Bon dijous! Les pluges de les últimes setmanes són una gran notícia per a Catalunya, ja que estan fent pujar els embassaments interns a nivells que feia temps que no es veien. Tranquils, això no és ara una newsletter sobre meteorologia. L’aigua que cau també va molt bé per a l’economia, ja que hi ha molts sectors que la necessiten. Un evident és l’agricultura, i de retruc, el cava, que mira al cel amb esperança després d’un 2024 negatiu.
L’any passat no va ser bo per a un dels sectors més emblemàtics del país. Els 343 cellers adherits a la denominació d’origen (DO) cava van vendre 218 milions d’ampolles, un 13,4% menys que l’any anterior. La facturació també va baixar, fins als 2.270 milions d’euros, tot i que menys, un 3,6%, per la pujada del preu mitjà de l’ampolla. La nota positiva de l’any va ser el creixement de les gammes de més qualitat, com els caves ecològics i el Guarda Superior Paratge Qualificat.
La causa principal de la contracció de vendes és la sequera, que va reduir dràsticament la producció de les vinyes i, per tant, dels cellers. De fet, Javier Pagès, president de la DO Cava, va lamentar que aquest any les vendes encara són baixes perquè “no hi ha existències”. Això sí, va ser moderadament optimista de cara al futur: “Plou, així que esperem tenir una collita normal. No dic bona, normal”. Això sí, és conscient que la manca d’aigua serà una constant amb la qual el sector haurà de conviure i adaptar-s’hi, buscant regs més eficients i varietats que consumeixin menys aigua.
Amb el permís del cava, la setmana està marcada per les juntes d’accionistes del Banc Sabadell, que se celebra aquest dijous a la tarda, i del BBVA, que té lloc divendres. Els directius de totes dues entitats han anat deixant anar missatges els dies previs. El banc català, que celebra la primera junta a Sabadell en vuit anys, i la primera també des de la presentació de l’opa, assegura que l’operació no agrada als seus clients, qüestiona les sinergies anunciades pel BBVA tot i que no hi hagi fusió i critica la CNMC, com ha escrit la Cristina Hidalgo. El basc assegura que al juny els accionistes del Sabadell ja podran votar si accepten o no l’opa. El BBVA ja compta amb totes les autoritzacions internacionals a l’oferta, però li manca la de la CNMC, que es preveu que arribi aviat, i, la més important, la del govern espanyol.
I abans d’entrar en les empreses de la setmana, d’aquí a set dies tornem a tenir una nova entrega de FOCUS ON, els debats sectorials d’ON ECONOMIA. En aquesta ocasió, parlarem de l’economia silver i, en concret, la part assistencial, amb Helena Aranyó, directora d'apartaments de Cugat Natura i responsable de relacions institucionals de Fiatc Residències, Adrià Buzón, cofundador i CEO de Cuideo, Sergi Comas, cofundador i director general de Lura Care, i Jaume Saltó, CEO del Group Saltó. Amb ells parlarem de com han canviat les necessitats de la gent gran i com s’hi adapten les empreses del sector assistencial.
Les empreses de la setmana
Caixa d’Enginyers dispara beneficis
Caixa d’Enginyers s’ha sumat aquesta setmana a la llista de bancs que van tancar uns resultats rècord el 2024. El banc cooperatiu català va guanyar 24 milions d’euros l’any passat, un 22,3% més que l’any anterior, gràcies als ingressos per interessos i per comissions. En concret, per les vinculades als serveis d’inversió, una de les apostes a l’alça de l’entitat que dirigeix ara Juanjo Llopis, després de la jubilació de Joan Cavallé. El banc ha millorat els índexs de solvència i la satisfacció dels clients, i va guanyar 3.000 socis l’any passat, però va reduir el crèdit per l’auge de les amortitzacions.
Canvis a la matriu de Mango
La família d’Isak Andic, fundador de Mango, està reorganitzant les societats vinculades a l’empresari, mort al desembre, tant les que tenen el patrimoni immobiliari com les que controlen la firma de moda. A l'espera de l'obertura del testament i es conegui com queda repartit l'accionariat de la companyia, els seus hereus han començat a repartir-se els càrrecs de les diferents societats. La Sara Casas ens ha explicat que Jonathan Andic, fill d'Isak Andic, ha estat nomenat president de Mango MNG, propietària de Punto Fa, societat mitjançant la qual exploten el negoci de moda. Les seves germanes, Judith i Sarah Andic Raig han estat nomenades vicepresidentes de l'òrgan. La primera també és apoderada de Punta Na Holding, mentre que la segona és ara presidenta de la filial immobiliària.
HolaCamp aixeca una ronda de 10 milions
El turisme de les acampades de luxe, conegut com a glamping, al qual es dedica HolaCamp, ha despertat l'interès de la firma belga de capital risc Amavi Capital. Com ha explicat la Maria Teresa Coca, l'inversor ha cobert una ronda de finançament de 10 milions d'euros llançada per la gestora catalana a canvi d'una participació minoritària en la seva capital. Els fundadors d'HolaCamp, Alfonso Leprevost, Alejo Olano i Héctor Fina, han incorporat en dos anys 11 càmpings repartits entre Espanya i Portugal, han assolit una facturació de 22 milions el 2024 i tenen una plantilla de 450 empleats, 50 persones a les noves oficines centrals de Barcelona i més de 400 persones treballaran als càmpings gestionats directament per la cadena.
El grup Moure entra en les botigues intel·ligents
El grup Moure, amb diversos negocis al sector de l'energia i serveis a l'automoció, s'ha llançat a un nou segment d'activitat: les tendes de conveniència 100% intel·ligents, que ha anomenat Big Fish, i que han comptat amb el suport de la tecnologia de Huawei per al desenvolupament tècnic i de programari. Tenen ja dues botigues actives i una tercera a punt d'inaugurar-se, amb una inversió total d’1,5 milions d’euros. Es tracta de botigues petites sense personal, en les quals el client entra, agafa el que vol i marxa, i se li carrega el cost del que ha agafat a la targeta a través del mòbil.
Els directius protagonistes
Si hi ha un català conegut a Silicon Valley, fora dels germans Gasol, és Xavier Amatriain. Ha treballat a Netflix i Linkedin, ha muntat la seva pròpia empresa i actualment és vicepresident de producte i estratègia en IA a Google. La setmana passada va ser a Barcelona, al MWC, i va parlar amb ON-IA: fa dècades que treballa amb intel·ligència artificial, i per això coneix el seu poder transformador, però està convençut que ha de ser una eina democratitzadora i adverteix que no pot generar una bretxa a la societat. Per evitar-ho, cal educació.
Cellnex Telecom té nova directora global de Marca i Continguts: María Alonso Alcaide. Alonso és llicenciada en Administració i Direcció d'Empreses per la Universitat Carlos III de Madrid i ha exercit la seva carrera professional en consultoria i en empreses privades com SegurCaixa Adeslas, Renta 4 i ING. L’empresa va destacar que la incorporació d'Alonso "permetrà potenciar l'estratègia de comunicació de la companyia" als deu països en els quals opera, especialment en l'àmbit digital.
Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Fins a la setmana que ve!