El sector de l'automoció europeu tem ser sancionat amb multes milionàries per incomplir amb els compromisos climàtics. El conseller delegat del grup Renault, Luca de Meo, ha advertit aquest dilluns de possibles multes de fins a 15.000 milions d'euros a les que es podrien enfrontar els fabricants de vehicles europeus si no són capaços de complir els objectius climàtics de la Comissió Europea en plena crisi després de la caiguda de vendes de vehicles elèctrics.
"La indústria europea ja ha compromès uns 250.000 milions d'euros en inversions, així que cal mantenir el negoci en marxa", ha assegurat el directiu en una entrevista amb France Interrecollida per Europa Press en la qual ha admès que el grup podria enfrontar-se a una gran crisi de les seves operacions a França. Luca de Meo (Milan, 1967) va ser president de Seat fins a l'any 2000.
De Meo ha comanda de manera reiterada a la Comissió Europa "flexibilitat" en relació amb els pròxims objectius de vendes de vehicles elèctrics i la instal·lació de punts de recàrrega als diferents països europeus en un context en el qual Brussel·les espera confirmar la prohibició de venda de cotxes de combustió a partir de 2035.
El conseller delegat de Renault assegura que, en aquests moments, el sector a Europa s'enfronta a una forta recessió quan l'alemanya Volkswagen es planteja tancar diverses fàbriques a Alemanya per primera vegada en els seus 87 anys d'història.
Per la seva part, la passada setmana el sindicat francès CGT va informar que Renault està considerant la possibilitat de retallar llocs de treball al país en els propers tres anys, fins i tot en enginyeria. "Durant 25 anys, la indústria automobilística europea ha tingut un 30% d'excés de capacitat", ha admès De Meo.
Segons el responsable de la marca, amb els nivells actuals de vendes de vehicles elèctrics, els fabricants haurien d'abandonar la producció de 2,5 milions de cotxes de combustió o enfrontar-se a les multes previstes per l'Executiu comunitari.
Fa un any, Luca de Meo va afirmar que el cost d'aplicar la normativa Euro 7 per als fabricants de cotxes podria suposar una inversió de 35.000 milions d'euros. Va precisar que aquests costos addicionals corresponen als sistemes i proves d'homologació per adaptar els vehicles a la la normativa. En el seu moment, la patronal espanyola Anfac va alertar del possible tancament de fàbriques si Euro 7 segueix endavant. També Skoda va avisar d'acomiadaments|comiats de treballadors amb l'activació de la nova legislació de la Unió Europea. La normativa Euro 7 és més exigent en matèria d'emissions per a automòbils. S'espera que entri en vigor en juliol de 2025 per a turismes i furgonetes i el juliol de 2027 per a vehicles pesats. Luca de Meo va apuntar en el seu moment que les inversions necessàries per adaptar-se a la nova normativa es trauran dels esforços dels fabricants en la tecnologia elèctrica.