El conseller delegat del grup Ryanair, Michael O'Leary, ha tornat a titllar de "boig" i de "pallasso" el ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, i ha reiterat la seva petició que retiri "les seves multes il·legals" per l'equipatge de mà, que infringeixen la legislació europea. El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha imposat multes per import de 179 milions d'euros a cinc companyies 'low cost' -Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea- per cobrar per l'equipatge de mà. És la segona multa que s'imposa a l'aerolínia irlandesa pel mateix motiu.
Amb una imatge de Bustinduy disfressat de pallasso al seu costat, O'Leary ha assenyalat en una roda de premsa que totes les aerolínies s'oposen a Espanya a aquestes multes "inventades i il·legals" sobre l'equipatge de mà i ha avisat que, si segueixen endavant, suposaran un augment de les tarifes almenys de dos euros per bitllet. La imatge forma part d'una campanya de promoció llançada aquest dimarts sota el lema 'Reserva preus bojos abans que el pallasso apugi preus'.
El conseller delegat ha recordat que, el 2024, Ryanair va reduir en un 8% les seves tarifes, la qual cosa va permetre als consumidors estalviar 300 milions d'euros. A més, per demostrar que la companyia ofereix preus baixos des de i cap a Espanya, ha posat avui a la venda 179.000 places per només 19,99 euros per trajecte, disponibles durant tres dies al seu web.
Segons O'Leary, les multes infringeixen la legislació europea sobre la llibertat i fixació de preus de les aerolínies, una normativa que impedeix que els polítics "ingenus" intentin interferir en els preus de les aerolínies o regular-los. D'acord amb Ryanair, la legislació europea (el reglament 1008/2008) garanteix a totes les aerolínies de la Unió Europea (UE) la llibertat de fixar preus i impedeix als governs nacionals d'interferir en les polítiques tarifàries per a seients i altres serveis com l'equipatge.
S'hi suma, segons O'Leary, la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) de 2014 en el cas de Vueling en contra de l'Institut Galego de Consumo de la Xunta de Galícia, que pretenia emparar-se amb l'"obsoleta" Llei 48/1960 de Navegació Aèria espanyola de 1960 per multar la companyia pel contingut dels seus contractes de transport aeri. Aquesta llei, de fa més de 60 anys, afirmava que una companyia aèria "està obligada a transportar els passatgers i el seu equipatge amb subjecció als límits de pes establerts reglamentàriament, amb independència del nombre de paquets i de la seva mida." El TJCE va dictaminar que les aerolínies són lliures de fixar per separat el preu dels serveis de facturació d'equipatge i, per extensió, dels serveis d'equipatge de mà, sempre que es proporcioni a tots els passatgers un límit raonable d'equipatge de mà gratuït per portar a bord els seus objectes personals i necessaris.
Ryanair està convençut que guanyarà la batalla judicial, ja que les multes imposades per Bustinduy incompleixen la legislació de la UE i les sentències del TJUE, per la qual cosa O'Leary ha considerat que al ministre no li queda més remei que anul·lar-los i que hauria de fer-ho ara, abans que la Comissió Europea (CE) i els tribunals europeus l'obliguin a fer-ho.
La política d'equipatge de mà gratuïta de Ryanair, que tenen de dret tots els passatgers que volen amb la companyia irlandesa, "compleix clarament aquest criteri", ha insistit el seu conseller delegat.