El sector de l’autoconsum viu temps contradictoris. Mentre empreses pioneres com Solarprofit i Holaluz han patit la davallada posterior al boom de la crisi energètica que va disparar l'autoconsum, d’altres més humils viuen un gran creixement. És el cas de Samara, catalana d’autoconsum amb seu social a Madrid que tancarà l’any expandint-se a tota Espanya i amb una facturació de “tres o quatre vegades” la de 2023, que va ser de 2,9 milions, més de 10 vegades la de 2022, amb pèrdues de 3,1 milions, per sobre del triple també que l'any anterior. Superarà, per tant, els 9 milions d'euros de facturació aquest 2024.
Ho explica a ON ECONOMIA el seu CEO i fundador, Manel Pujol, que no vol concretar si tancarà l’any amb beneficis o pèrdues, però sí a un creixement important de la facturació. Al setembre, Samara va tancar una ronda d’inversió de 10,5 milions que garanteix el seu creixement i per tancar l’any, completaran l’arribada a tot el territori espanyol i començaran a instal·lar aerotèrmies, sistemes de climatització 100% elèctrics que requereixen grans inversions, però son eficients i han de ser el futur residencial.
Pujol defensa que a ells no els ha afectat la crisi de l’autoconsum perquè no venien de la gran escala d’altres empreses i “el marge de creixement del sector encara és molt elevat”. “Nosaltres naixem el 2022, comencem fent instal·lacions a un lloc i ens anem expandint. A Espanya, l’autoconsum té una penetració del 3 o del 4% i a altres països tenen entre el 15 i el 25%, quatre o cinc vegades més, i a Espanya tenim més sol. Això ens dona molt de terreny per recórrer”, explica.
Per competir en un mercat on també juguen les grans energètiques, sobretot Endesa en el cas de Catalunya, “ens beneficiem que el marc és molt gran i que cal un fet presencial, estar allà” i també d’una bona estratègia SEO que facilita l’arribada a Samara perquè molta gent “comença la seva investigació fent cerques genèriques a internet”, explica Pujol. “Un bon preu, un bon servei i uns bons materials” son segons Pujol els seus punts fort en aquest mercat divers i canviant.
L’expansió territorial i de negoci serà possible gràcies a una ronda d’inversió que va començar per 9 milions d’euros liderada per Green Generation Fund i Move Energy amb altres participacions i que després es va ampliar a 10,5 milions en rebre un milió i mig d’euros més del fons portuguès Mustard Seed Maze.
17 milions en dos anys
En total, Samara ha aixecat ja 17 milions d’euros des del seu naixement el juny de 2022 i ha passat de tenir 6 treballadors a 120 en poc més de dos anys. Presumeix a més de ser l’empresa millor valorada a Google Reviews, amb una nota del 4,9. A més de fer la instal·lació i el manteniment, Samara ofereix assessorament al client per "escollir una bona comercialitzadora de llum" que garanteixi bons retorns.
Malgrat que hi ha qui defensa que amb l’estabilització dels preus de l’energia no son bons moments per l’autoconsum (perquè no compensa invertir per l’estalvi que suposa), Pujol defensa que “el retorn és molt bo” per al client, que un cop instal·la fotovoltaica d’autoconsum, a més, pot vendre a la xarxa elèctrica o emmagatzemar l’energia si compra a més bateries.
“Quan parlem amb un client, mirem la corba de consum i la corba de generació per a cada un i calculem els estalvis que generarà. I els retorns son molt bons. Amb estalvis en despesa de llum de fins al 70%, el temps de mitjana per recuperar la inversió és de 5 i 7 anys i la instal·lació té una vida de 25 anys. És veritat que l’any 2022 va haver-hi una gran acceleració i això per un mercat és complicat”, explica Pujol.
El directiu de Samara prefereix no entrar en detalls sobre les pèrdues econòmiques i si té una previsió de quan pot arribar el break even que els faci passar a beneficis. “Per nosaltres és important invertir en expansió i en tecnologia. La nostra prioritat és fer bones instal·lacions, cuidar el client i assegurar que tenim economies per projecte bones per després invertir. Ampliar l’equip i estar a tota Espanya. I així ho veuen també els nostres inversors”, resumeix sense concretar en l’aspecte financer més enllà de la previsió que la facturació es multiplicarà per 3 o 4.