Charlie Zhang, vicepresident de Chery International, i la resta de la comitiva del gegant automobilístic xinès van completar aquest dijous dos dies de reunions per parlar del seu possible aterratge a Barcelona per acoblar cotxes de cara a vendre'ls al mercat espanyol i europeu. Les trobades han anat molt bé, segons fonts del sector, que són optimistes respecte a l'acord, si bé la firma no és imminent ja que queden molts serrells i no són unes negociacions senzilles.
Els representants de Chery es van reunir aquest dimecres amb el nou ministre d'Indústria, Jordi Hereu, i la secretària d'Estat, Rebeca Torró, a la seu del ministeri, i els acompanyaven també el president i el CEO de l'empresa amb la qual negocien arribar al D-Hub de l'antiga fàbrica Nissan de Barcelona, B-Tech, Rafael Ruiz i Pedro Calef. Fonts d'Indústria van explicar que ambdues parts van mostrar interès d'entesa.
Fonts del sector van explicar a ON ECONOMIA que la reunió va anar molt bé i es van avançar detalls respecte a l'arribada de Chery al D-Hub. Un d'ells, important per a la companyia controlada per l'estat xinès, són les condicions econòmiques de l'operació, és a dir, quins ajuts rebrien. Sobre la taula hi ha l'accés a un nou Perte per a la implantació del vehicle elèctric i connectat, i hi va haver sintonia entre les parts.
Aquest dimecres, Zhang es va veure amb el conseller d'Empresa de la Generalitat, Roger Torrent, que precisament va fer un viatge a la Xina a l'octubre per buscar possibles inversors i va tenir contactes amb Chery. Fonts de la conselleria van declinar comentar la reunió i ni tan sols van confirmar que s'hagués produït. El Govern vol ser molt prudent per no posar en risc l'operació, que seria un impuls a la política industrial de Pere Aragonès.
El que s'està negociant és que Chery s'instal·li a l'antiga Nissan de la Zona Franca de Barcelona per acoblar cotxes de la seva marca Omoda. Seria el seu aterratge a Europa, on les seves vendes encara són molt petites, i com que faria la culminació del procés de fabricació, esquivaria possibles aranzels als productes xinesos. A més, cobriria amb més velocitat la demanda al continent. Per al D-Hub també seria un impuls, ja que acabaria de completar la seva oferta productiva i ajudaria a ocupar la plantilla de Nissan pendent de ser recol·locada.
Les fonts del sector consultades admeten que si bé la capacitat de producció a la fàbrica serà limitada, doncs haurà de compartir l'espai industrial amb Ebro (B-Tech), QEV i Silence, en té prou per arrencar i la importància de la seva arribada és que, si en un futur necessita més producció, és previsible que ho faci a prop per qüestions logístiques i de proveïdors. El Port dona un gran as a Barcelona, i més a la Zona Franca, que està al costat de la infraestructura portuària.
Chery ven 147 cotxes aquest any a Espanya
Una altra mostra d'optimisme per al sector va ser l'anunci de Chery, aquest mateix dijous, que enviava el primer vaixell amb 700 cotxes des de la Xina cap al Port de Barcelona. No té a veure directament amb la fàbrica, doncs són cotxes per al seu lliurament, no per acoblar, però que es produís just mentre el vicepresident del grup és a l'Estat negociant, va ser vist com un gest de bona voluntat.
Els cotxes són precisament d'Omoda i també de Jaecoo, una altra de les marques del grup. En concret, els Omoda 5 i Jaecoo 7, que arribaran a Barcelona a finals de gener i es traslladaran al magatzem Chery a Azuqueca de Henares, Guadalajara, per a la seva distribució, en la que és la primera entrada massiva de cotxes del grup a Espanya, on vol arribar als 80 concessionaris. Omoda ha venut en els primers onze mesos de l'any 147 cotxes a Espanya, gairebé la meitat dels quals els va matricular al novembre. El 2022 no en va vendre cap.