Casa Tarradellas ha tancat l'últim exercici amb un increment de dos dígits en vendes el 2023. La facturació ha assolit els 1.378 milions, amb un augment anual del 18% respecte a 2022, any en el qual el fabricant de pizzes i embotits, com el fuet Espetec, va créixer un 8,5% fins a 1.161 milions. La companyia de capital familiar -pertany a la família Terradellas- no comunica els resultats del balanç. El 2022, la marca va patir la clatellada de l'increment dels costos energètics i el context inflacionari que va afectar el preu de les matèries primeres, deixant una caiguda dels beneficis de gairebé un 50%, passant de 27,1 milions de 2021 fins als 13,6 milions d'euros de 2022.
El 2023, l'empresa, amb seu a Gurb (Barcelona), ha destinat 40,8 milions d'euros amb recursos propis -segons a projectes d'innovació i desenvolupament de nous productes i millora de la qualitat i seguretat alimentària i els processos industrials ja existents. L'empresa elabora pizzes fresques, el fuet Espetec, loncheados (pernil cuit i cansalada), masses fresques, patés i mixtos. A més, té una integració vertical amb finques de cultiu, granges porcines, escorxadors i sales d'especejament, farinaire, elaboradors de producte acabat, empresa de transport, generació energètica i, també, departament d'R+D.
"Els resultats de 2023 són un reflex de la confiança dels consumidors en la qualitat dels nostres productes i l'esforç diari de tota la companyia per implementar solucions innovadores i eficients a tota la nostra cadena de valor. El 2023 ha estat un any marcat per la forta inversió en sostenibilitat, posant focus en incrementar el parc solar fotovoltaic", exposa Miquelina Saborit, directora de comunicació de Casa Tarradellas, en un comunicat difós aquest dimecres.
En matèria de sostenibilitat, la firma ha accelerat les seves inversions en energies renovables i el seu pressupost per a això ha crescut un 25,2% l'últim any, respecte a 2022, amb la instal·lació de plaques fotovoltaiques amb un augment del 45% de la superfície solar de què disposa. D'aquesta manera, Casa Tarradellas aconsegueix que el 24,19% del seu consum elèctric provingui d'energia solar, un esforç que va iniciar el 2004 apostant per l'energia renovable equipant de plaques solars totes les seves instal·lacions.
El proveïdor de Mercadona
La companyia, que va iniciar el seu negoci el 1976 amb la producció d'embotits, va accelerar la seva expansió vint anys més tard amb el llançament de la primera pizza refrigerada i la promoció del fuet Espetec; circumstància que va augmentar convertint-se en un dels principals proveïdors de la cadena de distribució Mercadona. L'empresa destaca que l'evolució constant de la companyia ha permès que, un any més, sigui la marca d'alimentació més notòria segons Iope Kantar i se situï al top 10 de marques més elegides pels espanyols, segons el rànquing Kantar Brand FootPrint.
Segons un comunicat, a l'últim exercici, Casa Tarradellas va assolir un total de 2.948 treballadors, reflectint un marcat creixement del 10% en l'ocupabilitat. Del total de la plantilla, "més del 90% dels empleats són residents en la comarca d'Osona, convertint-se en un dels principals polos de vertebració social i econòmica de la regió", explica el comunicat.
L'empresa destaca la formació com "un dels aspectes fonamentals per a la forta estabilització de la plantilla". El 2023, es van impartir 1.341 cursos, que suposen 61.421 hores de formació, a través del Pla de Formació propi de la companyia que compta amb diversos convenis de col·laboració amb els centres educatius més rellevants de la regió.
Projecte en sostenibilitat
En paral·lel, des de 2012 Casa Tarradellas duu a terme un projecte pioner i innovador al sector alimentari com és la seva planta de reciclatge i coextrusió de plàstic PET. Aquesta planta, té per objectiu recuperar i reutilitzar els retalls de material PET que es produeixen en les línies d'envasament.
Amb una inversió inicial de 10 milions d'euros, la planta de 3.700 m² és independent de les instal·lacions productives situades a Gurb (Barcelona) i estarà dissenyada amb l'única funció de recuperar els retalls de plàstic generats en el procés d'envasament de la companyia. Aquest projecte situa Casa Tarradellas com la primera empresa que elabora productes refrigerats, dotada amb la capacitat de recuperació dels seus propis envasos.
El material que es recupera de les plantes pròximes, una vegada net i esterilitzat, es co-extrusiona entre dues capes de plàstic verge i s'utilitzarà per envasar nous productes. A més, a diferència d'altres plantes de recuperació d'envasos, el material recuperat és 100% traçable, ja que prové en origen de la mateixa companyia. Aquest punt aporta encara un índex més gran de seguretat alimentària als productes elaborats per Casa Tarradellas.