La CNMC s'ha posicionat aquest dimarts sobre els cànons que cobra Adif a les empreses ferroviàries. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència considera que les taxes que paguen les empreses a Espanya per circular per les seves vies, són molt altes, de fet, són les terceres més altes d'Europa, només per darrere de les de França i el Regne Unit. De manera que ha aprovat nous criteris per supervisar els esmentats cànons i que siguin comparables als dels països del nostre entorn.
L'organisme que presideix Cani Fernández s'ha pronunciat sobre aquest tema enmig de l'enfrontament entre el ministre de Transports, Óscar Puente, i l'operadora francesa Ouigo. El govern espanyol acusa l'empresa francesa de pràctiques "deslleials" pels seus baixos preus al nostre país i fins i tot ha amenaçat de denunciar-la precisament davant de la CNMC.
A més, Puente va advertir recentment Ouigo que si no apujava els preus, ho tindria "molt en compte" en la pròxima reunió en què les operadores d'alta velocitat demanessin al govern espanyol que els rebaixessin el cànon que abonen a Adif per poder circular a Espanya.
La francesa Ouigo i la italiana Iryo, que són els principals competidors de Renfe a Espanya des que es va liberalitzar el sector, han demanat al govern espanyol que revisi la fórmula amb què Adif aplica els cànons, per poder abaixar costos i transportar més viatgers. Si bé, cap companyia ferroviària no aconsegueix encara ser rendible, perquè malgrat que els trens van plens, els cànons són molt alts i no poden obtenir beneficis.
De fet, l'informe publicat aquest dimarts per la CNMC indica que els cànons ferroviaris que Adif cobra als operadors van arribar a representar fins al 91% del preu dels bitllets posats a la venda per Iryo el 2023 i entorn del 49% en el cas d'Ouigo.
Davant de la negativa del govern espanyol per revisar la fórmula amb què estableix aquesta taxa, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha decidit realitzar el seu propi estudi, que publica avui. Hi assenyala que els costos directes calculats per Adif per fixar els cànons que cobra als operadors ferroviaris són "molt superiors" als dels seus homòlegs europeus, per la qual cosa ha instat l'empresa pública a reduir-los.
La CNMC entén que aquests cànons "constitueixen una de les partides de costos més importants per a aquestes empreses i han de ser predictibles per afavorir les inversions a llarg termini en el sector". De manera que ha aprovat els nous criteris per supervisar els cànons ferroviaris.
En concret, ha desenvolupat un model economètric que segueix els estàndards internacionals, per a "la seva correcta estimació". La CNMC aplicarà dues proves per supervisar la legalitat dels recàrrecs dels administradors d'infraestructures.
D'una banda, aplicarà un test d'eficiència que avaluarà si el repartiment entre els diferents segments del mercat ferroviari del cost a recuperar mitjançant els recàrrecs és eficient, és a dir, que aquells segments amb una demanda menys sensible al preu suporten una proporció més gran dels costos que aquells amb una demanda més sensible al preu.
Però a més, durà a terme un test de mercat per garantir que els recàrrecs no redueixen la demanda dels segments, tret de circumstàncies excepcionals com la que es va donar en la pandèmia de covid-19.
Segons explica en una nota, en la primera revisió dels cànons després de l'adopció d'aquesta comunicació, el regulador comprovarà si els recàrrecs permetrien a un operador eficient mitjà oferir de forma rendible els serveis necessaris per satisfer la demanda de mobilitat òptima de cada segment, determinada en l'estudi de mercat que han d'elaborar els administradors d'infraestructures.