La cadena de supermercats Caprabo reforçarà el seu pla d’expansió durant aquest any amb la previsió d’obrir una vintena més d’establiments arreu de Catalunya, en línia amb l’esforç inversor de 6,1 milions d’euros que va fer el 2022, el millor any de l’última dècada. Aquest 2023, també vol ultimar el pla de remodelació de tots els seus supermercats, al qual ha destinat un total de 60 milions d’euros, amb una aposta per recuperar els valors tradicionals del comerç de proximitat. La companyia vol potenciar, com a part de l’expansió, les botigues pròpies, que són les que tenen una dimensió més gran, d’una mitjana de 700 metres quadrats, tot i que contempla ampliar el nombre d’establiments de gran dimensió.
L’any passat va obrir a Sant Joan Despí (Barcelona), una botiga pròpia de 1.400 metres quadrats que ha comptat amb una inversió de 2 milions d’euros i ha suposat la creació de 35 llocs de treball. En aquesta línia, el 2021, també va fer el mateix a Sitges amb una inversió de 2,6 milions d’euros, en un hipermercat d'uns 1.500 metres quadrats, on treballen 48 persones.
En conjunt, la companyia va tancar el seu exercici el passat 31 de gener de 2023 amb un total d’11 obertures a la demarcació de Barcelona, 3 a Girona, 2 a Tarragona, una a Lleida i una en La Massana, ampliant així la seva xarxa a Andorra. En total, la companyia propietat d'Eroski i del grup txec EP Corporate ha incorporat 6.000 metres quadrats de superfície comercial i ha efectuat 122 contractacions noves. Al tancament de l’exercici, la xarxa de Caprabo consta de gairebé 300 supermercats a les quatre demarcacions catalanes i dona feina a més de 6.000 persones.
Caprabo també fonamenta la seva expansió amb el model de franquícia, d’un màxim de 400 metres quadrats, que s’adapten bé a les noves tendències del mercat. Aquests supermercats obren cada dia de la setmana, amb un horari ampliat i compten amb un disseny de nova generació que permet una compra completa gràcies a un dels assortiments més amplis del mercat per metre quadrat, segons explica la mateixa companyia. En línia amb el seu pla d’expansió, Caprabo argumenta que ha portat els seus supermercats a zones estratègiques del territori català i en llocs en els quals no tenia presència, com Artés (Barcelona). Ara mateix, Caprabo compta amb diversos formats de supermercat que es diferencien per la seva localització, grandària de l’establiment i concentració de la població. Aquests models es presenten sota les ensenyes Caprabo, Caprabo rapid i Aliprox.
Un pla d'expansió a cinc anys
El pla d’expansió del grup s’emmarca en el projecte dissenyat ara fa dos anys arran de l’entrada en el capital del grup EP Corporate. Un pla que inclou la transformació logística; la reforma de supermercats a botigues de nova generació; el desenvolupament de la venda online amb Capraboacasa i l’expansió, amb noves obertures a Catalunya. El pla preveu unes inversions de 100 milions d’euros en els pròxims cinc anys i l’obertura de 80 establiments. Per afrontar el creixement, la cadena va posar en marxa a finals de 2020 unes instal·lacions, que inclouen el centre de distribució -que complementa el que la companyia té a Abrera- de producte fresc, la seu central i la nova plataforma de Capraboacasa, el supermercat en línia de la companyia, a la zona ZAL Port del Prat de Llobregat (Barcelona). Amb la nova plataforma, de 24.600 metres quadrats de superfície, i el centre de distribució d'Abrera, de 26.000 metres quadrats, Caprabo gestiona més de 50.000 metres quadrats de superfície logística, fet que li proporciona capacitat per donar resposta a l’increment de la demanda online Capraboacasa, que disposa de fins a 12.000 referències de producte.
Els canvis en l’accionariat de la companyia es remunten a l'agost de 2021 quan la UE va autoritzar l'operació d'entrada en l'accionariat de Caprabo d'un nou soci, la societat EP BidCo. Aquesta firma va adquirir el 50% de les accions de SUPRATUC2020, la societat matriu de Caprabo. Aquesta societat està participada pel grup txec EP Corporate Group i per l'inversor eslovac Patric Tkáč. Al setembre del mateix any es va constituir el consell d'administració amb dos consellers en representació dels accionistes i té per president Javier Amezaga.