.
També destacaven que ha crescut en un 50% l'atenció telefònica personal i s'han adaptat el 91% dels caixers i el 80% dels canals digitals. S'ha produït a més una reducció en els temps de reparació de caixers automàtics i s'ha posat de relleu l'important impuls a la formació d'empleats especialitzats en l'atenció a majors.
El tema més rellevant, ha estat el nou compromís adquirit aquest dimecres la banca: el de mantenir les llibretes d'estalvi. Els usuaris bancaris havien traslladat certa preocupació per la possibilitat que les cartilles desapareguessin, de manera que el sector ha assegurat que tots els clients de 65 anys endavant que disposi d'una, la podran mantenir.
En aquest sentit, Carlos San Juan, explicava que havia transmès a la banca "que als grans han de deixar-los com són, en una bombolla analògica" on puguin continuar utilitzant la seva llibreta d'estalvi, altrament haurien de fer ús de la targeta per veure el seu historial de finances i això només es pot haver "a través d'un aparell digital" com un telèfon o ordinador, però recordava que hi ha moltes persones que no saben utilitzar-lo i altres que no disposen de recursos econòmics per tenir-los.