La companyia aèria Vueling "guanyarà eficiència i competitivitat per assegurar el seu futur" des del centre d'operacions global que ha situat a la nova seu corporativa, situada a Viladecans (Barcelona), a 10 quilòmetres de l'Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, on té la seva base operativa. L'aèria pertanyent al grup IAG ha unificat en un gran centre de control d'operacions la gestió dels seus 200.000 vols anuals -que en temporada alta suposa dirigir i supervisar 750 vols diaris- que transporten 29 milions de viatgers, amb una flota de 124 avions. Això implica des de l'assistència als vols, a la resolució de possibles incidents o alteracions en les rutes i la seva repercussió en els trasllats dels passatgers. L'operativa en el seu conjunt i de forma global per a la companyia la gestionen unes 185 persones. La disposició d'aquest servei és un dels eixos del pla estratègic que Vueling està implantat per a, entre altres coses, reestructurar la seva xarxa aèria i contribuir a desestacionalitzar el negoci, de manera que el flux de viatgers sigui més estable al llarg de l'any.

Centre d'operacions global de Vueling a Viladecans (Barcelona) / Vueling

A les oficines de Viladecans -inaugurades oficialment aquest divendres-, Vueling ha unificat les àrees tècniques, però també el departament operatiu, tecnològic, digital i de formació, amb una plantilla de 700 persones i ocupant uns 12.000 metres quadrats en el centre de negocis Viladecans Business Park. El conseller delegat de la firma Marco Sansavini ha insistit que la nova seu corporativa "suposa un pas més per a la companyia en el seu pla estratègic Vueling Transform, que té per objectiu desenvolupar el potencial de l'aerolínia, guanyar competitivitat i preparar-la per als reptes de futur a través de 19 iniciatives de transformació." Sansavini també ha destacat el "gran valor" que aporta tenir gran part de la plantilla i tots els serveis unificats. L'aerolínia té en global 4.200 empleats, dels quals 1.200 són pilots i 2.500 tripulants de cabina.

Entre les àrees establertes, a més del centre de control d'operacions, destaca Vueling University, que mitjançant cursos de formació especialitzats ha instruït 250 persones en diversos camps des de 2018, les 60% de les quals s'han incorporat a la plantilla de l'empresa.

El conseller delegat Sansavini ha apuntat que Vueling està recuperant l'activitat després de tres anys "en què hem viscut la pitjor crisi de la història del sector aeri mundial" i també per a l'aerolínia que es va crear el 2004, a causa de la pandèmia. Sansavini ha recordat que la companyia va acumular unes pèrdues de poc més de 1.000 milions entre el 2020 i el 2021, que va haver d'acollir-se a un crèdit ICO de 162 milions, però que això “ens ha permès mantenir la plantilla i donar els serveis mínims necessaris durant la pandèmia". "El 2022, haurem recuperat gairebé el 100% de l'activitat que teníem el 2019", ha concretat. Ha insistit que "el present" no està exempt de reptes i ha citat la sostenibilitat que passa, entre altres coses, per l'ús de carburants sostenibles, però també per l'eficiència de les flotes. "El grup IAG té el compromís d'assolir les zero emissions el 2050", ha concretat en explicar que, en el cas de Vueling, el 2030 el 10% del carburant utilitzat ja serà sostenible.

L'ampliació del Prat, teló de fons

En l'acte d'inauguració de la seu, Vueling ha reunit el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i la ministra de Transport del Govern d'Espanya, Raquel Sánchez. Ambdós s'han referit a l'Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat i a la seva possible ampliació. De forma directa i davant d'un nombrós grup de representants del teixit empresarial i social de Catalunya, la ministra ha demanat "mirada àmplia" per entendre i planificar el futur de l'aeroport barceloní, que ha estat una font de conflicte entre ambdós executius, i "lleialtat institucional" per aconseguir "prosperitat per als ciutadans i les empreses". Ha assegurat que el trasllat de les oficines de Vueling demostra que l'impacte de l'enclavament és regional i transcendeix els límits directes de la infraestructura".

Per la seva part, Pere Aragonés ha subratllat que Catalunya és la base operativa de Vueling i es beneficia d'una connectivitat "molt competitiva" a Europa, però ha demanat un esforç per augmentar les freqüències intercontinentals. En el cas de Vueling, l'aerolínia amb més volum de passatgers i operacions en El Prat, amb una quota del 42%, opera més de 100 rutes a 30 països de forma directa i permet la connexió a 26 destins intercontinentals a través d'acords amb Level i amb altres aerolínies de llarg radi. "La nostra aposta és ferma per garantir la connectivitat no només de Barcelona i al mercat domèstic, sinó també a Europa, Nord de l'Àfrica i l'Orient Mitjà. A més, som claus per a la connexió a la resta del món a través de la nostra extensa xarxa de curt i mig radi", ha destacat el president i CEO de l'aerolínia, Marco Sansavini. Vueling lidera també el mercat domèstic transportant 1 de cada 3 passatgers a Espanya. La companyia busca consolidar la seva presència als mercats internacionals a través de les seves bases en aeroports com a Londres-Gatwick i París-Orly.