Vanesa i Denia Martínez són en l'actualitat l'alma mater del grup de fragàncies i aromes Carinsa. A les directives els agrada dir "amb orgull" que "alma" és una paraula majúscula perquè, per a elles, equival al nom del seu pare, Alberto Martínez, un enginyer químic i "un emprenedor" que va crear l'empresa el 1993 i la va capitanejar "amb el suport de la nostra mare fins al 2005". Aquell any, la mort subtada d'Alberto Martínez, va deixar la companyia en mans de les hereves. La mare, Isabel Chamorro, és encara la principal accionista del grup i "qui ho controla tot sobre la família". De fet, nou dels seus 12 accionistes pertanyen a la família.

El grup Carinsa és molt més que una empresa: "és el llegat del nostre pare, i la nostra història familiar". "Carinsa és per nosaltres -diuen- un projecte de vida que ens permet fer un món millor, menys insípid, i aportar a la societat". Alberto Martínez els va inculcar que l’esforç, el treball dur, el sacrifici i el compromís són imprescindibles per tirar endavant qualsevol projecte empresarial. "El nostre pare també ens va ensenyar a afrontar els problemes. En una empresa sempre hi ha obstacles en el dia a dia, però els hem d’assumir i mirar de resoldre de la millor manera possible. Sempre ens deia que havíem de tenir un pla A, pla B i un pla C per adaptar-nos a qualsevol circumstància. Això ens permet convertir les adversitats en oportunitats de creixement", afegeixen.

Per això, Vanesa Martínez, consellera delegada amb formació en econòmiques, i Denia Martínez, vicepresidenta i llicenciada en telecomunicacions, treballen "amb la il·lusió de generar un impacte positiu, tant en els nostres clients com en el conjunt de la indústria, mantenint sempre l’essència i els valors amb què va ser creada".

Arrelades a l'empresa familiar, ubicada a Sant Quirze del Vallès (Barcelona), les directives no deixen de planejar el futur. "Ens falta temps per poder dur a terme tot el que volem fer perquè Carinsa sigui un referent en el seu sector i tenim un somni: que els productes que arribin al consumidor final posin en la seva etiqueta “Amb aromes i/o fragàncies de Grup Carinsa”. Tot i ser una empresa B2B, això voldria dir que la nostra companyia ha agafat una gran reputació", manifesten. 

Noves instal·lacions per ampliar producció

Per aconseguir el somni, tenen sobre la taula de treball de l'espai Esencia Carinsa -un show room que tot just acaben d'obrir al passeig de Gràcia de Barcelona- un important projecte de creixement industrial. Estan en tràmits per adquirir quatre naus -totes elles situades també a Sant Quirze, al costat una de l’altra i relativament properes a la fàbrica actual- per ampliar per 10 la capacitat productiva. L'objectiu és créixer exponencialment i arribar als 100 milions d’euros de facturació l’any 2030

La consellera delegada de Carinsa, Vanesa Martínez, especialitzada en aromes per a l'alimentació
La consellera delegada de Carinsa, Vanesa Martínez, especialitzada en aromes per a l'alimentació

En l'última dècada, la seva xifra de negoci ha incrementat al voltant d'un 30% i els resultats al tancament de 2024 marquen una facturació de 59,9 milions d'euros i un resultat operatiu (ebitda) de 20,2 milions d'euros. Actualment, el 57% de la facturació prové de les vendes internacionals, amb presència a 58 països i filials a Algèria, el Marroc, Turquia i Veneçuela. El repte en internacionalització és entrar a diferents països de l’àfrica subsahariana (Nigèria, Tanzània, Kènia, Ghana…); una regió amb molt de potencial per les aromes i les fragàncies.

L'estructura empresarial se centra en el desenvolupament, fabricació i comercialització d'aromes, ingredients funcionals i solucions tecnològiques per a l'alimentació humana i animal; i fragàncies, per a perfumeria, detergència i cosmètica. Té les societats Carinsa i Paymsa

Reforç en totes les àrees

El projecte de creixement -del qual es reserven la xifra d'inversió prevista- es realitzarà en diverses fases. La primera nau estarà en funcionament el gener de 2026 i es destinarà a ampliar instal·lacions i capacitat de producció de la divisió d’alimentació. Les instal·lacions actuals es mantindran i se seguiran utilitzant per a noves àrees de negoci que ajudin a diversificar i ampliar les operacions del grup. En particular, les instal·lacions de Paymsa, que actualment acullen part de la producció, seran reorientades cap a altres negocis com la zootècnia o la creació de nous preparats. 

Posteriorment, es preveu la construcció d'una segona nau per ampliar la divisió de perfumeria (previst per a l’any 2027), i una tercera i quarta nau destinades a serveis centrals i laboratoris.

Més a llarg termini, també s'obriran més espais per seguir creixent i apostant per l'R+D, a la qual es destina anualment el 20% de la facturació. El model d’innovació s’estructura en tres eixos: nutrició i salut, sostenibilitat i disrupció. El grup és molt actiu en l'àmbit d'innovació i ha desenvolupat un llarg llistat de projectes sigui internament o amb col·laboracions amb centres tecnològics, entre altres partners, i sempre "ajudant i responen a la demanda del teixit industrial i de les tendències de tots els sectors d'activitat". "Carinsa és una empresa global en el segment de les fragàncies i aromes; de fet només nosaltres i una altra empresa tenim tot el ventall d'activitats i la producció a Espanya", destaca Vanesa Martínez. 

30 patents, i les que vindran

D'aquesta innovació n'han sorgit 30 patents internacionals. Quan les germanes Martínez en parlen, expressant-se en català i castellà indistintament, els agrada destacar el desenvolupament de la gominola saciante, que ajuda a controlar la gana i promou la sensació de sacietat; i de la cafeïna encapsulada per a goma de mastegar funcional, que conté propietats nootròpiques, és a dir, està dissenyada per a estimular la funció cognitiva i millorar el rendiment mental, impulsant la concentració. “Ja hi ha empreses en el mercat B2B interessades a comercialitzar aquests productes, que suposen un impuls a la divisió de confiteria de la companyia”.

Aquests nous productes disruptius s'uneixen al conegut xiclet dual, que canvia de sabor després d'una estona mastegant-lo. “També tenim un xiclet antivirus, que tindrà finalitats de benestar i socials, ja que qui el mastega no transmet els virus a les persones amb les quals conviu”.

Però no tot és el que han aconseguit fins ara. El futur també compta per a tot l’equip de de 180 professionals -de 33 nacionalitats-, dels quals un 30% són professionals d’R+D i un 20% doctors industrials, aromistes i perfumistes de les fragàncies. La plantilla anirà en augment, superant previsiblement els 300 empleats. De fet, el creixement industrial comportarà “incrementar en un percentatge de doble dígit la plantilla”. Només per al 2025 està previst arribar als 230 treballadors per la incorporació de 50 nous perfils professionals.

Noves solucions tecnològiques

Ara per ara, treballen en dues noves patents. L’anomenada Skin Care Cosmetic Composition, que introdueix un nou ingredient cosmètic amb propietats antiarrugues i hidratants. Aquesta innovació es basa en un delivery system avançat que permet que els ingredients actius arribin a l’estrat adequat de la pell mitjançant una aplicació tòpica.

Aquesta tecnologia revolucionària facilita l’ús en crema de certs ingredients que fins ara només es podien administrar mitjançant injeccions intradèrmiques en entorns hospitalaris. D’aquesta manera, es democratitza l’accés a tractaments efectius per a la cura de la pell, fent-los més accessibles i còmodes per als consumidors.

La segona patent se centra en una nova soca del Lactobacillus plantarum, un bacteri probiòtic amb múltiples aplicacions en l’àmbit de la salut i la nutrició. Aquesta innovació obre noves possibilitats en el desenvolupament de nous productes funcionals, contribuint al benestar digestiu i a la millora de la microbiota intestinal.

Àrea de producció de l'empresa Carinsa, a Sant Quirze del Vallès (Barcelona)
Àrea de producció de l'empresa Carinsa, a Sant Quirze del Vallès (Barcelona)

Aromes naturals per a gaspatxos o sucs

Però no tot queda aquí, també estan ocupats en el llançament, ja l’any vinent, d’una nova línia d’aromes FTNF, els d'origen natural, que estan desenvolupant en col·laboració amb diverses companyies conserveres i amb processadors de fruites. Està molt encaminat a la tendència d’alimentació actual. L’objectiu és obtenir aromes naturals, recuperar-los de la naturalesa i poder-los incloure en els gaspatxos o en els sucs. “Per a aquest projecte es requerirà un nau concreta i la ubicació definitiva dependrà dels partners amb els quals col·laborarem”, apunten les directives.

Alhora, aprofitant les noves instal·lacions, tenen en ment crear Carinsa Culinary Center. Aquest centre serà un referent en la creació de nous ingredients, preparats i solucions tecnològiques per a la indústria de la alimentació, i estarà dissenyat per oferir formació i col·laborar amb altres agents del sector. Mostrarem quines aplicacions poden fer els nostres clients amb els nostres aromes, fragàncies i preparats en els seus productes finals.

La vicepresidenta de Carinsa, Denia Martínez, experta en fragàncies
La vicepresidenta de Carinsa, Denia Martínez, experta en fragàncies

Esencia i Alma Carinsa

El contacte amb els clients i proveïdors i tot l'ecosistema de Carinsa és bàsic per a Vanesa i Denia. Per això, en el nou espai Esencia Carinsa, al bell mig del centre de Barcelona, tots els seus partners, siguin nacionals o internacionals, poden gaudir d’una experiència inoblidable. L’espai Alma, dins d’Esencia, ha estat dissenyat per ser una experiència sensorial única i immersiva. “Un dels elements distintius de Alma és que recreem esmorzars amb les nostres aromes, creant una experiència inoblidable a través també de fragàncies que evoquen els quatre elements naturals: mar, foc, aire i terra”, expliquen.

La disrupció que es respira en aquest espai d’atenció a clients i proveïdors és també el que inspira molts dels projectes. Perquè en línia amb la reformulació d'aromes i fragàncies, Carinsa està estudiant la implementació de tecnologies i algorismes Deep Learning amb intel·ligència artificial que permetin ajustar el perfil sensorial d'una aroma a les característiques organolèptiques específiques determinades per un client o tendències de mercat.

Hi ha diverses línies de treball: ingredients funcionals, encapsulació, proteïnes, nutrigenòmica i neurociència. “També tenim nous àmbits que ja estem explorant: carn cultivada, biotecnologia i objectivació de l'anàlisi sensorial, així com altres exemples com l'acrilamida, al·lergògens, envasos i reformulació nutricional”, avancen a ON ECONOMIA. La companyia també està apostant pels postbiòtics, que ofereixen molts avantatges en determinats processos i matrius alimentàries.

L'enginyer químic Alberto Martínez Ortega, fundador de Carinsa
L'enginyer químic Alberto Martínez Ortega, fundador de Carinsa

L’Institut Alberto Martínez

Quan Carinsa va celebrar el seu 25è aniversari, aviat farà set anys, es va constituir l'Institut Alberto Martínez a l’IQS, on Alberto Martínez, el fundador de l'empresa, es va llicenciar. El propòsit màxim de l'Institut és vetllar pel benestar del consumidor i tot el que això implica. Per a això, les patrones de l'Institut (Vanesa Martínez, Dénia Martínez i Isabel Chamorro) van definir, assessorades pel doctor Javier Morán, els eixos principals en els quals s'hauria d'enfocar l'Institut.

La seva labor se centre en la col·laboració amb associacions i grups d'interès, a treballar el coneixement del consumidor, utilitzant tècniques neurocientífiques i totes les noves tecnologies capdavanteres, i en la divulgació, formació i educació, generant un coneixement perquè la societat sigui capaç de prendre decisions amb tota la nostra informació a l'abast, fomentant el debat entre experts i divulgar de formar objectiva els conceptes científics de la indústria.

Fruit d’aquesta iniciativa, també es fomenta la emprenedoria i s’han creat els premis de l'Institut Alberto Martínez Ortega. Serà un jurat de professionals independents qui decideixi el guanyador per a les categories de nutrició i salut, sostenibilitat i disrupció. Es tindrà en compte criteris d'avaluació com la innovació, la diferenciació, l'impacte, el talent i l'estratègia ESG. El premi és de 3.000 euros i les start-ups podran estar un any en les instal·lacions d'Esencia Carinsa rebent assessorament personalitzat, amb l'objectiu d'accelerar-les i impulsar-les.