Cepsa ha notificat a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) la compra de la xarxa d'estacions de servei de Ballenoil, el líder del mercat de les denominades gasolineres 'low cost', que compta en l'actualitat amb més de 220 establiments a Espanya i un pla per assolir les 500 el 2027.
Amb la notificació de l'operació (que es va produir el passat 26 d'abril) s'inicia la primera fase d'estudi de la mateixa, en la qual la CNMC disposa d'un mes de termini per pronunciar-se. En cas de requerir una anàlisi més profunda, la compra passaria a segona fase, la durada de la qual podria oscil·lar entre tres i quatre mesos.
Amb aquesta adquisició, subjecta a l'aprovació de les autoritats competents i anunciada el novembre de l'any passat, l'energètica controlada per Mubadala i Carlyle amplia el seu negoci d'estacions de servei, superant així els 2.000 gasolineres al mercat ibèric --unes 1.500 d'elles a Espanya-- i es consolida com el segon operador del mercat nacional, tan sols per darrere de Repsol, que sumeixi més de 3.300 punts de venda.
En els últims anys, Cepsa havia anat incrementat la seva xarxa d'estacions de servei amb petites adquisicions, com les de la companyia IS-XXI o les dels grups Villanueva, Mateo i Pau --consolidant la seva presència en àrees puntuals--, però mai en una operació com la de la mida de Ballenoil.
Cepsa va indicar que mantindrà la marca Ballenoil, així com el seu model de negoci i actual estructura, per consolidar la seva posició en el segment 'low cost' i oferir al mercat una gamma de combustibles amb preus econòmics que facilitin la mobilitat en un context d'alta volatilitat en el preu de l'energia, més inflació i fort creixement en la demanda del model 'low cost'.
A més, segons l'acord, la xarxa d'estacions Ballenoil desenvoluparà un pla de creixement per assolir les 500 estacions el 2027. Així mateix, la companyia dirigida per Maarten Wetselaar es fixa com a objectiu convertir Ballenoil en el referent en matèria de sostenibilitat en el segment 'low cost', per al que reforçarà progressivament l'oferta de punts de recàrrega elèctrica i incorporarà la venda de biocombustibles.