Carrefour avança en la seva estratègia d'expansió amb grans operacions. La cadena de supermercats francesa ha desemborsat importants quantitats de capital en els últims anys en l'obertura de botigues, però també en l'adquisició d'actius estratègics a altres operadors del sector. Amb la compra per 60 milions de 47 supermercats Supercor a El Corte Inglés anunciada aquest dimecres, són tres grans inversions d'aquest tipus que l'han portat a gastar 343 milions d'euros.
D'aquesta manera, la distribuïdora va incorporar al seu parc comercial 36 establiments d'Eroski per un import de 205 milions d'euros fa set anys i també va adquirir 172 botigues Supersol per 78 milions d'euros el 2020, encara que l'any següent es va desfer de part del paquet comprat fins a quedar-se amb 127 establiments.
L'objectiu és créixer en el seu model de proximitat per continuar guanyant quota de mercat a Espanya, on consolida la seva segona posició del rànquing amb un 9,9% (+0,2% respecte a l'any anterior), segons les últimes dades de Kantar. Si bé els hipermercats de la companyia continuen sent atractius per als seus clients, és en els seus altres formats on més està creixent en els últims anys, fins a arribar a rivalitzar amb Mercadona, almenys en nombre d'establiments comercials.
La cadena valenciana, líder indiscutible del mercat amb més d'un 26% de quota, compta amb 1.626 botigues al país, mentre que l'última adquisició de Carrefour li donarà a la francesa un total de 1.500 botigues. No obstant això, la transacció encara ha de passar el vistiplau dels reguladors, per la qual cosa la companyia espera que l'operació es tanqui abans de finals del primer semestre de 2024.
Es pot destacar que l'empresa de Juan Roig va establir el límit màxim a 1.700 establiments, per la qual cosa no s'espera que creixi molt més en superfície comercial. Només hi ha un gran distribuïdor que els supera en punts de venda i és Dia, amb més de 2.300 botigues repartides per tot el territori, encara que milers menys amb les quals comptava fa anys després d'haver reduït i reestructurat el seu model de negoci.
Impuls a la proximitat per guanyar quota
Amb aquesta nova operació, Carrefour ja suma tres grans compres a Espanya en els últims set anys. Es tracta de compres amb què ha diversificat el seu parc comercial i reforçat la seva presència en els formats de proximitat. Una estratègia que no és única de la companyia que dirigeix Alexandre de Palmas, ja que cadenes com Lidl i Dia també han centrat els seus esforços a arribar a la gent sota aquest model cada vegada més demandat pels canvis d'hàbits de consum.
I és que, els estudis dels últims anys apunten que els clients prefereixen fer la compra a prop de casa seva i si és possible anar caminant, especialment després de la pandèmia. Per la qual cosa totes les grans cadenes busquen ser el supermercat de confiança del barri. En el cas de Carrefour, aquest gir a la seva política, donant un impuls més gran als supermercats que als hipermercats, passa per transformació dels seus tres formats d'èxit.
Així, la companyia ha anunciat que reconvertirà les botigues adquirides a El Corte Inglés a les marques del grup Carrefour Express, Carrefour Market i Supeco que operen amb supermercats de proximitat, encara que en diferents formats. Mentre que la primera opera establiments més petits, orientats a compres ràpides, el format Market consta de punts de venda més amplis i amb més varietat de productes. Per la seva part, Supeco és el supermercat descompte o de baix cost del grup.
Carrefour denomina a aquest tipus de negocis "formats guanyadors" amb els quals continuar impulsant la seva xarxa botigues, que, segons ha explicat l'empresa, es beneficiaran notablement del fort valor de marca, la política comercial, els productes sota la marca Carrefour i les condicions de compra del grup. Però no és la primera vegada que duu a terme aquest tipus de conversió, ja que va realitzar el mateix moviment quan va adquirir els supermercats de Supersol, convertint-los als formats Express, Market i Supeco.
Creixement orgànic i suport als hipermercats
El creixement de Carrefour a Espanya en els últims anys és notable i l'ha portat a consolidar la segona posició del mercat. Les grans operacions han fet a l'ensenya d'origen gal diversificar encara més la seva xarxa de botigues i àrees geogràfiques, en línia amb l'estratègia del grup, però també ha crescut a escala orgànica.
D'aquesta manera, dins del rànquing dels 10 distribuïdors minoristes que operen al país, Carrefour és la que més obertures pròpies (sense comptar les compres) ha realitzat el 2023, amb fins a 44 botigues. Amb aquesta operació, Carrefour supera les 1.500 botigues en aquest país, apostant pel multiformat.
En aquest sentit, la bona evolució del grup també es basa en el seu format hipermercat, segons explicaven des de la consultora Kantar en la presentació de l'informe Balanç de la Distribució. Els híper de la companyia continuen guanyant atractiu entre els seus compradors després de la pandèmia, i també el concepte de cistella assequible, les promocions en seccions com frescos peribles i la targeta de fidelitat.