La construcció de la gigafactoría de bateries de Volkswagen a Sagunt comença aquest divendres. El que de cara a polítics, experts i personalitats del sector és una de les grans fites industrials a Espanya dels últims anys, veu la llum la present jornada després d'un any de converses, negociacions i requeriments. D'entrada, el fet que Volkswagen elegeixi Sagunt per instal·lar una de les sis plantes de bateries que hi haurà a Europa és un fet que ubica al mapa, no només a la Comunitat Valenciana, sinó a tot Espanya, que creix en la indústria de l'automoció. S'estima que la gigafactoría de Sagunt sigui operativa per a 2026, i, a més, subministrarà components les fàbriques de Martorell (Barcelona) i de Pamplona.
Malgrat que l'inici de la construcció ja és una realitat, es pot recordar com ha estat la travessia de Volkswagen per arribar fins aquí. El de Sagunt és un projecte que, malgrat començar aquest divendres, va fer els seus primers passos el desembre de 2021 quan el consell de supervisió del consorci alemany, el màxim òrgan de govern de la multinacional amb seu a Wolfsburgo, contempla com va la cursa per fer la gigafactoría, en la qual participen Aragó, Extremadura, la Comunitat Valenciana i Catalunya, encara que aquesta última queda endarrerida per les discussions.
La gigafactoría de Sagunt és un dels projectes més grans fets a Espanya
Dos mesos més tard, ja entrats el 2022, la Comissió Territorial d'Urbanisme de València aprova el projecte d'expropiació per disposar de 5,6 milions de metres quadrats de sòl industrial en Parc Sagunt II. L'objectiu: atreure noves companyies logístiques i industrials. En aquell moment, tot apuntava que Sagunt era la favorita de Volkswagen per construir la gigafactoría, encara que en cap moment no ho confirmen.
Un mes més tard, el Grup VW, amb el president de Seat al capdavant, Wayne Griffiths, i amb el president del consell d'administració de la marca espanyola i responsable de components de Volkswagen, Thomas Schmall, anuncia que instal·larà a la localitat valenciana la gigafactoría de bateries per a cotxes elèctrics. Després d'això, grup VW anuncia que serà la inversió més gran mai vista a Espanya, i que creu que mobilitzarà 7.000 milions d'euros. Davant d'això, el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, va qualificar de "fet històric" l'arribada del fabricant alemany a Sagunt.
A finals de maig i després que el president del Govern, Pedro Sánchez, assistís a la presentació de la gigafactoría, el Consell autoritza la firma d'un conveni de col·laboració entre Espais Econòmics Empresarials (EEE), empresa pública participada al 50% per Sepides i la Generalitat Valenciana, i el Grupo Volskwagen per al desenvolupament de la planta de fabricació de bateries. Dues setmanes més tard, el ple del Consell aprova un decret llei que recull la figura del Projecte Territorial Estratègic (PTE), per agilitar la implantació d'activitats industrials d'alt component tecnològic i innovador. Al juliol, finalitzen els treballs d'expropiació de terrenys de les 1.414 finques de la superfície de Parc Sagunt II i EEE per ser la propietària de 5,6 milions de metres quadrats.
Ja a l'inici del quart trimestre de 2022, El Gobierno de Sánchez aprova la resolució definitiva d'adjudicataris del PERTE VEC. Volkswagen i Seat, amb el seu projecte "Future: Fast Forward" impulsat juntament amb 61 socis per desenvolupar la gigafactoría de bateries a Sagunt i dur a terme l'electrificació de les seves fàbriques a Martorell i Navarra, rebran finalment 357 milions, més del doble que els 167,3 milions assignats en la resolució provisional. A començaments de novembre, el Grup Seat-VW accepta el PERTE i després d'això, es donen a conèixer tots els detalls de la planta de bateries per a vehicles elèctrics.
La planta generarà uns 4.200 llocs de treball
El grup automobilístic parla d'una inversió total de 4.500 milions d'euros compresa entre 2023 i 2026. A més d'això, situen en 4.200 els llocs de treball que generarà amb la construcció de l'esmentada gigafactoría, dels quals, el 92% d'ells serà personal de producció, mentre que la resta serà de direcció i administració. Tot això sense comptar la quantitat d'ocupació que la construcció mobilitzarà. Tal com van xifrar des del Grup Seat-VW, en la primera fase de la construcció, l'ocupació temporal ascendirà a 8.900 posada directes i a 10.200 llocs indirectes de mitjana anual.
Avançant en el temps, a començaments de desembre de 2022, la Generalitat Valenciana aprova el Pla Especial de Parc Sagunt II, per la qual cosa s'avança una mica més en la implantació de la factoria. Una vegada finalitzat l'anterior curs, i amb el començament de l'actual, les negociacions i avanços es continuen succeint. Així, el 9 de gener de 2023, PoweCo compra a EEE la parcel·la de gairebé 1,3 milions de metres quadrats per alguna cosa més de 63 milions d'euros.
Es forma el personal en un campus especialitzat
A mitjans de gener comença l'inici del procés de contractació. Tal que el passat 23 de gener, el president de la Generalitat de València, Ximo Puig, visita la planta alemanda de Salzgitter, que serà model del qual comença aquest divendres la construcció. Després d'això, la comunitat autònoma inicia el procés de compra d'una parcel·la de 16.000 metres quadrats per construir el Campus Battery, el qual nodrirà la gigafactoría de personal qualificat.
Després d'això, i entrats en el present més, el passat 10 de març s'anuncia la posada en marxa de les obres de construcció de la gigafactoría de bateries per a vehicles elèctrics amb la presència de Felip VI i del president del Govern d'Espanya, Pedro Sánchez, en un actor que té lloc aquest divendres.
Tres dies més tard, la Conselleria d'Hisenda autoritza una transferència de crèdit per import de 7 milions d'euros a EEE per finançar actuacions en infraestructures prioritàries en Parc Sagunt II, entre elles la carretera que creua des del Port i la primera fase de Parc Sagunt fins al Corredor Mediterrània-autovia. I, el passat 14 de març, el Consell de Ministres autoritza una subvenció directa de 90 milions d'euros a la Comunitat Valenciana per donar suport al desenvolupament de la factoria de bateries, dirigits als àmbits d'investigació industrial, desenvolupament industrial i experimental, innovació de processos, millora de l'eficiència energètica, protecció del medi ambient i formació i requalificació de treballadors.