La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) donarà a conèixer tot just d'aquí a un mes el seu veredicte contra Booking, a qui fa 18 mesos que investiga per aplicar pràctiques anticompetitives contra els hotels espanyols que s'anuncien a la seva plataforma i per abús de posició de domini. L'organisme ja ha avisat l'empresa nord-americana que la multa superaria els 480 milions d'euros, però ara com ara no ha fet pública ni definitiva la sanció.

"Està pendent d'adopció per part nostra la decisió de l'expedient contra Booking, que esperem adoptar durant el mes de juliol", assenyalava aquest dimarts la presidenta de la CNMC, Cani Fernández, que recordava que Competència ha estat investigant si Booking "ha abusat de la seva posició de domini al mercat d'intermediació hotelera amb els hotels espanyols en imposar-los condicions abusives a la plataforma on anuncien els seus serveis".

Booking ja va revelar el mes de febrer passat que la multa que li imposaria Competència seria històrica, de 530 milions de dòlars, més de 480 milions d'euros. Es tracta d'una xifra rellevant. De fet, en suposa més del 10% del benefici del 2023, que va ser de 4.300 milions de dòlars. La CNMC va comunicar aquesta sanció a la plataforma de reserves d'hotels de manera provisional a finals del 2023.

De manera que no és oficial fins que l'organisme no emeti el seu veredicte al juliol. Per això, s'esperava que aquests primers mesos del 2024, Competència pogués acordar una rebaixa de la multa amb Booking. Tanmateix, el Consell de la Sala de Competència ha ratificat la decisió de la Direcció de Competència de denegar l'obertura del procediment que permetria arribar a un acord privat entre les parts. Juntament amb la multa, la CNMC pot imposar a la nord-americana algunes obligacions.

L'origen de la investigació de la CNMC

La CNMC va obrir expedient sancionador contra Booking l'octubre del 2022, però les queixes dels hotelers havien arribat molt abans. En concret, l'abril del 2021, quan l'Associació Espanyola de Directors d'Hotel i l'Associació Empresarial Hotelera de Madrid van decidir denunciar la companyia per pràctiques abusives davant Competència.

L'organisme que dirigeix Cani Fernández va prendre en consideració la seva denúncia, però no va iniciar un expedient sancionador fins un any i mig després. La CNMC va fer aquest pas després de detectar que s'haurien vulnerat pràctiques restrictives de la competència prohibides a la Llei 15/2007, i l'article 102 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Els hotelers asseguren que Booking ha imposat una dictadura de preus i comissions als allotjaments els últims anys, atesa la seva posició de domini. Actualment, la majoria d'hotels a Espanya ofereix les seves habitacions mitjançant aquesta plataforma, i els hotels reben el 60% de les reserves a través d'ella. Precisament per això, l'empresa ha imposat la clàusula de paritat, a través de la qual obliga l'hotel a aplicar la mateixa tarifa i les mateixes condicions que ofereixi Booking, fet que incapacita l'hoteler a poder oferir tarifes diferents a través dels seus propis canals de venda.

Així, si un hotel té poques reserves per al cap de setmana, no podria abaixar preus i incloure l'esmorzar de franc per elevar la demanda. Si bé, Booking al·lega que existeix una clàusula de paritat i que s'han de fer ofertes al mateix preu que hi ha a la seva plataforma. La clàusula fa que Booking sempre tingui la potestat de ser més barat que el mateix hotel, perquè al preu per nit s'hi ha d'afegir la comissió que assumeix l'hoteler.

Es tracta de comissions molt elevades, que es mouen en una forquilla d'entre el 15% i el 20%, sigui quin sigui el preu al qual s'ofereix la nit d'hotel, segons els hotelers que van imposar la denúncia. Els més afectats per aquest "abús de la posició de domini de Booking" han estat els petits empresaris i emprenedors, mentre que les grans cadenes hoteleres el pateixen menys. 

Així mateix, la CNMC també ha estudiat si les polítiques comercials aplicades per Booking haurien pogut tenir efectes d'exclusió sobre les altres agències de viatge en línia, OTAs, per les sigles en anglès (online travel agencies). Tots els dubtes es resoldran durant el mes vinent. Mentrestant, Booking ha decidit eliminar ja la polèmica clàusula perquè els seus socis puguin oferir tarifes diferents als seus canals directes. Els hotelers, més alleujats, assenyalen que l'únic que buscaven amb aquesta denúncia és poder decidir lliurement la seva política de preus sense que ningú els imposi preus o comissions.