Chery i EV Motors –propietari d’Ebro i BTech– han tancat finalment l’acord per fabricar cotxes del grup xinès a Catalunya ja a finals d’aquest any, a més dels dos models d’Ebro previstos, la pick-up i la furgoneta, com a mínim. Una notícia molt celebrada per les administracions, tant catalana com espanyola, que s’hauran de gratar la butxaca. Jordi Hereu ja va avançar que el projecte podria optar al Perte i ho farà gràcies a la joint venture amb EV Motors.
El grup xinès i l’empresa catalana van oficialitzar aquest dimarts l’acord, la signatura del qual es durà a terme el divendres a la mateixa fàbrica de la Zona Franca de Barcelona, com es va filtrar la setmana passada. L’únic detall que va transcendir és que Chery, propietari de marques com Omoda i Jaecoo, entrarà a la planta del DHub amb una joint venture amb Ebro, en la qual l’empresa catalana tindrà la majoria.
Aquesta empresa conjunta serà la que s’ocuparà de la producció tant dels Omoda com dels Ebro, de manera que EV Motors guanya un soci industrial amb experiència produint automòbils, quelcom que fins ara no tenia. Chery guanya un soci local, de manera que l’empresa que fabricarà els seus cotxes a Europa serà local –concretament, catalana–, el que li permetrà beneficiar-se d’avantatges fiscals i també tenir accés a ajudes com el Perte de l’electromobilitat.
Les bases del Perte estableixen que el 40% del projecte l'han de controlar pimes i les empreses han d'estar a diverses comunitats autònomes
El hub, del que EV Motors forma part des de l'inici, ja va aconseguir un Perte de 65 milions per adequar la fàbrica, que encara no s’ha executat, però que es podrà utilitzar i del que es beneficiaran tots els fabricants de la planta. Però, com va admetre Jordi Hereu, ministre d’Indústria, Chery es podrà presentar al Perte 3. No obstant, si hagués aterrat amb una filial pròpia, en solitari, i un projecte només d’ensamblatge, ho tindria molt difícil.
Les bases de la memòria d’aquestes ajudes, que en el cas dels cotxes elèctrics ja van per la tercera convocatòria, estableixen alguns requisits per atorgar-les que el fet de fer una joint venture faciliten. Per exemple, tenir com a mínim un 40% de pimes, que alguna de les empreses acrediti implantació en més duna comunitat autònoma i que una demostri capacitat per al desenvolupament de l’R+D, pota que podria exercir BTech, l’empresa d’enginyeria d’EV Motors.
Jordi Hereu rep aquest dimecres Chery i EV Motors al ministeri, amb la probable presència de Roger Torrent i amb el Perte sobrevolant el projecte. El ministre es va mostrar molt satisfet aquest dimarts per l’acord, que va considerar “molt positiu per als treballadors i la indústria automobilística”. “Contribuirà a la reindustrialització de la zona i generarà noves oportunitats”. Roger Torrent, conseller d'Empresa, que acaba de tornar de la Xina amb directius de Chery, va celebrar l’acord perquè culmina la intenció del Govern, i dels agents socials, de que es continuï fabricant a l’antiga Nissan. "Aquest acord és bo per al nostre país, per a la indústria auxiliar i per a tota la indústria proveïdora d'aquesta cadena de valor", va afegir.
El desembarcament de Chery a Barcelona
La previsió és començar a fabricar els Omoda a finals d’aquest mateix any, i en un futur també es podrien produir models de la marca Jaecoo. Per a la furgoneta NV200 i la pick-up d’Ebro queda més temps perquè l’empresa encara es troba en fase d’homologació dels models i de cerca dels proveïdors. També està sobre la taula que fabriqui un o més models de Chery amb marca Ebro, el que permetria accelerar el renaixement de la històrica marca de propietat ara catalana i que vengui també turismes.
Els Omoda es podran començar a fabricar a curt termini perquè arrencaran només amb ensamblatge: arribaran de la Xina pràcticament muntats i a l’antiga fàbrica Nissan de Barcelona s’acabaran de muntar i sortiran cap al mercat. Seria una primera fase, que en termes automobilístics s’anomena DKD, i que requeriria contractar uns 600 empleats, però amb la intenció de passar, el més ràpidament possible, a la fase de màxim desenvolupament a la mateixa fàbrica, la SKD, que ocuparia més de 1.000 treballadors.
Inicialment, Chery i Ebro podrien contractar uns 600 empleats, que serien més de 1.000 quan tot el cotxe es faci aquí
Les fonts consultades expliquen que l’ideal és fabricar tot aquí, i s’hi vol arribar, però el procés és llarg, pot trigar mesos i fins i tot anys, perquè depèn de molts factors: d’entrada, del nombre de cotxes que es produeixin, cosa que vindrà marcat per la demanda –per pocs models no val la pena contractar proveïdors locals–, però també pel nivell de preparació de la fàbrica i les línies de producció, de formació de la plantilla, de contractació i preparació dels proveïdors, etc...
Les previsions de producció de la fàbrica són encara una incògnita. La capacitat ronda les 200.000 unitats anuals, una xifra baixa per a les tradicionals fàbriques de cotxes de combustió –per exemple, Martorell supera el mig milió–, però gens menyspreable per cotxes elèctrics i una marca que no té implantació a Europa i, per tant, encara s’hi ha de fer un lloc. Per això, el número de cotxes que surtin de la Zona Franca dependrà de les vendes. A més dels Omoda i Ebro, també s’han de fabricar els Zeroid de QEV.