L'opa del BBVA al Sabadell ja ha complert vuit mesos i segueix lluny de resoldre's. Ara, l'atenció està en la CNMC, que va decidir al novembre passar l'operació a una segona fase d'estudi per realitzar una anàlisi més detallada sobre el seu impacte en la competència bancària. En el procés, l'organisme pot comptar amb la participació de tercers interessats a fi que el Consell de la Comissió Nacional de la Competència adopti la resolució final. Una cosa que no s'espera ja fins a ben entrat el 2025.
Amb l'inici de la fase dos, la CNMC va obrir un termini perquè els interessats i afectats amb interès legítim poguessin personar-se i després presentar al·legacions, ja sigui a favor o en contra. Però ara s'ha conegut que Competència ha rebutjat totes les sol·licituds (unes 79) i només ha donat el vistiplau al Banc Sabadell, considerant que és l'únic que té un interès legítim i pot aportar informació rellevant en el procés.
Competència ha deixat fora totes les associacions, patronals i sindicats que han volgut participar, denegant-los la sol·licitud com a interessat a l'expedient, però les mateixes adverteixen que es plantegen recórrer. Ja ho han confirmat, de fet, Foment, Pimec, l'Associació d'Accionistes Minoritaris del Sabadell i la Cambra de Comerc de Barcelona. Encara que s'espera que siguin més la que el manifestin públicament en els dies vinents.
Termini de dos mesos per recórrer
Les entitats tenen ara un termini legal de dos mesos, com en qualsevol procediment, per presentar recurs contenciós-administratiu davant de la Direcció de Competència de la CNMC. Les fonts consultades per ON Economia es mostren sorpreses per la resposta de l'organisme que presideix Cani Fernández, no per deixar-los fora del procés, sinó per les escasses explicacions.
"No ostenta un interès legítim en l'operació notificada", s'ha pogut llegir en aquestes notificacions que Competència ha enviat. O, "el sol·licitant invoca un interès privat". Tanmateix, quan una persona física o jurídica presenta una sol·licitud per personar-se a l'expedient, s'exercita un dret i després, si es rebutja, s'ha de motivar. Per això creuen que "motius per presentar recurs hi ha". Encara que els estudiaran amb els advocats i quan adoptin una decisió, la faran pública.
Si això passa i la CNMC rep una allau de recursos, podria allargar-se encara més el procés. La segona fase dura tres mesos, però igual com la primera (que dura una) els terminis es paren si Competència requereix informació a alguna de les parts o a tercers. I els recursos també serien un motiu de retard.
Segons ARPA Advocats Consultors, la resolució de la CNMC en fase dos pot allargar-se fins i tot mig any, la qual cosa portaria el final de l'opa a maig, just un any després que el BBVA la llancés. Hi ha precedents, com el cas de l'expedient de les empreses catalanes Grimaldi/TFB, on l'entrada de la notificació es va realitzar el 16 de juny de 2022 i la Fase II no va finalitzar fins al 26 d'abril de 2023.
"No seria la primera vegada que una operació econòmica s'ensorra per les llargues esperes en el procés d'aprovació d'una operació per part de la CNMC o la Comissió Europea. De fet, són nombrosos els casos en què l'enviament a Fase II ha suposat el desistiment de les parts de continuar amb l'operació, com poden ser els casos de JCDecaux o Algeco. En el cas de les OPAs, són fins a un terç de les notificades a la CNMC que arriben a Fase II les que decauen, ja sigui per la pèrdua de valor significativa de l'acord durant aquell temps o per les elevades exigències d'informació o condicionants imposats."