La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha autoritzat en primera fase amb compromisos la compra per Cepsa de la xarxa d'estacions de servei de Ballenoil, el líder del mercat de les denominades gasolineres 'low cost', que compta en l'actualitat amb més de 220 establiments a Espanya i un pla per assolir les 500 el 2027. En concret, els compromisos fixats pel regulador a Cepsa per al tancament de l'operació suposen la desinversió en quatre dels punts de venda de Ballenoil.
Amb aquesta adquisició, anunciada el novembre de l'any passat, l'energètica controlada per Mubadala i Carlyle amplia el seu negoci d'estacions de servei, superant així les 2.000 gasolineres al mercat ibèric -1.500 d'elles a Espanya- i es consolida com el segon operador del mercat nacional, tan sols per darrere de Repsol, que suma més de 3.300 punts de venda.
En els últims anys, Cepsa havia anat incrementant la seva xarxa d'estacions de servei amb petites adquisicions, com les de la companyia IS-XXI o les dels grups Villanueva, Mateo i Pau -consolidant la seva presència en àrees puntuals-, però mai en una operació de la mida de Ballenoil.
Mantenir la marca
Cepsa va assenyalar que mantindrà la marca Ballenoil, així com el seu model de negoci i actual estructura, per consolidar la seva posició en el segment 'low cost' i oferir al mercat una gamma de combustibles amb preus econòmics que facilitin la mobilitat en un context d'alta volatilitat en el preu de l'energia, més inflació i fort creixement en la demanda del model baix cost. A més, segons l'acord, la xarxa d'estacions Ballenoil desenvoluparà un pla de creixement per assolir les 500 estacions el 2027.
Així mateix, la companyia dirigida per Maarten Wetselaar es fixa com a objectiu convertir Ballenoil en el referent en matèria de sostenibilitat en el segment baix cost, per al que reforçarà progressivament l'oferta de punts de recàrrega elèctrica i incorporarà la venda de biocombustibles.