El Circuit Calafat, cinc dècades de passió i velocitat amb la família Magrané
Gestionat pel grup familiar Calafat, celebra 50 anys com a bressol de campions i centre d'innovació
- Maria Teresa Coca
- Barcelona. Divendres, 27 de desembre de 2024. 05:30
- Temps de lectura: 2 minuts
El Grupo Calafat s'autodefineix com un hòlding familiar multidisciplinari amb més de 50 anys d'història, vinculada des dels seus inicis amb el mític Circuit de Velocitat de Calafat, un circuit de carreres situat en la urbanització Calafat del municipi de l'Ametlla de Mar (Tarragona), entre la carretera N-340 i l'autopista AP-7, a uns 800 metres del mar.
Circuit de Calafat va néixer el 1974 gràcies a l'impuls de diversos aficionats i a l'esforç de la família Mangrané -que encara ostenta la presidència de la companyia liderada per Teresa Mangrané Garcia- i Carmelo Ezpeleta. La iniciativa els va costar uns 30 milions de pessetes que es van aconseguir emetent participacions de 25.000 pessetes. En l'actualitat, la societat Calafat ostenta la titularitat d'altres negocis: el kàrting de Calafat, els ports esportius de Calafat i Marina Sant Jordi, allotjaments turístics i el restaurant Les Veles -situat en la mateixa urbanització de Calafat-.
La família Magrané gestiona el Circuit a través de la mateixa companyia Calafat, que el 2022 -les últimes dades disponibles- va facturar 2,8 milions i va assolir un benefici d'uns 822.000 euros. La propietat de les instal·lacions és de l'Ajuntament de l'Ametlla de Mar, que les va adquirir després que la crisi econòmica de 1982 enfonsés les finances.
Arran d'això, el 1984, Javier Mangrané Roig, en nom de Julian i Antonio Mangrané Ejerique van cedir en forma gratuïta a l'Ajuntament de l'Ametlla de Mar el domini de la finca de 35 hectàrees on es troba el Circuit Calafat, amb reserva a l'interior d'una finca de 2.500 m². També es va subscriure que s'atorgava una concessió administrativa en favor de la societat Calafat per a l'explotació del circuit permanent de competició per automòbils i motocicletes, amb un termini de durada de la concessió per 50 anys. És a dir, finalitzarà el 2033.
Amb instal·lacions que inclouen un circuit de velocitat, una pista de ral·li-cros, una pista de kàrting i espais per a esdeveniments, el circuit s'ha adaptat als nous temps sense perdre la seva essència. Després de sortejar l'aturada de l'activitat a causa de les restriccions i la crisi per la Covid-19, Circuit Calafat va dur a terme diverses millores a les instal·lacions. El novembre de 2020 s'estrena la pista de rallycross, ral·li i autocross, un circuit mixt d'asfalt i terra amb 715 m, salt i joker lap. Es va ampliar l'accés al circuit de pràctiques i noves instal·lacions més eficients com la zona de barbacoes, el pícnic, el subcircuit infantil, la piscina i es va col·locar un parc de plaques fotovoltaiques, del qual el 22% ha estat subvencionat pel programa Leader de 2022.
Circuit Calafat s'ha consolidat com un referent de l'automobilisme i motociclisme, no només a Espanya, sinó també a escala internacional i ha estat bressol de grans talents del motor. En els seus inicis va tenir el suport de pilots de renom de l'època, com Antonio Zanini, Salvador Cañellas, Josep Maria Arenas, Juan Alonso de Celada i família Babler. Més tard ha estat l'escenari per a la competició d'altres pilots: Àngel Net, Aspar, Carlos Cardús, John Kocinski, Sito Pons, Loris Capirossi, Àlex Crivillé, entre d'altres. També va ser pista de proves i de campionats per a importants marques com Seat, Bultaco, Renault o Derbi, entre d'altres.
Entre les primeres competicions en el circuit: la Copa TS, Fórmula SEAT 1430 i 1800, el Criterium Solo Moto, el Superprestigi Internacional, amb ajuda de promotors del prestigi com Jaime Alguersuari, marcant l'inici d'una rica història en l'automobilisme i motociclisme espanyol.