El negoci de Deoleo ha patit en el primer semestre pels alts preus de l'oli d'oliva, provocats per la caiguda de la producció a Espanya a causa de la sequera. La companyia, propietària d'Hojiblanca i Carbonell, no només ha registrat pèrdues de gairebé 10 milions d'euros, sinó que també ha perdut quota de mercat als principals països on opera, en detriment de les marques blanques de les grans cadenes de distribució que han guanyat terreny.
Els elevats preus de l'"or líquid', que assoleixen imports màxims tant en origen com en els lineals dels supermercats, han afectat el seu consum, especialment als països amb més demanda com Espanya i Itàlia. En aquest context, el fabricant de Carbonell, Hojiblanca, Koipe, Bertolli o Carapelli, entre altres marques, ha donat prioritat a la protecció dels seus marges unitaris i ha traslladat la pujada de costos al client final, com tantes altres marques.
És per això que en aquests països s'ha produït una disminució considerable del consum d'oli d'oliva durant els sis primers mesos de l'any. En el cas d'Espanya, la caiguda és de l'11,7%, mentre que a Itàlia ha estat de l'11,5%, segons les últimes dades de la consultora Nielsen que recull Deoleo al seu informe financer. "Per la seva part, als Estats Units, on el mercat segueix molt fort, la reducció només ha estat lleugerament superior al 2%", destaca la companyia a l'esmentat informe.
Això ha provocat al seu torn una pèrdua de quota de mercat a les marques de la multinacional espanyola controlada pel fons de capital risc CVC Capital Partners. L'impacte de la caiguda dels volums de venda de l'oli de Deoleo ha afectat la quota de mercat de les seves marques en 1,6 punts percentuals a Espanya i en 1,7 punts a Itàlia, els seus dos mercats principals. Als Estats Units també ha patit un descens d'1,2 punts percentuals de quota de mercat.
Segons ha explicat el mateix grup, les beneficiàries d'aquestes caigudes de quota han estat les marques de distribució, és a dir, les marques blanques dels supermercats. I és que, en el context econòmic actual, marcatge per la inflació i els elevats preus dels aliments, la marca blanca ha assolit màxims històrics en el consum de les llars, suposant ja el 43,5% dels productes que omplen la cistella mitjana de la compra.
Escenari advers per a l'oli d'oliva
"L'entorn en què s'han desenvolupat aquests sis primers mesos de 2023 ha estat un dels més complexos als quals s'ha enfrontat el sector en molts anys, amb una collita extremadament curta a Espanya, en un context marcat per la guerra a Ucraïna i el seu efecte en els preus de les matèries primeres i l'energia, i tot això preparat amb successives pujades dels tipus d'interès" dels bancs centrals per controlar la inflació, ha explicat Deoleo.
Així mateix, l'empresa ha detallat les adversitats per al sector de l'oli d'oliva en el que resta de 2023. "La falta de pluges i els episodis de calor extrema i prolongats han tingut com a conseqüència que la producció d'oli d'oliva caigui un 40% a nivell UE (Unió Europea) i que les disponibilitats de matèria primera siguin les més baixes dels últims anys", assenyala. En aquest sentit, destaca que les últimes dades de la UE per a la campanya 2022/2023 auguren una caiguda de la producció mundial de l'or líquid del 27% respecte a la campanya passada i un 24% inferior a la mitjana de les últimes cinc campanyes anteriors.
Respecte a Espanya, l'escassetat de matèria primera i la falta de qualitat de producció obtinguda, apunta Deoleo, ha donat lloc que el preu de l'oli d'oliva verge extra s'hagi "pràcticament duplicat en termes interanuals. Així, la inflació de costos que pateix l'empresa ha provocat en el primer semestre una alça del 93% en el preu d'origen de l'oli extra verge i d'un 89% en el cas del verge. Tenint en compte els preus fins al 31 d'agost, caldria afegir un augment del 20% addicional.
El preu de l'oli continuarà pujant el 2023
En aquest sentit, la propietària de Carbonell ha subratllat que la forta escalada de preus ha afectat les vendes a Espanya amb una caiguda dels volums del 21,9% respecte a l'any anterior. I la previsió per al que resta d'any no és millor, ja que el setrill preveu que el preu de l'oli es continuï encarint en la segona meitat de 2023.
"Tenim al davant la segona meitat de l'any, en la qual hem de continuar realitzant pujades de preu els nostres clients, gestionant les promocions per mantenir les quotes i salvaguardant el marge unitari", ha advertit la multinacional espanyola en el seu informe financer dels primers sis mesos de l'any.
D'altra banda, la companyia ha avisat que s'enfronta a uns mesos que "es caracteritzaran per la falta de quantitat en els olis d'oliva de qualitat". És per això que, en cas de mantenir-se aquesta situació "adversa" als mercats d'oli d'oliva en la segona meitat de l'any, al tancament del seu exercici haurà de revisar el seu pla estratègic. D'aquesta forma, ha assenyalat que planeja continuar impulsant la sostenibilitat com a pilar estratègic del grup i la innovació, a més d'executar campanyes comercials claus.
Ignacio Silva, president i conseller delegat de Deoleo, va explicar que, davant el "desafiador context" dels mesos vinents, companyia continuarà amb el seu full de ruta. "Els nostres accionistes de referència CVC i Alchemy es mostren tranquils i satisfets davant de l'evolució de la companyia i confien que el treball fet reverteixi en resultats una vegada el mercat torni a la normalitat", va assegurar.