La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) ha assegurat que les empreses espanyoles poden sol·licitar la seva cotització als Estats Units sense cap impediment, per la qual cosa no seria necessari que companyies com Ferrovial traslladin la seva seu social fora d'Espanya per cotitzar a la borsa nord-americana. La constructora de Rafael del Pino va anunciar a finals de febrer que traslladaria la seva seu als Països Baixos, una operació que pretén culminar com tard el setembre d'aquest any.
Així ho acaba l'anàlisi que ha dut a terme la CNMV juntament amb Borses i Mercats Espanyols (BME) a instàncies del Govern, que ha treballat amb aquestes dues entitats per valorar l'anunci de Ferrovial que traslladarà la seva seu als Països Baixos per facilitar el seu salt als Estats Units.
No obstant això, segons han aclarit a Europa Press en fonts de la CNMV, aquesta opció de cotització en ambdós països encara no l'ha plantejat cap empresa espanyola, més enllà de l'ús dels instruments ADR (American Depositary Receipt). Per això, seria el dipositari nord-americà el que, en el seu cas, analitzaria les sol·licituds concretes d'emissors espanyols interessats en aquesta opció, però l'anàlisi ha conclòs que "no s'ha identificat cap element que fes inviable aquesta possibilitat".
Ferrovial va argumentar el seu trasllat en què la seva cotització als Països Baixos facilitaria el seu debut borsari als Estats Units. Tanmateix, sempre segons l'analitzat per la CNMV i BME, la companyia podria almenys demanar la seva cotització en aquest país sense necessitat de traslladar-se als Països Baixos.
En menys de tres setmanes els accionistes votaran aquesta proposta i la companyia podria deixar de ser espanyola abans del proper mes d'octubre, una cosa a què el Govern s'ha oposat frontalment. De fet, segons El Confidencial, Leopoldo del Pino, el germà del president de Ferrovial, Rafael del Pino, votarà en contra d'aquesta proposta en la junta d'accionistes (controla el 4% del capital) perquè continuï sent espanyola, encara que sí que està d'acord en saltar a la borsa nord-americana.
Ferrovial creu que sí que hi ha un impediment per a la cotització dual
No obstant això, un portaveu de Ferrovial ha assegurat a Europa Press que en les últimes reunions que ha tingut la companyia amb la CNMV i BME s'havia conclòs que sí que existia un impediment per a aquesta cotització dual en ambdós països. "Tots coincidim que aquest impediment és una realitat i en cap moment no se n'han desdit. Saben que és impossible (cotitzar en EE.UU i a Espanya alhora)", han defensat des de l'empresa.
Aquest impediment, segons expliquen des de Ferrovial, sorgeix principalment per les dificultats operatives que comporta sol·licitar a Espanya aquesta cotizacion dual, ja que el registre espanyol d'Iberclear no està reconegut als Estats Units.
"En les diferents reunions i converses sostingudes tant amb CNMV com amb BME, hem exposat exhaustivament els impediments existents per a una cotització dual a Espanya i els Estats Units. Tant uns com d'altres han coincidit amb aquesta realitat i no han desdit la nostra posició", ha assegurat el portaveu de Ferrovial.