La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va decidir dimarts passat portar a una segona fase d'estudi l'opa del BBVA sobre el Sabadell, que té per objectiu últim una fusió per absorció. L'organisme que presideix Cani Fernández va prendre aquesta decisió després de més de cinc mesos analitzant l'operació i després de consultar a les associacions i organitzacions de consumidors, que són les que més informació tenen per valorar l'impacte que pot tenir en els clients que desaparegui un banc.

Segons ha pogut saber ON ECONOMIA, la CNMC va consultar almenys dues organitzacions el mes de setembre passat: l'Organització de Consumidors Financers (OCU) i l'Associació Usuaris Financers (ASUFIN), a qui els va preguntar entre altres coses, si l'operació de concentració podria alterar la competència bancària o els riscos que generaria l'operació entre els clients d'aquestes entitats.

Durant la primera fase d'anàlisi, Competència pot sol·licitar la informació que consideri oportuna a tercers "en qualsevol moment" per a l'adequada valoració de la concentració. Així mateix, podrà sol·licitar els informes que consideri necessaris a qualsevol organisme de la mateixa o diferent Administració, segons recull la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de Defensa de la Competència.

Al contrari, en la segona fase (en la qual es troba ara) són els interessats els que han de personar-se i aportar informació si la consideren rellevant perquè la CNMC la tingui en compte. Per això, la OCU i ASUFIN expliquen que en el seu cas no hi haurà al·legacions, ja que ja van facilitar tota la informació necessària al setembre.

Els que si ho estan estudiant són els sindicats del sector financer, que en aquest termini de 10 dies hàbils que s'ha obert per personar-se i fer al·legacions, podrien intervenir per informar de l'impacte que pot tenir una nova fusió bancària a Espanya en l'ocupació i en la concessió de crèdit.

La CNMC pregunta pels tancaments d'oficines i els grans

Entre altres coses, la CNMC va preguntar a la OCU i ASUFIN per l'impacte que podria tenir la desaparició del Sabadell a les oficines bancàries, si bé, BBVA ja ha anunciat que preveu tancar un 10% de la xarxa de sucursals que sumin els dos bancs. En aquest sentit, les associacions van alertar del qual reduir de forma important la presencialitat en l'àmbit bancari del nostre país "posa en risc" l'operativa quotidiana de col·lectius importants, com el de persones grans o persones de diversitat funcional.

També expliquen que el tancament d'oficines que vol dur a terme el BBVA afectaria l'entorn rural, que ja ha perdut milers en els últims anys, i de nou aquí, els més vulnerables serien els més grans que no tenen un perfil digital i viuen en l'esmentat entorn.

Competència també es va interessar per aquells productes que els particulars prefereixen contractar en oficina, a la qual cosa van respondre "que la presencialitat del client a les sucursals continua sent crítica per contractar productes i serveis bancaris de gran transcendència, com la negociació d'una hipoteca." A diferència de tasques més senzilles, que poden ser realitzades a través d'apps, aquesta operació sempre es prefereix fer de manera física.

Quant als perfils que requereixen més atenció presencial i poden veure's més afectats, de nou, el col·lectiu de persones grans surt a la palestra. Amb menys oficines es reduiria l'atenció personal. Sobre els majors de 65 anys, a més, adverteixen que el BBVA no està emetent llibretes d'estalvi per a nous clients i només mantenen els seus antics clients, pel que "la qualitat del servei es deteriorarà i existiran moltes dificultats" amb menys sucursals.

Recorden també que els grans són més reticents a l'ús de targetes bancàries i prefereixen utilitzar l'efectiu. I la reducció d'oficines comportaria la perduda de caixers, als que aquest col·lectiu dona bastant ús. A propòsit d'això, apunten que atesa la posició de mercat que té el BBVA (amb la segona xarxa de caixers més gran d'Espanya) és possible que després de la fusió imposi pujades de comissions per utilitzar aquestes màquines.

Preguntades per l'efecte que pogués tenir la fusió en la competència bancària, coincideixen que aquesta operació de concentració "s'endinsarà, sens dubte, en el marc de menor competència de banca minorista al que assistim des d'uns anys". I l'usuari de banca espanyol disposarà de menys oferta al mercat, sobretot d'hipoteques i dipòsits, com s'ha vist en els últims anys.