L'empresa catalana d'autoconsum SolarMente tancarà l'any assolint la rendibilitat, amb una facturació de 7,3 milions, el doble que els 2,96 milions de 2023, quan va tancar amb pèrdues d'1,18 milions, segons explica el CEO i fundador, Wouter Draijer, que celebra que a l'octubre van acabar amb un milió d'euros de facturació en un sol mes gràcies a una cartera d'uns 3.000 subscriptors. La clau, segons ell, és "un bon software i una bona atenció al client, que està satisfet i mai no ha cancel·lat una subscripció." El 2025 esperen també obrir al mercat italià i han incorporat bateries i aerotèrmies al seu negoci.
L'emprenedor holandès es mostra convençut del potencial de les plaques fotovoltaiques d'autoconsum a Espanya, encara que reconeix que "el mercat està malament, amb empreses molt fortes que pateixen" després que es desinflés l'any passat el boom que el 2022 va propiciar la invasió de Rússia a Ucraïna, que va disparar els preus de la llum i va convertir l'autoconsum en una bona inversió per estalviar, que compta a més amb subvencions. "Altres empreses tenen un problema: instal·len els equips i ningú no respon al telèfon", comenta en relació amb la competència i destacant la tecnologia pròpia, amb una app que permet fàcilment accedir a les dades de consum i generació de cada instal·lació, com un dels seus actius.
Les subvencions, això sí, tenen un problema: l'empresa les gestiona i dona el certificat al client, però després l'administració triga "entre tres mesos i tres anys a concedir-la". "Els clients ens truquen preocupats per dir-nos que no l'han rebut, però no és culpa nostra no som el govern, explica Douwer.
Coneguda sobretot per la inversió que va aportar Leonardo Di Caprio fa uns mesos (amb una quantia de què no es va informar), SolarMente ha creat "un banc propi de 50 milions d'euros", compte Draijer, per finançar les seves inversions, amb fonts sobretot internacionals davant de la resistència dels bancs espanyols a deixar diners.
El creixement desbocat d'empreses del sector com Holaluz o Solarprofit els va portar després a una gran caiguda quan es va frenar el mercat, però Draijer no té por que això li passi perquè creu que "amb un bon programari, no és necessari créixer tant en personal" i per tant els seus costos operatius no tenen per què créixer al mateix ritme que ho fa la facturació. Ara mateix, compten amb 84 treballadors, gairebé el triple que els 24 amb què van tancar el 2023, després de fusionar-se amb les empreses també d'autoconsum Eltex i Builders.
Les perspectives de creixement de SolarMente per a 2025 són de duplicar la seva facturació i assolir els 15 milions, "encara que probablement més", compte Dreijer. "El mercat no està en bon moment, amb algunes empreses fortes tenint caigudes. La llum és barata, hi ha poques subvencions i tarden molt a arribar i el consumidor, sobretot, el que vol és estalviar. Però el mercat de l'autoconsum és encara molt baix a Espanya i creiem que és el futur de la transició energètica, que permet estalviar molts diners i que permetrà fins i tot guanyar diners quan pugui vendre llum a la xarxa", desenvolupa Draijer.
Obertura a Itàlia
SolarMente té ja oficines a Mallorca, València, Madrid i Alacant a més de Barcelona i espera obrir en els propers mesos, a més d'a Itàlia, on veuen gran potencial de creixement, a Màlaga, amb una cobertura que, diu el CEO, assoleix el 99% del territori espanyol. Després de la compra d'Eltex, la seva seu principal s'ha traslladat a L'Hospitalet de Llobregat.
Actualment, només el 5% dels espanyols té plaques fotovoltaiques d'autoconsum a casa, però gairebé un 40% s'ho plantegen, segons una enquesta realitzada aquest any per Tríodes Bank. Petites i noves empreses com Solarmente (de 2020), Samara, Octopus Energy, Solfy i d'altres lluiten per algunes de les places a les teulades que Holaluz i Solarprofit han perdut, almenys en gran part, encara que les grans Iberdrola, Endesa, Naturgy i Repsol copen dos terços del mercat, segons dades del Sistema d'Informació de Punts de Subministrament publicat el juliol per El Periódico de la Energía. Wouter es mostra de tota manera convençut què amb els seu software propi i la seva atenció al client ofereixen un producte molt millor que els grans.
Entre els èxits de la fórmula de SolarMente destaca el model de subscripció. En pagar 30 euros al mes per la instal·lació de les plaques sense inversió inicial, la possibilitat d'estalviar fins al 100% de la factura de la llum implica un benefici substancial per al client. Si decidís donar-se de baixa, se li retiraria la placa i es podria utilitzar per a un altre client, "però això no ha passat ni una vegada, ningú s'ha donat de baixa de SolarMente", aclareix Wouter. El creixement del mercat de bateries, la majoria, com les plaques, comprades a proveïdors xinesos, ha de dibuixar un futur més rendible encara per a aquest sector, ja que permet emmagatzemar llum quan es produeix, però no es consumeix -durant el dia- per poder consumir-lo durant la nit.
Wouter defensa a més un sistema perquè un cotxe elèctric pugui utilitzar-se com a bateria. Es carrega durant hores de sol en què està aparcat i serveix de bateria per produir llum una vegada es descarregui per a hores sense producció de fotovoltaica, de nit.
Integrar a una mateixa app la recàrrega del cotxe elèctric, l'aerotèrmia i l'autoconsum de fotovoltaica d'un domicili per optimitzar la seva demanda i eficiència és una de les apostes de SolarMente, que té l'ambició i la convicció de ser diferencial al sector després d'aconseguir una de les fites més difícils i poc habituals entre les start-ups: la rendibilitat. "És benefici gairebé zero, perquè tot el que guanyem l'invertim", aclareix Draijer.