Negoci del segle? Auge de productes? Efecte boom després de la pandèmia? D'un temps ençà és comú trobar-se productes que continguin CBD, especialment mitjançant olis, cremes i pegats. El seu ús està aprovat per l'Administració d'Aliments i Medicaments dels Estats Units per al tractament d'episodis de convulsions (epilèpsia), dolors musculars, malalties de Parkinson i l'ansietat, entre altres, i el 2020 el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TUE) va avalar la seva comercialització. Però, què signifiquen aquestes sigles?

La planta del cànnabis compta amb més d'un centenar de químics anomenats cannabinoides i els dos més populars són el CBD i el THC. El primer, conegut popularment com a cannabidiol, és un component del cànnabis que no compta amb efectes psicotròpics ni psicoactius i està present a la flor. Aquest compost natural s'obté del cànem i compta amb efectes terapèutics beneficiosos per a l'organisme. El THC, per la seva part, és conegut com a tetrahidrocannabinol i és la principal substància psicoactiva de la marihuana, el concepte que altera la consciència i, generalment, les varietats amb més THC són les més buscades per a l'ús recreatiu.

Legalització del CBD a la Unió Europea

Les lleis aprovades el 2018 van legalitzar la venda de cànem i productes derivats als Estats Units, això significa que els productes de CBD elaborats amb cànem són legals, també a la Unió Europea. "Hi ha centenars d'empreses de CBD amb activitat a Espanya dedicades a la recerca, genètica, producció, venda al detall, etc. A més, com que no és una substància controlada pels tractats internacionals i en haver reconegut el TUE que és de lliure comercialització si ha estat produïda lícitament a la Unió Europea, moltes altres marques poden fer vendes en línia a Espanya des d'altres estats membres", assegura Arnau Valdovinos, consultor principal de Cannamonitor. 

"L'auge del CBD comença el 2018 i s'intensifica durant la pandèmia, ja que pot ser bo per l'ansietat creada pel confinament i a més els clubs de cànnabis estaven tancats. Després de la covid-19 ha continuïtat expandint-se la distribució i comerç, tant en línia com en botiga especialitzada i, com a novetat, a partir del 2019, en forma de cosmètics per a venda en farmàcia, que s'ha accelerat molt durant el darrer any", aclareix. 

"No hi ha un mínim d'edat, els nostres productes els pot consumir qualsevol i tenim tant clients joves com d'edat més avançada", comenta David Fayos, un dels fundadors de Cannabity Healthcare, la firma especialitzada en cànnabis terapèutic que compta amb Gemma Mengual com a inversora. "Vam descobrir aquest món el 2016, vaig trobar una crema de CBD per alleujar el dolor i la vaig substituir pels fàrmacs. Amb tot, vaig disminuir un 80% la ingesta de medicaments i vaig començar a investigar el sector", afegeix l'emprenedor a aquest mitjà. 

L'empresa compta amb unes 40 referències al mercat i estan a punt de llançar una línia nutricional, explica Fayos, que afegeix que van fer una ronda de 45.000 euros i, en entrar l'exnedadora catalana a l'accionariat, van decidir aprofitar els seus coneixements per obrir un centre físic a Sant Cugat del Vallès. "Ens ve gent jove amb ansietat i insomni i gent gran amb forts dolors, el públic objectiu és molt ampli i des d'altres països també s'interessen per nosaltres".

Gemma Mengual i David Fayos | Cannabity Healthcare

"Ens volem desmarcar del públic 'fumeta'"

El 2018, arran d'un estudi sobre la contribució de les abelles i la naturalesa, va sorgir The Beemine Lab, una marca de dermocosmética amb productes 100% naturals de CBD. El seu fundador, Telmo Güell, assegura que disposen d'una quinzena de referències i que el públic objectiu són dones d'entre 25 i 45 anys. Amb una inversió de 40.000 euros, el negoci va arrencar amb productes derivats de la mel i del cànnabis per a un ús alimentari, però més tard van apostar per la cosmètica natural. El tiquet mitjà s'acosta als 50 euros i els productes estrella són els de recuperació. En el cas de The Beemine Lab, la comercialització va començar al canal en línia i ara també venen a través de les farmàcies.

L'objectiu de la firma és assolir els 2,8 milions d'euros de facturació el 2023, davant els 1,35 milions registrats el 2022. "Som conscients que treballem en un mercat molt competitiu, però estem segurs que anem pel bon camí per convertir-nos en una de les principals marques espanyoles de productes de CBD". Entre els plans de creixement de la companyia hi ha ampliar la seva presència a les farmàcies espanyoles i aterrar a països com Costa Rica, Romania o l'Equador, el que elevaria la seva presència internacional a nou països.

Hippy Collective és un altre dels negocis que estan en auge a Espanya. Sent una marca nativa digital que comercialitza productes a base de CBD, la companyia treballa amb l'objectiu de consciència sobre l'existència d'una alternativa orgànica, natural i que no és una droga per relaxar-se, eliminar estrès, ansietats, insomni i combatre altres afeccions. Fundada l'abril del 2022 per Pol Buch, Marc Momplet i Lucas Larripa, tres amics de la infantesa, en mig any l'empresa va aconseguir créixer més d'un 3.000%, desembarcar en una dotzena de països i recaptar entorn de 400.000 euros en rondes d'inversió. ​Hippy Collective utilitza tecnologia punta en el cultiu, manipulació i tractament de les plantes treballant-les des de Suïssa, no utilitzen pesticides i els productes no contenen cap producte químic.

El públic objectiu va dels 25 als 55 anys i el tiquet mitjà s'acosta als 60 euros. "Ens volem desmarcar del públic fumeta, no és el nostre públic objectiu ni tampoc la nostra finalitat enfocar-nos a ells".

La producció de CBD

On produeixen les marques? "La collita es duu a terme a Galícia, és cultiu amb certificat ecològic gallec i d'allà ho enviem a un laboratori ubicat a València", indica Fayos. Des de The Beemine Lab apunten que els productes es fabriquen a Espanya i que el cànnabis es porta d'Europa i en el cas de Hippy Collective el producte és suís. "Preferim comprar més car i que sigui de més qualitat", matisen.

Els tres negocis compten amb clients fora d'Espanya, sent França i Bèlgica els països estratègics per a la gran majoria d'ells.

"Hi ha adults que pensen que el que venem és droga"

Creieu que hi ha un estigma? Tots tres opinen que sí, que encara hi ha un estigma entorn del CBD. "Hi ha un estigma, però no és generalitzat. Quan vam començar a vendre crèiem que el nostre públic objectiu seria gent d'entre 30 i 50 anys i ens va sorprendre perquè ens van venir molts clients de més de 50 anys. És evident que hi ha adults que pensen que el que venem és droga, però la gent jove, malgrat estar informat, també és reticent". Què us diuen? "És curiós, però els més grans estan més oberts a provar coses, òbviament no tots, però quan s'arriba a una edat la gent no vol patir ni passar dolor", comenta Fayos.

Telmo Güell, per la seva part, argumenta que "a Espanya hi ha 22.000 farmàcies, cada farmàcia té un titular i cal convèncer a cada persona". A més, assenyala que si el cànnabis es legalitzés, el tabú sobre aquest tipus de productes baixaria bastant. "La gent té desconeixement de com utilitzar el producte, genera certa inseguretat. És un producte estable, 100% segur i l'usuari no nota res diferent, tot són beneficis saludables", agrega.

Des de Hippy Collective asseguren que, en ser un producte poc conegut, genera més estigma que una altra cosa. "Complim totes les normatives, regulacions i qualitats. Fa mesos que treballem els productes i l'acollida és bona. És evident que hi ha un estigma, però perquè la gent no el coneix tant com en altres països o mercats", puntualitzen.

Les tres empreses van començar al canal online i dues d'elles han apostat pel canal físic. Cannabity Healthcare va obrir una primera botiga a Sant Cugat del Vallès (Barcelona) i a mitjà termini volen obrir centres franquiciats. The Beemine Lab ha decidit entrar al canal offline a través de les farmàcies i la finalitat de la companyia és generar l'efecte taca d'oli. Hippy Collective, per la seva part, segueix la seva estratègia des de l'online i, ara per ara, mantindran aquesta línia de negoci.