La cadena de supermercats Caprabo arriba als seus 65 anys d'història aquest dijous amb ànsies de "reconquerir el mercat català gràcies als alts nivells de competitivitat assolits en els tres anys precedents", quan la companyia ha anat acompanyada del seu nou soci inversor EP Corporate Group (EPH), l'hólding del magnat txec Daniel Křetínský. Havent assolit una xifra de vendes de 780 milions d'euros i un ebitda de 15 milions el 2023, Caprabo ha dissenyat un nou pla estratègic 2024-2026 amb l'objectiu de facturar 900 milions, doblar l'ebitda a 34 milions i elevar la quota de mercat a Catalunya del 4,76% actual a un 5%.

Aquestes projeccions aniran acompanyades d'un nou pla inversor de 60 milions d'euros que es destinarà a l'obertura de 38 noves botigues (vuit en propietat i 30 franquiciades) amb preferència en ubicacions de municipis de la costa catalana i centres d'atracció turística. Amb les noves obertures, la cadena sumarà 200 empleats a una plantilla global actual de 6.000 persones. En el període 2019-2023, el grup va destinar 60 milions d'euros per estendre i remodelar la seva xarxa de punts de venda.

La nova botiga de L'Illa Diagonal

Del total de recursos a invertir, uns 5 milions es destinaran a una de les remodelacions de tendes que han quedat pendents de l'etapa anterior: l'establiment ubicat en el centre comercial L'Illa Diagonal, a Barcelona, que té una superfície de 4.000 metres quadrats i és la tenda més gran de la cadena i, en certa manera, el vaixell insígnia de la cadena. "La botiga de L'Illa es convertirà en el millor exponent del model de nova generació d'establiments que la companyia ha llançat aquest any, amb els canvis en dos de Barcelona: Travessera de Gràcia i Josep Tarradellas", ha concretat el director general.

"El 2023 hem finalitzat l'actualització de tota la xarxa de supermercats, formada per 300 tendes repartides pel territori català -de les quals 130 són franquícies- i ara treballarem a consolidar el model de tenda, amb un gran pes de la marca Caprabo, una gran varietat de productes, increment dels frescos i per descomptat, continuarem invertint en el control dels preus des d'una posició competitiva dins del conjunt del sector de la distribució", ha explicat el director general de Caprabo, Edorta Juaristi.

La marca pròpia arribarà al 30%

"Caprabo és la cadena de supermercats amb més referències d'assortiment per metre quadrat", ha defensat Juaristi i ha insistit que la marca pròpia continua sumant adeptes, de manera que representa un 28,5% de les vendes totals, deixant el 70% en mans de la marca de fabricant. La cadena potenciarà la marca pròpia de manera que aporti el 30% el 2026, aprofitant les sinergies amb el grup Eroski, de manera que "continuem donant al consumidor una oferta de preus i serveis que respongui a les seves necessitats, mitjançant programes de fidelització, promocions o la targeta Club". Els clients del Club Caprabo arriben al milió de consumidors, mentre que la cadena registra 100.000 vendes diàries en el conjunt de la seva xarxa d'establiments. S'hi suma la compra online, en la qual Carpabo va ser la cadena pionera a Espanya, que comporta el 3% de les vendes. "La mitjana del sector en vendes online voreja el 3% a Espanya", ha comentat Juaristi.

En aquest sentit, Caprabo valora l'esforç que ha realitzat en l'etapa precedent, en el que s'ha aconseguit transferir als seus clients un estalvi a la cistella de la compra de fins a 85 milions d'euros, en part amb el descens de preus de venda a més de 1.800 productes. De manera més concreta, entre les iniciatives d'estalvi dirigides al client, destaca l'anomenat 'pla 2%' que és un descompte que s'aplica a comprar superiors als 50 euros mensuals, els cupons personalitzats, preus exclusius, descomptes directes de fins a un 70%, formats de compra 2x1, el dia sense IVA i descomptes a les famílies nombroses.

L'objectiu de la nova etapa "que obre Caprabo ens ha de portar a ser la millor opció per als consumidors", ha manifestat Javier Amezaga, president de Supratuc, la societat propietària de la cadena, el capital del qual està repartit al 50% entre Eroski -que va comprar el grup el 2007 als seus fundadors, les famílies Carbó, Prat i Botet, d'allà Caprabo- i EP Corporate.