La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) ha obert el primer expedient per un possible incompliment de la normativa relativa a la publicitat de criptoactius que va aprovar el 2022.

Segons ha comunicat aquest dimarts, el comitè executiu de la CNMV, en la sessió del passat 31 d'octubre, va acordar incoar expedient sancionador a Miolo Desarrollos SL per la possible comissió de diverses infraccions en relació amb dues campanyes publicitàries massives realitzades el setembre i el novembre de 2022. Miolo Desarrollos és una empresa creada el 2021 amb seu a la Corunya.

Concretament, la CNMV considera que poden haver-se produït dues infraccions greus per no incorporar la informació i advertències sobre els riscos de criptoactius com s'estableix en la norma 5 -contingut i format del missatge publicitari- de la Circular 1/2022, de 10 de gener, relativa a la publicitat sobre criptoactius presentats com a objecte d'inversió.

A més, apunta la possible comissió de dues altres infraccions greus per l'incompliment de les mesures de control administratiu de la publicitat de criptomonedes establertes en la Norma 7 - règim de comunicació prèvia obligatòria per a campanyes de publicitat massiva- de la mateixa circular, per no presentar comunicació prèvia.

Després de l'obertura d'aquest expedient, s'aplica el procediment previst a la Llei del Mercat de Valors pel qual és possible presentar al·legacions.

Mitjançant un comunicat, la CNMV apunta que "aquest és el primer expedient sancionador que s'obre per incompliment de l'esmentada circular que regula la publicitat de criptoactius" i afegeix que l'organisme "informa de l'obertura d'un expedient en aquesta matèria per recordar la necessitat de seguir i respectar els preceptes que recull l'esmentat text".

La circular, que es va aprovar a començaments de l'any passat, té per objectiu que la publicitat de criptoactius ofereixi continguts veraços, comprensibles i no enganyosos, i que inclogui de forma visible els riscos associats; però no conté cap norma sobre els criptoactius en si mateixos, ni sobre els seus proveïdors ni els serveis proporcionats sobre aquests actius.

El text estableix que la publicitat sobre criptoactius haurà de ser clara, equilibrada, imparcial i no enganyosa, i que ha d'evitar l'omissió d'informació rellevant o la inclusió d'informació ambigua, esbiaixada, incompleta o contradictòria que pugui induir a confusió.

D'altra banda, la Fundació de l'Espanyol Urgent (FundéuRAE), promoguda per l'Agència EFE i la RAE, va indicar aquest dimecres que l'ús del terme "cripto" com a escurçament de "criptomoneda" o "criptodivisa" és vàlid en castellà.