El Congrés ISE marca la tendència del camp de l'audiovisual arreu del món, però també és l'aparador ideal per posar en relleu la importància de les empreses locals que ja gaudeixen del reconeixement mundial. El repte de seguir viu en un entorn tan canviant com és el món de l'audiovisual després de cinc dècades sembla pràcticament impossible. Sono, l'empresa barcelonina nascuda l'any 1972, ho ha aconseguit.

Francesc Sabata, Chief Operating Officer de Sono, explica la recepta: "Ens ha estat fàcil adaptar-nos als canvis de mercat perquè és part de la nostra vocació, som empresa integradora d'audiovisuals i, per tant, hem de conèixer les tecnologies per adaptar-les i passar-les al client. Sono és un integrador, coneix bé les tecnologies i les acaba oferint perquè el client les integri. Ens fa estar a l'avantguarda i avançar a tot el que va marcant el sector. En realitat, en l'àmbit tecnològic, hem estat sempre allà. Potser ens hem hagut d'adaptar més a costos o els canvis de client". Altres reptes més secundaris, però amb una premissa clara: caminar en paral·lel a qualsevol canvi que la tecnologia vagi marcant.

La pandèmia els ha beneficiat

De fet, fins i tot la pandèmia els ha afavorit: "Pel que fa al covid, ens va fer servir per espavilar-nos, sobretot en realitat augmentada, entorns virtuals on poder celebrar esdeveniments i hem acabat muntant uns platós amb totes les nostres instal·lacions amb realitat virtual o entorn concret. "A la vegada, els clients de Sono necessiten instal·lacions en espais híbrids que utilitzin aquesta cultura que ha quedat de la covid i això requereix una tecnologia específica.

Sono té 125 treballadors en plantilla, entre Barcelona i Madrid, 70 tècnics i amb altres especialistes que sumen prop de 200 persones. La facturació de Sono va dels 12 als 15 milions d'euros anuals i com a grup, s'alça fins als 20 milions d'euros. El projecte més important que han fet és la pantalla de la façana de Fira Barcelona, la més gran d'Europa i és molt emblemàtica, amb una tecnologia puntera que es va presentar l'any passat a l'ISE i ara ja la saben aplicar. Compta amb més de 950 panells de led transparent conformen els 193 metres quadrats. La pantalla està ubicada a l’Accés Sud i, entre d'altres, emet l’espectacle Bee Barcelona, de l’artista digital Jeroen van der Most.

De Vilafranca a Qatar

Aquesta s'ha convertit en la joia de la corona aquesta setmana on molts visitants veuen en ella la millor carta de presentació per conèixer aquesta empresa catalana. Així doncs, també són els responsables del recent Museu Nacional de Qatar, el Pavelló d'Espanya l'Expo de Dubai, Shanghai, Sevilla o Lisboa; són els encarregats de muntar el so i marcador de l'Espanyol, el marcador i l'àudio del camp del Barça.

I, actualment, estan preparant el Museu del Vi a Vilafranca del Penedès i acabant el Museu del Barroc a Manresa, així com d'altres instal·lacions petites per clients corporatius. La tecnologia és vàlida per entrar en el sector de la cultura, l'esport, la història o l'economia. Però l'altra gran pota és una demanda de material tecnològic que moltes empreses no tenen o no inverteixen. El 50% de la facturació d'empresa és el lloguer de material, i actualment, Sono és la que més té d'Espanya en productes àudio, vídeo i il·luminació.

D'altra banda, Sono també pertany al Clúster Audiovisual de Catalunya: "Ens van venir a veure i vam veure clarament que en volíem formar part. Abans estava orientat a producció de continguts i nosaltres som més maquinària, enginyeria, etc. I que el Clúster agafés aquesta pota tecnològica i que veiés que no és només contingut és important. Han guanyat tots, també posteriorment altres empreses com nosaltres han entrat i tot plegat ajuda a fer xarxes i, a la vegada, relacions institucionals i polítiques", sosté Francesc Sabata. Actualment, el Clúster agrupa 185 empreses i institucions de la indústria audiovisual catalana.