Pepsi, Lay's, 7Up, Bénénuts, Doitos o Alvalle desapareixeran de Carrefour pels seus augments inacceptables de preus. La decisió l'ha pres la cadena de supermercats, amb efecte immediat des d'aquest dijous, davant de la pressió de la multinacional PepsiCo, fabricants de begudes, per incrementar els preus de venda i, en conseqüència, dels contractes comercials amb la cadena de distribució gal·la. El vet s'anirà aplicant a mesura que s'acabin les existències als establiments de França, Espanya, Itàlia i Bèlgica, segons va informar Carrefour.
La companyia nord-americana ja va advertir l'octubre que tenia previstos increments "modestos" dels preus aquest any. En aquest sentit, PepsiCo va revisar a l'alça tres vegades les seves previsions d'ingressos el 2023 gràcies a les pujades de preus empreses i que no van afectar la demanda dels seus articles. Alguns mitjans de comunicació gals han informat que Pepsico exigeix pujades del 7% en les negociacions que s'estan duent a terme entre les parts. La multinacional va admetre que en el segon trimestre del 2023 va aplicar una pujada de preus del 15% de mitjana, que va assolir el 20% a Europa, mentre que els volums comercialitzats van disminuir un 2,5%.
La política de la multinacional s'ha traduït en favorables ingressos anuals: PepsiCo va augmentar els ingressos en un 10,4% i va disparar els beneficis en un 92,3% a escala mundial el segon trimestre d'aquest any en comparació del mateix període del any anterior. Va guanyar 2.748 milions de dòlars (2.467 milions d'euros).
Les cadenes de distribució temen el descens del consum a causa de la pressió inflacionista als productes i entenen que els fabricants han d'ajustar els seus marges. En el cas de França, la inflació va acabar el 2023 en el 3,7%, dues dècimes més que al novembre. Els preus dels aliments, encara que són lluny del pic del 16% a la primavera, segueixen molt per sobre d'aquestes xifres, amb una alça interanual del 7,1% en acabar l'any (7,7% al novembre), i que va despuntar en el cas dels productes frescos fins al 8,8% al desembre (6,6% el mes precedent).
Per això, la pràctica de Carrefour podria estendre's a altres cadenes de la distribució alimentària, com Leclerc (que també té una dotzena d'hipermercats a Espanya) si les negociacions dels contractes anuals amb els proveïdors mostren increments excessius en els preus. De fet, Carrefour ja va fer un advertiment a altres fabricants. El setembre de l'any passat per Carrefour, quan llavors va incloure advertències en productes de Lindt o Lipton per informar que les empreses fabricants haurien reduït la quantitat consumible dels mateixos mentre elevaven els seus imports de venda al públic.