No hi ha cap dubte que Tesla és una de les marques més influents en l'automoció internacional. L'empresa presidida per Elon Musk s'ha convertit en un fabricant de referència per a aquells consumidors que busquen un vehicle elèctric que conjugui les qualitats d'un cotxe d'alta gamma. Malgrat el 'boom', tan comercial, com a borsari, que l'empresa ha experimentat en els últims dos anys, Tesla s'ha anat degradant, fruit de la inestabilitat financera, la conjuntura econòmica, els problemes estructurals del sector i, per descomptat, de la pèrdua d'interès dels consumidors als cotxes elèctrics.
Així ho reflecteixen els últims resultats trimestrals de l'empresa de Musk, els quals, malgrat ser positius en línies generals, mostren una caiguda del benefici del 24% respecte al primer tram de l'any passat, fins als 2.513 milions de dòlars. La paradoxa dels resultats està que l'empresa, al contrari que amb els guanys, ha elevat la facturació un 24% respecte al primer trimestre de 2022, fins als 23.239 milions de dòlars. L'explicació a aquesta correlació inversa està en els abruptes descomptes que la marca ha fet en alguns dels seus vehicles per provar d'incentivar la demanda. És per això per la qual cosa en el primer tram de 2023 han lliurat més de 420.000 unitats, pràcticament la meitat de totes les entregades el 2021.
Malgrat això, la pressió inflacionària, unit al cicle de pujades de tipus d'interès que els bancs centrals han fet en els últims 15 mesos, ha provocat que l'interès per aquests vehicles decaigui. Es pot destacar que són cotxes amb un preu elevat, que, sumat a les dificultats per assumir un crèdit, ha fet que la demanda decaigui. Per això l'empresa de Musk ha dut a terme una campanya de descomptes en gairebé tots els seus models. Tal com va apuntar el president de l'empresa el passat 19 d'abril, "l'actual ambient macroeconòmic continua sent incert", la qual cosa ha provocat un descens de la demanda. El també mandatari de Twitter va expressar que "encara que hem implementat reduccions de preus en molts models de vehicles a totes les regions, els nostres marges operatius es van reduir a un ritme manejable".
Tesla ha anat a menys des que va tocar el seu pic en Borsa
Malgrat això, la pressió inflacionària, els tipus d'interès a l'alça a tot el món, i la caiguda de l'interès entre els consumidors, no són els únics problemes que han sorgit al voltant de Tesla, una cosa que s'ha fet visible tant en els comptes de la companyia com en la seva cotització a la Borsa dels Estats Units. El passat 5 de novembre de 2021, el fabricant d'automòbils tocava el seu màxim històric en Wall Street. Les accions de Tesla van ascendir fins als 407,36 dòlars, la qual cosa va elevar la capitalització de l'empresa amb seu a Austin fins als 1.291 bilions de dòlars. De fet, Tesla va ser una de les empreses que més ràpid va aconseguir superar la barrera del bilió en Borsa.
Després de tocar el seu màxim, l'acció s'ha precipitat al caliu d'unes projeccions econòmiques pobres, les quals s'han plasmat en els resultats trimestrals de l'empresa automobilística. Es pot destacar que, des de l'últim trimestre de 2021, moment cabdal en Borsa per a Tesla, fins ara, tots els trams de l'any han deixat guanys milionaris a la companyia. Malgrat això, la firma d'Elon Musk ha acusat problemes com la interrupció de la cadena de subministraments, aturades a les factories de la Xina (la més destacada és la de Xangai) motivades per la crisi sanitària, pèrdua d'interès entre els consumidors a causa de la conjuntura del mercat, encariment dels costos de producció...
Tesla va guanyar el 2022 un 167,7% més que el 2021
Tot això ha enfosquit els abruptes guanys de Tesla que, per exemple, el 2022, va obtenir un benefici de 12.556 milions de dòlars, un 167,7% més respecte al tancament de l'anterior curs. Malgrat que l'empresa ha viscut un moment d'apogeu total, superant les expectatives de vendes, creixent a tots els mercats en els quals opera... l'acció de l'empresa s'ha anat debilitant a poc a poc en Wall Street, fins al punt que l'últim preu de tancament va ser de 165,08 dòlars. És a dir, des del 5 de novembre de 2021 fins al moment actual, el valor en Borsa de Tesla ha caigut en més de 768.000 milions de dòlars, fins als 523.000 milions de dòlars que capitalitza actualment.
Ni el bon rendiment comercial el 2022 no ha valgut per tornar a veure el fabricant d'automòbils en cotes similars a les vistes el 2021, quan, malgrat l'assot de la pandèmia, els inversors no perdien de vista l'acció de Tesla, atenent que era una oportunitat d'obtenir plusvàlues a causa de l'aposta de la companyia i a l'efecte creixent de la marca als mercats internacionals.
Els marges de negoci de Tesla continuen decreixent
L'empresa, malgrat obtenir milions trimestre rere trimestre, ha reduït els seus marges bruts del negoci, el que dilucida que el moment actual no és òptim. De fet, en l'últim trimestre de 2021, Tesla va obtenir uns ingressos de 17.719 milions de dòlars, mentre que en el primer trimestre de 2021 ha estat de 23.329 milions de dòlars. Malgrat això, en l'últim tram de 2021, el benefici va ser de 2.879 milions de dòlars, mentre que els últims comptes trimestrals assenyalen uns guanys de 2.513 milions de dòlars. És a dir, Tesla n'ingressa més, però en guanya menys, fruit dels menors marges de creixement, els sobrecostos, i, en aquest últim tram, pels descomptes notables en la majoria dels seus models.
Aquests motius han portat Tesla fins a la posició actual al mercat de valors. Malgrat que els més de quatre mesos transcorreguts han estat positiu per a la companyia (+52,71%), el fabricant és lluny de les cotes rècord que va manejar a finals de 2021. Cal veure si el panorama millora per a l'empresa i aquesta aconsegueix lliurar 1,8 milions d'unitats el 2023, objectiu fixat per Tesla.